Com voldries que fos el barri?

Alumnes de l'IES Collserola i l'artista Lluís Sabadell Artiga han instal·lat 50 bústies construïdes per ells per tot el districte de Nou Barris on els veïns podran dipositar les seves propostes per millorar el districte

Com t'imagines el futur poliesportiu? Com t'agradaria que fos aquesta plaça? Aquestes són algunes de les preguntes que els alumnes de quart d'ESO de l'IES Collserola, juntament amb el creador performer Lluís Sabadell Artiga i el grup d'arquitectes Ecosistema Urbano, proposen als veïns del districte de Nou Barris, a través del projecte Noubarrisnou. Noubarrisnou vol promoure la participació creativa dels veïns dels barris de Canyelles, les Roquetes, la Guineueta i Torre Baró, i consisteix en la instal·lació de bústies on els veïns poden dipositar les seves propostes per millorar el districte.

En començar el projecte, els alumnes es van adonar que hi ha moltes coses del seu barri que no els agraden. Tamara Cuenca, alumna de quart d'ESO, creu que el barri «està molt malament» i que «hi falta llum i infraestructures per als joves». Així que, amb l'ajuda dels veïns, van apuntar set punts del districte on creuen que hi ha mancances. El pas següent va ser la instal·lació de 50 bústies, dissenyades i construïdes per ells mateixos, per tot Nou Barris. Enganxades a les bústies hi ha una sèrie de postals, que també han dissenyat ells, on hi ha escrites diverses preguntes, com per exemple: «què hi posaries al lloc on hi havia l'estàtua que van robar fa dos anys, a la plaça Karl Marx?» o «quina música t'agradaria sentir en aquests altaveus?» (els altaveus situats al parc de Josep Serra Martí). A la part del darrere de la postal, els veïns hi poden escriure la seva proposta per millorar el barri i dipositar-la dins la bústia. A part del sistema de les bústies, també es pot enviar un correu, un SMS o escriure al bloc o al Facebook del projecte. Les propostes veïnals rebudes a través dels diferents canals s'enviaran, finalment, a la seu del districte.

A l'hora de dissenyar les bústies, els joves van decidir que, un cop acabat el projecte, aquestes havien de continuar fent un servei al barri, així que van idear un mecanisme perquè es poguessin convertir en nius per a ocells. L'artista que ha coordinat el projecte, Lluís Sabadell Artiga, assegura que ha après molt dels joves i que sobretot s'ha adonat que només la formulació de la pregunta «i tu, què faries?» engega uns mecanismes mentals als quals «no estem acostumats», i encara menys els joves, que «creuen, moltes vegades, que la participació no fa amb ells».

L'artista explica que Nou Barris té molta tradició de lluita veïnal, però assegura que els joves que han participat en el projecte «no tenen sentiment de barri, perquè no en tenen ni de país», ja que la majoria dels alumnes, el 70%, són immigrants i alguns no fa ni sis mesos que han arribat. Tot i això, l'artista creu que aquests joves valoren molt l'oportunitat de participar, justament per les realitats socials d'on provenen, on segurament no tenen ni veu ni vot. Els alumnes consideren que tot el que han fet servirà per millorar Nou Barris. Cristian Paredes, alumne de quart d'ESO, creu que qui més participarà en el projecte serà la gent gran, perquè els joves «passen»; en canvi, Milagros Marines assegura que, «com a jove, pot aconseguir moltes coses». L'alumne Adrià Canós explica que «tots podem tenir un impacte al barri» i que «la col·laboració entre tots és millor». Dur a terme aquest projecte no és tan fàcil com sembla, els alumnes han hagut d'utilitzar les matemàtiques i la tecnologia per construir les bústies, han redactat escrits de premsa, han parlat amb el districte de Nou Barris per demanar els permisos pertinents i han parlat amb els veïns del barri per tenir diversos punts de vista.

Es busca mecenes

Noubarrisnou és una de les accions que s'emmarquen en el projecte En Residència, un projecte experimental de residències d'artistes en instituts públics de Barcelona. Els artistes conceben una obra i la desenvolupen amb un grup d'estudiants d'ESO al llarg de tot el curs i dins l'horari lectiu. Els tres artistes que han dut a terme els projectes durant aquest curs són: Daniel Chust Peters, a l'IES Bernat Metge; Salvador Juanpere, a l'IES Infanta Isabel d'Aragó, i Lluís Sabadell Artiga, a l'IES Collserola. El projecte va sorgir d'una col·laboració entre l'Institut de Cultura de Barcelona (Icub) i l'associació de joves vinculats a la cultura A Bao A Qu. Carles Giner, membre de l'Icub, argumenta que la idea de dur a terme el projecte va sorgir de la demanda formulada a les taules del pla estratègic. Giner assegura que l'Icub està en contacte amb centres d'art perquè duguin a terme mecenatges en la següent edició d'En Residència. Núria Aidelmann, membre d'A Bao A Qu, valora «molt positivament» el projecte i considera que els joves estan «molt implicats» i que «han après moltes coses».

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.