Educació

El manual del superdotat

La Generalitat elabora una guia de detecció i actuació per a l'alumnat amb altes capacitats adreçada a professors de primària i secundària

La iniciativa inclou també la formació dels mestres per fer-la efectiva

No és el mateix un superdotat que un alumne talentós. El primer té uns recursos elevats en totes les àrees, un nivell alt de raonament lògic i una gran creativitat. El segon mostra una aptitud elevada en un o més àmbits, però pot presentar nivells discrets i fins tot deficitaris en altres. Tots dos, en canvi, estan considerats com a alumnes amb altes capacitats i necessiten una atenció especial, tant a primària com a secundària, que fins ara s'ha donat ben poc. Per donar resposta a aquesta mancança, el Departament d'Ensenyament acaba d'editar una guia adreçada especialment al professorat de primària i secundària, que pretén ajudar a detectar l'alumnat amb altes capacitats i proposar programes per treballar dins l'aula. “Sabem que hi són, però volem saber qui són”, va manifestar durant la presentació la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que entén que aquesta guia és un pas molt important per intentar evitar el fracàs acadèmic que, de vegades, poden viure aquest tipus d'estudiants. L'objectiu, en definitiva, és posar fi al buit existent en l'atenció a aquests estudiants i oferir eines i pautes al professorat perquè es puguin adaptar a les seves necessitats.

Les estadístiques diuen que a Catalunya només s'ha identificat un 3,6% de l'alumnat amb altes capacitats. Rigau vol arribar al 7,6% i aconseguir que “tothom tregui el seu potencial”, perquè el país necessita “conrear talents”.

Tot i que no hi ha estudis rigorosos, es calcula que el percentatge
de superdotats i talentosos entre la població escolar oscil·la entre el 4%
i el 6%. Milagros Valera, vocal del Col·legi de Pedagogs de Catalunya i experta universitària en intervenció educativa amb alumnat d'altes capacitats, creu, però, que la proporció real és molt més alta i que pot arribar perfectament al 12% o el 13%. Valera fa dotze anys que pertany a un grup de treball per a la inclusió d'alumnat d'altes capacitats del mateix Col·legi de Pedagogs. Per Valera, el nou protocol d'Ensenyament és una “molt bona notícia perquè serà una eina bàsica per al professorat, que generalment va molt perdut a l'hora d'identificar i ajudar aquests estudiants”. Això sí, la guia hauria d'anar acompanyada d'una formació dels mestres, un tema que a Ensenyament també tenen en compte. Fins ara, s'han format més de 600 docents en altes capacitats.

La guia no només defineix les característiques d'aquests alumnes, sinó que desmenteix també alguns dels tòpics que es repeteixen, com per exemple que aquest tipus d'estudiants provenen de classe social mitjana i alta, que són propensos a desequilibris psicològics, que acostumen a avorrir-se i que necessiten ser atesos per professionals superdotats. El protocol inclou taules orientatives d'identificació per als mestres i qüestionaris d'autoavaluació perquè siguin els mateixos alumnes els que valorin de l'1 al 10 aspectes de la seva intel·ligència.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.