Societat

JEAN-PAUL ALDUY

PRESIDENT DE LA COMUNITAT D'AGLOMERACIÓ PERPINYÀ MEDITERRÀNIA

“Junts, formem una àrea potent d'uns 800.000 habitants”

complementaris ·

El president de Perpinyà Mediterrània defensa la sinergia del Rosselló i les comarques de Girona per beneficiar-se junts de l'arribada del TAV

Considera que Perpinyà, Figueres i Girona passaran a formar d'un mateix espai que ja cal preparar

L'aposta per l'Aglo
Jean-Paul Alduy va començar la seva carrera política a Perpinyà l'any 1993, succeint el seu pare com a alcalde. L'any 2009 però, va deixar el càrrec al primer tinent d'alcalde Jean-Marc Pujol, i tot i que hi va continuar com a regidor, va apostar per dedicar-se a la presidència de la Comunitat d'Aglomeració Perpinyà Mediterrània; l'Aglo, que s'ha anat ampliant aquests últims anys. Ja és una mancomunitat de 36 municipis del Rosselló –entre les quals, Perpinyà– que comparteixen serveis, promoció econòmics i polítiques de sostenibilitat. Membre del Partit Radical, va ser senador fins a l'any 2011, any en què no va ser reelegit per discrepàncies internes en la coalició UMP que no li va perdonar el seu distanciament del sarkozisme.
Si ens organitzem, el TAV és l'oportunitat per deixar de ser ciutats mitjanes i crear una metròpoli
Barcelona és una peça clau però limitada perquè no té connexió ferroviària al nord d'Europa
En 10 anys canviaran totalment les relacions entre Perpinyà i Girona; hem d'estar a punt
Els aeroports, centres de logística i de recerca de cada banda, són complementaris
Les zones de frontera sempre generen dinàmiques molt particulars que hem d'aprofitar

Jean-Paul Alduy està convençut que l'arribada del tren d'alta velocitat provocarà canvis important en els rodals transfronterers que van des de la Catalunya del Nord fins al Gironès. Després de visitar l'alcalde de Barcelona i el de Figueres a final del 2011, el president de la Comunitat d'Aglomeració de municipis Perpinyà Mediterrània, va estar a Girona la setmana passada per trobar-se amb l'alcalde de la ciutat, Carles Puigdemont, i visitar infraestructures com el centre de visitants del Gironès i el Parc Científic i Tecnològic de la UdG, on es va fer aquesta entrevista. En totes aquestes visites, el seu objectiu principal és convèncer els seus interlocutors del sud de l'Albera que cal preparar, junts, a banda i banda de la frontera, els canvis imminents.

Heu utilitzat el TAV per venir a trobar-vos amb l'alcalde de Girona?

No, avui encara no; però la meva gran esperança és que a final del 2012 o principi del 2013, ens puguem trucar i, en lloc de fer una entrevista per telèfon com la podríem fer ara, us pugui contestar, “ara vinc”, i mitja hora després, trobar-nos a Girona. Avui, per venir del centre de Perpinyà al centre de Girona cal una hora i mitja. Això suposa un tipus de relació totalment diferent, i el dia que estarem a mitja hora de distància canviarà del tot, passarem a tenir relacions de proximitat.

Què canviarà, per a tots nosaltres?

Doncs si parlem de comerç, vol dir que passarem a formar part d'una mateixa àrea de distribució i proveïment, una àrea unificada de 800.000 persones. Voldrà dir que els malalts de l'hospital de Girona podran anar a Perpinyà i al revés... Els estudiants de la Universitat de Perpinyà podran venir a escoltar un curs a Girona fàcilment. Avui tot això no és impossible, però requereix una organització del seu temps que és difícil. Demà serà un fet natural.

Si ens organitzem una mica, per als alcaldes de Girona, Perpinyà i els responsables polítics d'aquesta zona, els pot ser una oportunitat per canviar la nostra imatge. Avui la nostra imatge es podria resumir a Girona, vist com un satèl·lit de Barcelona, i Perpinyà, enmig del triangle Barcelona, Tolosa i Montpeller, però una xic aïllada. Demà ens trobarem amb un espai transfronterer de 800.000 habitants que ho té tot: un aeroport a Girona, uns escenaris culturals forts amb el Teatre de l'Arxipèlag a Perpinyà, el teatre de Salt, festivals importants com Visa Pour l'Image i Temporada Alta; tenim hospitals molt ben equipats a cada banda i també podem ser molt complementaris en el camp de la recerca i la investigació.

