Salut

El primer any de medicina a la UdG arriba a final de curs amb matrícula d'honor

L'aplicació del mètode docent de l'Espai Europeu d'Educació Superior marca un salt qualitatiu per a professors i estudiants

El 16 de setembre del 2008, un total de 88 alumnes començaven el primer curs de la nova facultat de Medicina de la Universitat de Girona. Ho feien a l'Aulari Comú del Campus de Montilivi. Molts dels estudiants no havien triat Girona en primera opció. Molts amb prou feines coneixien la ciutat, ja que venien de l'altre extrem de l'Estat. Molts esperaven aconseguir una plaça en una altra facultat al cap d'un mes. L'expectació era màxima. Una facultat nova, amb un mètode docent nou, ja que se sustenta en l'aprenentatge basat en problemes només començar. El curs 2008/2009 és a punt d'acabar-se. Queden pocs exàmens i aviat es farà la selectivitat, que comportarà que entri una segona promoció d'estudiants a la facultat.

Ara, doncs, és el moment de fer balanç. I aquest balanç, en paraules de Ramon Brugada i de tots els implicats, no pot ser millor. La proximitat en el tracte, la confiança i el compromís han estat la marca de la casa des del primer dia. Brugada explica que s'ha partit d'un concepte, el respecte, tant al professorat com als estudiants, i que aquesta ha estat la clau perquè tot funcionés. El mètode d'aprenentatge, totalment innovador, també ha permès aquest grau de confiança. «Els alumnes arriben a classe amb la lliçó apresa. Hi ha poques, però ben escollides, classes magistrals. El professor resol dubtes, debat amb l'estudiant. L'estudiant treballa prèviament a casa i quan va a classe aprofundeix en allò que ja ha après. Això provoca que el professor també hagi de fer un esforç d'humilitat. Ha de deixar l'ego a casa, perquè es pot trobar que hi ha coses que no sap. El professor aquí es converteix en guia dels alumnes.»

Donació de cossos i plastinació

La facultat de Medicinade Girona ja ha engegat de manera oficial la donació de cossos a la ciència. Tothom que ho vulgui se'n pot informar a través de la seva web. Actualment ja tenen mitja dotzena de sol·licituds, tot i que esperen que el nombre vagi en augment, ja que coneixen el cas de gironins que havien ofert el cos a la facultat de Medicina de la Universitat Autònoma quan aquest servei a Girona encara no s'havia engegat.

A la web s'expliquen tots els requisits per poder donar el cos a la ciència, i com es fa per donar-se de baixa. Entre d'altres, cal ser major d'edat i anar personalment al Servei de Donació de Cossos de la UdG. No s'accepta una donació en cas de mort accidental o per qualsevol motiu que requereixi la pràctica de l'autòpsia. Tampoc s'acceptarà si el donant està afectat per malalties infectocontagioses. Els cossos donats permeten l'estudi de l'anatomia amb cossos reals. El servei és dirigit pel professor d'anatomia Francisco Reina. A més, per a la conservació dels cossos també es crea un projecte de plastinació, ja que Reina és un pioner a l'Estat de la pràctica d'aquesta tècnica.

Aquesta tècnica, la mateixa que es va utilitzar per conservar els cossos de la coneguda exposició Bodies, permet que els cossos es conservin a llarg termini.

Per la mateixa dificultat que comporta la dissecció, si la conservació es fa per plastinació el procés permet que no calgui tornar a fer la mateixa feina de dissecció tantes vegades. Mentre no sigui una realitat el projecte, els cossos es conserven embalsamats.

Actualment el Servei de Donació de Cossos a la Ciència està situat al mateix campus de Montilivi de la Universitat de Girona.

Els quatre objectius

El degà Ramon Brugada resumeix el projecte de la facultat de Medicina de Girona amb quatre objectius clau. Sense aquestes fites marcades i ambicioses, segurament l'empenta i la il·lusió que hi ha al darrere l'èxit d'aquesta facultat no haurien estat possibles.

1.

Docència de qualitat.
El 80 per cent dels grups són de deu alumnes. L'aprenentatge es basa en la resolució de problemes. A més, el nivell de memorització (emprat de manera generalitzada en l'aprenentatge clàssic) és en aquest cas igual que en el clàssic, però millora el nivell de comprensió que aconsegueix l'alumne. L'estudiant ha de treballar més a casa i a la setmana té una mitjana de quatre o cinc hores lectives, a més de les 10 o 12 hores de pràctiques.

2.

Professorat de qualitat.
Els professors han d'estar compromesos amb el projecte, i ho estan, segons afirma Ramon Brugada. Han d'entendre bé el mètode docent, i això vol dir ser humils. També, segons assegura Brugada, és un mètode que dóna molta més feina al professor. En el fons és un projecte de treball en grup. Al mateix temps, és un mètode més agraït, perquè l'estudiant treballa a gust i es responsabilitza de l'aprenentatge.

3.

Pràctiques de qualitat.
Una infraestructura de qualitat també és essencial. Aquest curs s'han utilitzat els laboratori de ciències, i a partir del gener, amb el trasllat a l'actual edifici de la facultat d'Educació, els laboratoris seran allà. La sala de dissecció, tot i que està instal·lada en un dels mòduls del campus de Montilivi, també és considerada pels professors una de les millors. A partir del tercer curs, els alumnes podran fer pràctiques al Trueta, però també en la majoria dels altres hospitals de la demarcació. En les pràctiques, tot girarà al voltant de l'estudiant. Serà el centre de l'equip. Segons Brugada, aquesta concepció és revolucionària a l'Estat, perquè fins ara a l'estudiant de pràctiques se l'arraconava. Aquí torna a aparèixer el concepte de respecte a l'estudiant.

4.

Les quatre llengües.
Els estudiants hauran d'exercir plenament en català i en castellà, però també en anglès i francès. Les dues primeres són una prioritat per atendre i entendre bé els pacients, i l'anglès ha de ser una prioritat científica i professional. Ara ja es fan classes d'anglès mèdic.

El francès, com a quarta llengua, serà imprescindible especialment per a tots aquells alumnes que facin pràctiques a l'hospital transfronterer de la Cerdanya. D'altra banda, ja s'estan desenvolupant projectes amb la Universitat de Montpeller pel que fa a recerca i docència.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.