Comunicació

Deu anys de l'ACN

Cobrir la informació territorial va ser la base de l'Agència Catalana de Notícies; l'aposta d'ara, una dècada després, és esdevenir una agència de país i integral

L'actual director, Saül Gordillo, destaca com la crisi ha beneficiat les agències

El 1999, els periodistes eren predigitals, a les redaccions hi havia faxos i bobines de teletips i pocs ordinadors amb connexió a internet, que no era com la internet d'ara. En aquest entorn va néixer a Girona, impulsada pel periodista Carles Puigdemont, l'Agència Catalana de Notícies (ACN) amb un model que ha resultat ser “visionari”, explica Saül Gordillo, director de l'ACN des del març del 2007. “Visionaris pel model de teletreball –els periodistes que cobreixen el territori elaborant notícies, fent fotografies i prenent declaracions treballen des de casa amb un portàtil– per l'aposta per les noves tecnologies i per la informació territorial”.

La base de l'ACN i el seu fet diferencial va ser la informació comarcal; una agència molt arrelada al territori: “L'agència cobria el territori fora de l'àmbit metropolità, omplint un buit que altres agències no cuidaven”. En aquesta última etapa, però, l'ACN ha posat l'accent a esdevenir l'agència nacional del país que serveix les informacions en clau catalana, i en aquest sentit ha reforçat les seccions temàtiques, “però sense abandonar la pota territorial”, insisteix Saül Gordillo. Aquesta aposta més nacional ha estat possible pel creixement que ha experimentat l'agència, que ha triplicat la facturació.

L'ACN, que és de titularitat pública, té un finançament públic que li dóna “estabilitat” i l'objectiu és arribar al 50% de finançament públic i privat. Gordillo destaca com la crisi ha beneficiat les agències: “Fa deu anys hi havia una gran incertesa sobre el futur de les agències per l'impacte d'internet , però internet el que ha fet ha estat donar més força i facilitar que els continguts d'agència circulin”. En aquest context d'aprofitament de recursos i austeritat, Gordillo també assenyala que els mitjans “són menys reticents a usar els serveis d'agència i han prestigiat l'ACN”. Pel que fa a les eines 2.0, Saül Gordillo matisa el periodisme ciutadà: “El 80% de la informació que circula per les xarxes socials provés d'agències. I els ciutadans no estan generant continguts, el que fan és comentar tot allò que surt publicat. La conversa sí que és ciutadana, però la producció periodística, no”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.