Comunicació

La nova era de TVE

Afronta des d'ahir un canvi històric: la supressió de la publicitat. A més, se li exigeix que augmenti el servei públic i renunciï a la compra de productes d'èxit com films dels EUA i competicions esportives

Després de 54 anys de vida, TVE inicia una nova etapa. La supressió de la publicitat en tots els canals de la televisió pública estatal suposa una autèntica revolució, amb molts nous minuts per omplir. Amb la nova llei només pot emetre autopromocions, comunicació institucional, campanyes electorals i divulgatives de caràcter social, i no podrà cobrar-les. Tot i així, el director de TVE, Javier Pons, ha deixat clar que les sèries i pel·lícules s'emetran sense cap tall.

Una altra conseqüència de la supressió dels anuncis serà l'ampliació a una hora dels informatius, tant els estatals com els territorials.

Nous límits i obligacions

El nou estatus de la pública, però, no li comporta només la supressió de la publicitat. També té noves limitacions a l'hora d'adquirir productes de gran consum en el mercat internacional. Així, només pot emetre a l'any 52 pel·lícules d'estrena de fora d'Europa –el que seria una a la setmana– i no pot gastar més del 10% del pressupost anual en drets d'esdeveniments esportius, exceptuant els Jocs Olímpics i Paralímpics.

TVE se centrarà, doncs, en l'emissió de ficció espanyola sobretot, i també europea. Això afectarà no només les pel·lícules, sinó també les sèries. Les grans sèries nord-americanes «no tenen cabuda» en la nova TVE, segons Pons. L'aposta serà per les pròpies de la cadena, com Águila roja, Gran reserva (la gran novetat) i Pelotas. Pel que fa al cinema, serà una de les grans ofertes. Versión española es quedarà a La 1, i La 2 oferirà cada setmana en prime time quatre pel·lícules i documentals en castellà, més un de producció independent.

De fet, La 2 serà el canal que assumirà el pes de les noves obligacions de servei públic, mentre que La 1 se centrarà en sèries de ficció i espais més comercials (les dues principals estrenes de La 1 aquest trimestre seran el programa de gastronomia i viatges Un país para comérselo amb Imanol Arias i Juan Echanove, i el cultural Volver, en què personatges rellevants tornen al seu lloc d'origen). Pons va definir la nova etapa de La 2 amb l'eslògan «més cultura, més accés ciutadà i més producció pròpia». A més de la clara aposta pel cinema a la nit, la graella de La 2 s'estructurarà al voltant de dos grans nous contenidors: el magazín social Para todos La 2, al migdia, realitzat des de Sant Cugat i amb Montse Tejera; i En la 2, al vespre, amb Mara Torres, que agruparà diversos espais ja existents, i l'informatiu La 2 Noticias.

La TDT i les fusions

El 2010 serà un any clau en l'audiovisual a l'Estat espanyol, amb tres canvis històrics. A més de la supressió de la publicitat de TVE, es materialitzaran les fusions entre grans cadenes i hi haurà el final de l'apagada analògica. La multiplicació de canals, la concentració dels operadors en grans grups i la retirada de TVE de la lluita pel mercat publicitari i per la compra de grans drets obre, doncs, un escenari nou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.