la crònica

Llibres fets a mida

L'associació Tria Llibres aposta per la impressió digital per encàrrec

Una de les coses més terribles és presenciar el destí dels llibres que han sortit al mercat, que fa temps que són a les llibreries i que s'han de retirar perquè no s'han venut. Aquest procés pot durar no gaire més de tres setmanes, perquè, com sabem, la indústria editorial es regeix tot sovint per la tirania de la novetat. Per tant, allò que fa tres setmanes que és al món i no s'ha venut (ni hi ha perspectives que es vengui) es retira. Les editorials tenen magatzems on guarden aquests estocs, però tampoc no els poden donar aixopluc etern. Aquí ve la tragèdia: al cap de poc temps, aquests llibres es trinxen, es converteixen en pasta de paper, desapareixen. Aquest procés no porta enlloc: no només és poc ecològic, sinó que a més obstaculitza poder adquirir, per exemple, un llibre que ja fa anys que està descatalogat (això vol dir que l'editorial ha deixat d'editar-lo, i que al seu dia molts exemplars van passar per la màquina de pasta de paper perquè no s'havien venut). Tot això pot quedar enrere gràcies a l'aprofitament de les eines que ofereix internet.

Per exemple, Tria Llibres és la baula que enllaça la Galàxia Gutemberg i el llibre digital: aposta per una edició sostenible, per equilibrar i no malmetre l'ecosistema editorial, tot des de la perspectiva de les humanitats, l'economia, el periodisme o la ciència, amb joves que posen el seu coneixement al servei de l'edició independent. Tria Llibres és, de fet, el primer segell editorial de l'associació cultural Editorial Tria Llibres, i aposta per la tecnologia d'impressió digital per encàrrec: és a dir, els llibres s'imprimeixen un a un, en funció de la demanda dels lectors, sense la tirania del tiratge mínim. Així, si s'ajusta l'oferta a la demanda, no hi ha llibres no venuts que han de ser trinxats. El procediment és ben senzill per a l'usuari, ja que tot es fa per internet: el lector remena el catàleg on-line de l'editorial, demana el llibre que li interessa i al cap d'uns dies el rep a casa.

Evidentment, cal no oblidar que Tria Llibres és una editorial i que, per tant, editorialitza: el lector tria, però sobre una tria prèvia dels editors: es tracta d'un grup català que vol moure's amb ambició, risc i independència en el mercat de l'àmbit lingüístic català, però deixa obertes les portes a propostes en altres llengües, amb una mirada especialment atenta al món anglosaxó. De moment tenen cinc títols publicats, entre els quals destaquen els assajos de Jesús Tusón i Héctor López Bofill, i la poesia de Bernat Nadal i dels joves balears Pau Vadell, Jaume C. Pons Alorda i Joan Tomàs Martínez. El ventall és ampli: des de la irreverència de l'absurd a l'anàlisi política. Ara només cal que el lector triï.

En un moment en què tant es parla de lectors digitals –que de moment tan poc es compren, entre altres raons perquè les grans editorials espanyoles encara no ofereixen res de res del seu catàleg– la impressió, diguem-ne a domicili, és bona alternativa.

Als Estats Units funciona, sobretot en llibres de poca demanda però necessaris: llibres, per exemple, per a col·leccionistes; llibres per a caçadors de bolets o aficionats a la pesca; llibres que no serien best-sellers però que cobreixen els nínxols de mercat. I el mercat cada cop està format per més nínxols. S'ha acabat la tirania de les unanimitats literàries i mediàtiques. Una sort, perquè les unanimitats només existeixen en les dictadures.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.