municipal
urbanisme
Ajust a les Glòries
L'Ajuntament de Barcelona retoca el planejament de la plaça per adequar-lo a la construcció del parc de 9,5 hectàrees
L'operació planteja fer un miler de pisos que, puntualment, poden arribar als 60 metres d'alçada
El govern de Barcelona ha iniciat els tràmits per modificar el pla general metropolità (PGM) de l'àmbit de la plaça de les Glòries, amb el propòsit d'ajustar-lo a la profunda transformació que experimentarà la zona amb la urbanització d'un vast parc urbà de 9,5 hectàrees. La comissió municipal d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat celebra aquesta tarda una reunió en què en principi ratificarà, si no hi ha cap sorpresa política, aquesta actualització d'un planejament que data del 2007 i que, ara mateix, està en fals respecte d'algunes de les actuacions que ja haurien d'estar en curs a la zona. Un exemple podria ser la construcció de nou habitatge protegit, en què hi ha promocions que ja estan en la fase de concurs d'idees.
La modificació afecta una àrea que suma 201.174 m² de superfície, i que queda delimitada pels carrers de Castillejos, Bolívia, Badajoz-Independència i Consell de Cent, i a la qual també cal sumar una pastilla situada entre Nàpols i la Gran Via. De tot aquest àmbit d'actuació, la part més important –fins a 121.139 m²– estarà qualificada com a jardí o parc urbà. De fet, i tal com va manifestar ahir la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, el que es pretén amb tot plegat és donar un fonament normatiu al projecte d'espai verd aprovat durant el mandat passat. Batejat com a Canòpia Urbana, i amb un pressupost original de 30 milions d'euros, amb aquest disseny es preveu convertir el tronc central de les Glòries en un híbrid entre un jardí i una plaça, amb diversos racons per fer-hi estada que es combinarà amb un generós estol d'espècies vegetals. Les obres s'han d'iniciar a principis del 2018, tan bon punt s'enllesteixin les del túnel que travessarà la plaça a través de la Gran Via, i que tants maldecaps estan donant.
La proposta de nou planejament inclou destinar fins a 13.945 m² a sostre residencial. Traduït, això vol dir 1.070 habitatges de titularitat pública i privada, i dels quals 1.012 seran de nova factura. La meitat d'aquest parc serà protegit. Les diferents promocions es dividiran en tres grans pastilles distribuïdes al llarg del carrer Castillejos, i amb una edificabilitat variable. A la que dóna al DHUB, per exemple, es permetrà que alguns immobles, els que donaran al futur parc, puguin arribar a tenir fins a 12 plantes. El cas més extrem, però, és el d'un edifici singular projectat a la confluència de Castillejos i la Diagonal, i al qual el nou PGM li permetrà enlairar-se fins a 20 plantes o, el que és el mateix, uns 60 metres d'alçada. L'Ajuntament recorda, però, que tot projecte per concretar la construcció de qualsevol d'aquests immobles, s'haurà de plasmar a través del corresponent pla de millora urbana. És a dir, un altre tràmit.
En el capítol de novetats, la més destacada possiblement sigui la previsió que l'antiga fàbrica del Paraigua, a tocar de Consell de Cent, es converteixi en un equipament.
LA XIFRA
Desacord en el govern pel tramvia
El projecte de la futura plaça, que es va aprovar durant el govern de CiU, inclou que la zona situada just davant del DHUB es converteixi en un gran intercanviador de transport públic on conflueixin la línia 1 del metro, el bus i, és clar, el tramvia. Ja el 2014, que és quan es va escollir el disseny de la Canòpia Urbana, es va decidir que en cas d'una eventual unió de les xarxes del Trambaix i el Trambesòs a través de la Diagonal, aquesta connexió es faria vorejant el perímetre de la plaça. Ahir, però, i en dues rodes de premsa encadenades per part de l'executiu barceloní, es va poder constatar que aquesta és una decisió on BComú i el PSC tenen visions discrepants que totes dues parts fan patents i visibles. Així, la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz (BComú), es va mostrar partidària de mantenir el plantejament inicial i fer un hipotètic enllaç de les xarxes pels voltants de la plaça. Només uns minuts més tard, el regidor d'Arquitectura, Daniel Mòdol (PSC), defensava que el tramvia passi pel mig del parc per evitar que sigui un erm.