Ryanair arribarà aquest mes als 25 milions de viatgers a l'aeroport de Girona

La companyia manté que vol continuar creixent a Vilobí encara que comenci a operar al Prat

Ryanair ha admès que les negociacions per començar a operar a l'aeroport de Barcelona estan avançant, si bé ara per ara no hi ha res oficial. L'aterratge de Ryanair al Prat ha sembrat dubtes sobre la continuïtat de la companyia a l'aeroport de Girona, o si més no, sobre la força amb què hi està instal·lada actualment. Aquests dubtes també s'estan vivint a l'aeroport de Reus, i més després de l'estrena de l'aeroport d'Alguaire, a Lleida, on Ryanair hi ha entrat amb dues rutes. El director de màrqueting de Ryanair a l'Estat espanyol, Luis Fernández, ha assegurat que entrar a Barcelona no ha de suposar una pèrdua de vols per a Girona o Reus: «No creiem que hi hagi conflictes, perquè cada aeroport és independent i cadascun té el seu públic. El compromís amb Reus i Girona continua intacte, i hi volem continuar creixent», ha explicat. També ha remarcat que la companyia de baix cost vol anar augmentant cada vegada més el nombre de vols i aeroports on opera, i en aquest sentit creu que s'han d'aprofitar les oportunitats que sorgeixen en el mercat, com ara entrar a Barcelona.

Nova ruta a Kaunas

Una mostra d'aquest compromís, segons Fernández, és l'anunci d'una nova ruta des de Girona que la unirà amb Kaunas, la segona ciutat de Lituània. Els vols seran els dimarts i els dissabtes al matí, i començaran el mes de maig. D'aquesta manera, Ryanair ja té confirmades més de seixanta rutes per a la temporada d'estiu. Tot plegat, doncs, no ha de fer pensar, segons Fernández, en un abandonament de l'aeroport de Girona un cop es comenci a operar a Barcelona, que segons algunes informacions que s'han filtrat podria ser aquest mateix estiu. A més, segons aquestes informacions, l'objectiu principal de Ryanair a Barcelona seria cobrir la ruta amb Madrid, fent la competència directa al pont aeri i altres línies com Spanair o Air Europa. «Girona va ser el nostre primer aeroport a l'Estat espanyol, hi hem aconseguit xifres de viatgers i creixements molt importants i continuem apostant per ell», ha dit Fernández. De fet, es calcula que a finals d'aquest mes s'arribarà al passatger que farà 25 milions de Ryanair a l'aeroport de Girona, i la companyia ja està preparant una celebració especial per quan arribi el dia.

Un ascens meteòric

Ryanair va arribar a Girona el desembre del 2002 amb l'obertura d'una ruta amb Frankfurt. El febrer del 2003 va començar a volar a Londres i Milà, i llavors va decidir establir la seva base principal del sud d'Europa a les instal·lacions de Vilobí, amb cada cop més avions. El seu creixement ha sigut constant, i dels 954.000 viatgers del 2003 ha passat als poc més de 5 milions durant el 2008 i el 2009.

El gener, amb dades negatives

El mes de gener va acabar novament amb un descens del nombre de passatgers respecte al mateix mes del 2009, segons les dades fetes públiques ahir per Aena, de manera que es manté la tendència a la baixa dels últims mesos. Durant el gener van passar per l'aeroport 281.056 persones, un 2,2% menys que fa un any, i les operacions d'enlairament i aterratge encara van baixar més, un 9,1%, i es van quedar en les 3.153. Això fa que l'aeroport de Girona desaparegui del llistat dels deu primers aeroports de l'Estat espanyol pel que fa a viatgers, ja que ha passat a ocupar l'onzena posició. Si bé la baixada no és significativa, sí que contrasta amb les dades dels principals aeroports d'Aena, molts dels quals han registrat creixements positius. Pel que fa a les mercaderies, les dades són encara pitjors, perquè s'han transportat tan sols 753 quilos de càrrega, un 86% menys que el gener del 2009.

Les companyies que operen a Girona reben 5,5 milions

xavier miró

El govern de la Generalitat, les diputacions de Girona, Tarragona i Lleida, les cambres de comerç dels tres territoris i els ajuntaments de les capitals subvencionen amb vuit milions d'euros anuals les companyies aèries Ryanair, Vueling, Transavia i Al-Andalus per tal que facin vols des dels tres aeroports. Els aeroports de Girona i Reus se subvenciona cada bitllet de manera que com més passatgers porten les companyies més diners reben. A Girona, Ryanair, Transavia i Al-Andalus reben 5,5 milions d'euros anuals, el 50% dels quals els posen la companyia Sagalés de busos, que uneix cada dia l'aeroport amb Barcelona, i la firma d'hostaleria Áreas. La Generalitat aporta 1,6 milions; la Diputació, un, i la Cambra de Comerç, 200.000 euros. A Reus, la subvenció global és de 3,5 milions, dels quals la Generalitat en posa 2,25 i entre la Diputació, les cambres i els ajuntaments se'n reparteixen 1,25 més. A la Costa Daurada, hi ha una aportació mínima de la companyia de busos Hispano Igualadina i un conveni bilateral entre Ryanair i Port Aventura. Pel secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, aquestes subvencions públiques són necessàries en un país amb quinze milions de turistes internacionals, el 80% dels quals arriben en avió. Segons el govern, aquest sector és un recurs fonamental per a l'economia catalana perquè li aporta el 13% del PIB. Encara més important és per al turisme de les tres regions no metropolitanes. Al recentment inaugurat aeroport de Lleida, el primer de la Generalitat, però, el govern català ha canviat d'estratègia. Com que es tracta d'incentivar l'arribada de companyies, ni Ryanair ni Vueling no paguen la taxa aeroportuària –sí la de navegació d'AENA–. Però, a més, només rebran el sostre màxim d'1,6 milions d'euros pels vols planejats avui, tinguin el nivell d'ocupació que tinguin. No reben diners per al 30% del passatge, que se suposa que serà el mínim que obtindran d'arrencada. Però sí que se subvencionaran entre 25 i 30 euros per passatger fins al 50% d'ocupació, s'hi arribi o no en cada vol. A partir del 50% de passatge ple, es considera que la companyia ja té la ruta rendible i per tant les administracions redueixen l'aportació.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.