Societat

trànsit

Primers en radars

Catalunya compta amb 192 radars, 70 més que Andalusia, que ocupa el segon lloc

Les carreteres catalanes només representen un 7% de tota la xarxa viària de l'Estat, tot i tenir el 23% dels controls de velocitat

Catalunya és la comunitat amb més radars de l'Estat, tot i que les seves carreteres només representen un 7% dels quilòmetres de tota la xarxa viària espanyola. Els números generals parlen per ells mateixos; els catalans tenen un 419% més de radars que els conductors de fora del Principat, un percentatge desmesurat que encara augmentarà en els propers mesos quan els tècnics del Servei Català de Trànsit (SCT) instal·lin una trentena d'aparells de control de velocitat més a les carreteres.

Així ho revela un estudi del Cercle Català de Negocis (CCN), que es va fer públic ahir. Catalunya, amb 192 radars instal·lats –dades de principis del 2011– lidera la taula, a anys llum d'Andalusia (125) i Castella i Lleó (80), dues de les comunitats amb més quilòmetres de vies, que tanquen aquest podi. Madrid (39) se situa a la part mitjana de la classificació.

“És una mostra més del greuge que tenim amb Espanya”, va explicar ahir el secretari general del CCN, Joan Canadell, que va lamentar que els catalans siguin “els més perjudicats” tant per peatges com per radars. Canadell, que es va mostrar molt crític amb el fet que la Generalitat vulgui augmentar el nombre d'aparells de control de velocitat a les carreteres –“més pressió econòmica al ciutadà”– va posar en dubte les paraules del conseller d'Interior, Felip Puig, amb les quals assegurava que no s'utilitzarien radars per recaptar diners. “Si volen aparells de control de velocitat per reduir accidents, perfecte, però podrien optar per retirar punts del carnet en lloc de multes als conductors”, va afegir Canadell. Les paraules del secretari general del Cercle Català de Negocis estan en la línia de la conclusió de l'estudi, en el qual s'afirma que l'espoli que pateix Catalunya “obliga” l'administració a recaptar més per ser més solvent, “i per això hi ha més radars”, resumeix.

D'altra banda, les multes han caigut entre un 45 i un 47% en el primer mes de reducció del límit de velocitat a 110 km/h a l'Estat, segons van assegurar des del Ministeri d'Interior. A les autopistes, la velocitat mitjana s'ha situat en 102 km/h (113 abans de la mesura) i a les autovies a 100 (abans, 107).

LA FRASE

La xifra ens ha sobtat, però és una mostra més del greuge que tenim amb Espanya
Joan Canadell
secretari general del cercle català de negocis

Estendran la velocitat variable després de l'estiu

Calendari

El Servei Català de Trànsit (SCT) ampliarà la velocitat variable després de setembre. Les primeres vies on s'aplicarà seran la B-23 i l'AP-2, des de Molins de Rei (Baix Llobregat) fins a l'avinguda Diagonal. Posteriorment s'estendrà a la B-20, entre el Nus de la Trinitat i Montgat, la C-31 nord –l'anomenada autopista del Maresme, que passa per Sant Adrià del Besòs, Badalona i Montgat–, i l'A-2, entre Sant Vicens dels Horts i el Nus del Llobregat. Així ho va assegurar ahir el responsable del SCT, Joan Aregio, que, en tot cas, va matisar que el calendari encara no està definit a l'espera que es concreti el pressupost. Aregio va tornar a assegurar que l'objectiu és invertir 4,5 milions d'euros en la implantació del model variable als accessos de Barcelona, un estalvi del 30% respecte a la inversió prevista pel tripartit, que era de 7 milions.

Radar recaptatori

Joan Aregio també va criticar que el tripartit no hagués fet mai un estudi del funcionament dels radars. “Alguna cosa falla quan hi ha un aparell que en els darrers tres anys ha recaptat cinc milions d'euros”, va acusar.

Comissió d'estudi

El responsable del SCT també es va mostrar “satisfet” per la creació d'una comissió d'estudi de seguretat viària al Parlament. La proposta es va aprovar ahir durant la comissió d'Interior, en la qual el responsable de Trànsit va tornar a defensar el model de velocitat variable.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.