Societat

Navegar en ciutats flotants

Els viatges de creuer guanyen adeptes i consoliden Barcelona com a port líder

Més d'un milió de persones hi fan escala cada mig any

Els turistes valoren l'estada addicional a la ciutat i la ràpida connexió aèria al Prat

Un petit exèrcit de llançadors (els encarregats d'introduir l'equipatge dels viatgers al ventre dels vaixells o dels avions) distribueix prop de 7.500 maletes a l'interior del Voyager of the Seas, un dels vaixells de creuer atracats al port de Barcelona. Són les pertinences dels gairebé quatre mil passatgers d'aquest gegantesc vaixell noliejat per la companyia Royal Caribbean, una de les 50 navilieres que operen actualment al port de la capital catalana. Aquest luxós mastodont de les aigües –el més gran de tots els que solquen el Mediterrani– està preparat per salpar avui mateix [un diumenge de finals d'agost] cap a una aventura marítima de set dies, amb Barcelona com a port d'origen i de destinació final, i amb escales a Nàpols, Roma, Pisa, Florència, Niça i Marsella.

Es tracta d'una autèntica ciutat flotant davant la qual no podem evitar sentir-nos diminuts i enlluernats; però és que amb les xifres relacionades amb aquest exemplar n'hi ha per a això i per a molt més. Són 138.000 tones de vaixell, amb capacitat per a 3.835 passatgers distribuïts en més de 1.500 cabines equipades com si fossin habitacions d'hotel; 15 cobertes amb bars, terrasses, solàriums i centenars de gandules on prendre el sol; piscines amb tobogans, i sense; pistes de bàsquet i de voleibol de mides reglamentàries; un camp de minigolf de nou forats; una pista d'atletisme de dos carrils... i fins i tot un rocòdrom (una paret artificial) per escalar mentre es navega per aigües mediterrànies. Això pel que fa a l'aire lliure; a l'interior del vaixell hi ha una pista de patinatge sobre gel on també se celebren festes nocturnes o es projecta cinema; un casino (que només encén els seus neons en alta mar); un spa; un teatre; un gimnàs; restaurants, pubs, salons de bellesa i una mena d'avinguda comercial coberta amb tot tipus de botigues. Fins i tot disposa d'una capella “aconfessional” on, malgrat la seva denominació, hi ha cinc exemplars de la Holy Bible.

Una opció en auge

Vet aquí algunes de les “temptacions” dissenyades per entretenir els turistes que trien aquest tipus de vacances, i que escullen Barcelona, d'entre la resta de ports del Mediterrani, per iniciar la seva travessia marítima; una opció que, si hem de jutjar per les dades que aporta l'Autoritat Portuària, no para de guanyar adeptes.

Des del gener i fins al juliol d'aquest any, més d'un milió de persones (1.177.286) han passat pel port de Barcelona, xifra que ha suposat un increment de l'11% en el nombre de creueristes respecte del 2009. De fet, només la primera quinzena d'aquest agost, 117.000 passatgers van desembarcar a la capital, una dada important, ja que gairebé iguala la del total de creueristes (126.000) que va rebre el port en tot el mes d'agost del 2009. Pel que fa al nombre de vaixells de creuer, 437 han fet escala al port de Barcelona en els primers sis mesos d'aquest 2010, fet que suposa un increment del 8,7% respecte de les 402 escales registrades durant el mateix període del 2009.

No es pot fixar una mitjana anual de vaixells de creuer o de passatgers, ja que la xifra varia si observem la temporada alta (de maig a octubre) o la baixa. L'Autoritat Portuària, però, assegura que aposta per trencar l'estacionalitat i per atreure aquesta oferta d'oci també a l'hivern.

