Una avaria a les línies R4 i R7 fa que es torni a qüestionar el sistema de rodalies

Renfe va posar servei de bus per garantir els trajectes afectats però no va poder evitar els retards

L'incident va passar quan un mur, en molt mal estat i afectat per la intensa pluja de la nit, va caure sobre una torre d'electrificació de la catenària, entre la Granada i Sant Sadurní d'Anoia, molt a prop del nucli de la Garrofa. Passaven deu minuts de dos quarts de vuit del matí i, en aquell moment, hi havia un tren que circulava en direcció a Sant Sadurní, uns quilòmetres més amunt i un altre que havia sortit de Santa Margarida i els Monjos. Els fets van deixar la catenària sense corrent entre Sant Sadurní i Santa Margarida i els Monjos i Renfe va haver de suspendre el servei en aquest tram i buscar alternatives amb autobús per als usuaris que circulaven entre les tres estacions afectades. En el tren que era a l'altura de la Granada només hi havia un passatger, però a Santa Margarida i els Monjos hi va haver prop de 120 usuaris afectats. Renfe va trigar prop d'una hora i mitja a treure els passatgers que havien quedat atrapats en el tren. L'incident va provocar greus retards, ja que els primers autobusos que van suplir els serveis entre Vilafranca i Sant Sadurní van començar a funcionar al cap d'una hora d'haver-se produït l'avaria i els retards es van mantenir durant tot el dia. De fet, els tècnics van aconseguir normalitzar la circulació en una via cap a les tres de la tarda, però la previsió era que el servei no es normalitzés fins avui mateix. Aquesta, però, no va ser l'única avaria del dia. Durant la matinada, un problema elèctric a l'estació de Castellbisbal va deixar la línia R7 sense corrent fins a Cornellà, i això va obligar Renfe a posar un servei d'autobús entre Castellbisbal i Rubí. L'incident de la línia R7 va provocar retards de fins a 25 minuts pràcticament durant tot el matí en aquesta línia i també va afectar els trens que circulaven per la línia R4, en direcció a Barcelona. Just quan els tècnics havien aconseguit recuperar el funcionament de la línia R7, es va produir l'avaria a la línia R4, i els tècnics d'Adif van trigar més d'una hora a localitzar el punt on s'havia produït l'incident.

La caòtica situació de les línies R4 i R7 ahir va provocar novament les crítiques de l'oposició respecte a la manera com el govern de la Generalitat va acceptar la transferència de les competències sobre el servei de rodalies a Catalunya. Segons el diputat de CiU Josep Rull, la situació d'ahir demostra «les limitacions de la transferència amputada del sistema de rodalies que la Generalitat va acceptar». Segons Rull, una de les principals funcions de la Generalitat ara és tot el que fa referència a la informació i atenció al passatger i, «justament s'han tornat a cometre els mateixos errors que hi havia en l'època de la ministra Magdalena Álvarez: hi ha un buit d'informació clamorós i fallen els sistemes d'atenció al passatger». De fet, la majoria dels passatgers afectats per l'avaria d'ahir estaven poc satisfets amb Renfe. Alguns es queixaven dels retards i sobretot de les llargues esperes a les estacions, i d'altres, de la falta d'informació que havien rebut no només de l'avaria, sinó també de les alternatives amb què treballava la companyia per garantir el trajecte.

Malgrat tot, el servei de premsa de Renfe assegurava ahir que la companyia va donar informació als usuaris durant tot el matí mitjançant el personal d'atenció al client, el servei de megafonia dels trens i les estacions, el telèfon d'informació i el lloc web. A més, segons Renfe, també es va donar informació puntual de l'estat del servei mitjançant els serveis Transmet i missatges de mòbil.

Rodalia.info, per donar informació «més real»

L'empresa Pimpampum.net i l'usuari de Twitter Roger Melcior van fer públic ahir el naixement del portal web Rodalia.info. Es tracta d'un portal amb què es pretén oferir informació sobre la xarxa de rodalia en tremps real gràcies a la col·laboració dels usuaris del servei de microblogging Twitter. Després que fa dues setmanes la xarxa Twitter va demostrar que era un dels serveis més eficaços per informar de les incidències a la xarxa de transport públic, Rodalia.info pretén aprofitar el flux d'informació que hi ha a la xarxa per garantir la màxima informació sobre l'estat de la xarxa en temps real. Aquesta eina incorpora també la informació de servei que es dóna mitjançant el servei Transmet des de l'ATM. Segons el comunicat que van fer públic ahir, el portal anirà integrant la informació de les diverses operadores per potenciar la informació permanent. Segons els seus creadors, durant el primer dia de funcionament, els usuaris de la xarxa Twitter van elogiar la creació del servei amb frases com aquesta: «Si rodalies no informa els usuaris, els usuaris informen de rodalies», o parlant del «tren de la bruixa».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.