Amb tot, els experts opinen que, malgrat que cada vegada hi ha més i millor oferta –quant a nombre de places, en vaixells més còmodes, luxosos i grans–, l'opció del creuer «no és prou madura a l'Estat espanyol». La cultura creuerista encara no ha acabat de triomfar, “i no ho farà fins que no caiguin certs falsos mites, com que és una opció elitista i cara”, diu Isabel Rodríguez, portaveu de Royal Caribbean. “El preu mitjà –que com és obvi oscil·larà segons la temporada i el moment de fer la reserva– d'una cabina doble interior per a un creuer de set dies pel Mediterrani és d'uns 700 euros per persona. Compara-ho, per exemple, amb el que et costarien set nits d'hotel en qualsevol ciutat europea”, proposa Rodríguez.

Murs daurats i classes de salsa

El gust nord-americà –una particular idea del luxe– impregna el vaixell. Aire condicionat al màxim; parets recobertes de miralls, plaques de fusta i ornaments daurats; quilòmetres de passadissos i escalinates emmoquetades, i una tripulació poliglota i servicial que coneix el valor del to amable, el somriure permanent i la màgia de les propines.

“Els espanyols, i els hispans en general, són amants de la festa nocturna; els britànics prefereixen jocs de taula i espectacles; els nord-americans toquen tots els pals, i absolutament a tothom li agrada el casino”, explica William Sgai, coordinador de les activitats a bord del Voyager of the Seas, on els ascensors són de vidre i tenen escrit el dia de la setmana a la moqueta. Un detall “perquè els passatgers no perdin la noció del temps”, explica Rodríguez, cosa fàcil quan s'està immers en aquesta “experiència”.

Segons Sgai, els xous nocturns, el cinema, les festes seventy, el patinatge sobre gel i el rocòdrom són algunes de les activitats més sol·licitades. “Però sempre hi ha qui no en té prou, i demana més classes de salsa”, afegeix, divertit, aquest professional del lleure en alta mar.

En números rodons, un 40% dels passatgers d'aquest tipus de vaixells són de l'Estat espanyol o de països llatins; un 30% són anglosaxons, i l'altre 30% se'l reparteixen persones de diverses nacionalitats, entre les quals destaquen les asiàtiques.

El sopar del capità, que és el banquet de luxe per excel·lència en qualsevol creuer i l'ocasió de vestir de llarg, per a elles, i de posar-se l'americana i la corbata, per a ells; les festes nocturnes a la coberta, amb música i bona companyia; les visites llampec a les ciutats escala que conformen l'itinerari escollit o, senzillament, el bon tracte rebut de part de la tripulació –absolutament tothom coincideix a destacar aquest fet–, són alguns dels millors records que diuen que s'emporten els creueristes quan, acabat el seu periple per alta mar, desembarquen al port de Barcelona, d'on van sortir fa set dies. La brisa suau i càlida que bufa a mar obert, o la posta de sol en algun punt determinat del viatge són altres al·licients, no programats però assegurats, en aquest tipus de vacances.

PARAULA DE CREUERISTA

M'hi trobava tan bé, a coberta, sota el solet, que m'hi vaig adormir i tot. I mira que vermella he quedat...
Família Buchanan
Anglaterra
2,5
milions
de creueristes van passar el 2009 pel port de Barcelona. Una xifra que no ha deixat de créixer, des dels 132.807 passatgers del 1992, quan la falta de places hoteleres provocada pels Jocs Olímpics va fer que molts vaixells de creuer atraquessin al port per fer d'hotels flotants.
Començar i acabar aquí et permet passar uns dies a la ciutat, i visitar el Camp Nou, entre d'altres coses
Família Leo
Estats units
És el nostre cinquè creuer. Això és com viatjar en un hotel de cinc estrelles: visites ciutats i no has de carretejar maletes
Família González
Les canàries
Volíem navegar pel Mediterrani, per la seva gent i pels seus paisatges... Ens hem sentit molt ben tractats
Família Velasco
Mèxic
Llàstima que tinguem un paquet tancat: el nostre avió surt avui mateix i no podrem visitar la ciutat
Elisabeth Huerdler (dreta)
canadà
M'he sentit com una estrella de Hollywood! Ens han tractat d'allò més bé. I és clar que tenim ganes de repetir
Família Connolly
Irlanda
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a