Complementaris, i no pas competidors?

No, les plataformes aeroportuàries no es fan competència; siguem clars, a Girona parlem de 5 milions de viatgers i a Perpinyà de 400.000. Podem ser complementaris perquè a Perpinyà tenim alguns vols directes a Orly, i ja està.

En l'altre sentit, crec que el Mercat internacional de Sant Carles a Perpinyà és la gran plataforma de trànsit d'aquesta zona, i encara que Vilamalla es desenvolupi serà complementària de Sant Carles que ja té molt de recorregut. L'arribada del TAV serà la oportunitat de fer saber a les persones que prenen decisions a Catalunya, l'Estat francès, l'espanyol, a Europa i potser fins el Magreb, que ha nascut una ciutat nova, una nova metròpoli de 800.000 habitants a un lloc on només es pensaven que hi havia dues ciutats mitjanes entre 100.000 i 200.000 habitants. Caldrà temps, però el Parc Tecnològic de Girona, afegit al de Perpinyà i al de Figueres, formen un conjunt potent, del nivell d'una metròpoli, i no pas d'una ciutat mitjana.

S'aposta pel TAV però no pararan pas tots a Perpinyà, Figueres, ni potser a Girona?

No cal fer-se gaire il·lusions, immediatament. En un primer temps, per anar de Barcelona a París seran unes sis hores. Quan tot estigui fet, potser en seran cinc, i encara són moltes hores. Barcelona Madrid només són tres hores, és molt diferent. De Perpinyà a París seran quatre hores. El que vull dir és que aquest TAV no serà per una relació diària entre Barcelona i París. El trànsit aeri continuarà sent el més adequat quan parlem de llargues distàncies. En canvi, es crearà una relació de proximitat en el triangle entre Montpeller, Tolosa i Barcelona, que representa dotze milions d'habitants, amb ciutats que seran a una hora i mitja les unes de les altres. Estic convençut que hi haurà TAV locals. Hi haurà línies entre les metròpolis, i línies entre ciutats. Línies com les que anomenem TER (tren exprés regional), que poden fer un servei a Girona, Perpinyà, Narbona, perquè amb una zona d'un milió d'habitants es poden fer moltes coses. Hi haurà un mercat laboral d'un milió d'habitants que avui no existeix.

La frontera no continuarà sent un entrebanc?

Al contrari, penso que es crearà una forta dinàmica, perquè el xoc de dos sistemes jurídics, econòmics i financers crea una dinàmica molt particular. Això s'observa a prop de totes les fronteres, on l'economia transfronterera és sempre més dinàmica que no pas la que es desenvolupa a l'interior. Perquè són espais on cal espavilar-se per resoldre aquests problemes i on es practica una complementarietat, una creativitat que no es dóna a altres llocs.

Com es pot concretar, això?

Un aspecte important, per exemple, és que a Espanya, des de Girona, els empresaris tenen fortes possibilitats per exportar tot el món hispànic, i a Amèrica del sud; A França, en canvi, hi tenim moltes possibilitats amb el Magreb i l'Àfrica francòfona. Si hi afegim les nostres xarxes, les nostres connexions mundials, ens pot donar unes capacitats a l'exportació molts diferents, tant pels empresaris de Perpinyà com pels de Girona. Encara no hem explotat prou les xarxes de comunicació, que són diferents al nord i al sud.

Què més portarà el TAV, en aquesta zona transfronterera?

Evidentment, tot l'aspecte del transport de mercaderies. Barcelona és el port que té més futur sobre el conjunt de la façana mediterrània. Hem de pensar que avui, de tot el trànsit entre l'Extrem Orient i Europa, –que passa pel Mediterrani des del canal de Suez–, un 75% d'aquest trànsit no para al Mediterrani, només se n'hi queda un 25 per cent. Això vol dir que si sabem fer un lligam eficaç per tren entre Barcelona i el nord d'Europa, el trànsit de Barcelona pot explotar. Només cal que recuperin un 4 o un 5% d'aquest tràfic molt important amb Orient, que creix de manera important, ho veiem amb la Xina.

Per això el lligam TAV entre Barcelona i Perpinyà és una oportunitat d'organitzar el transport de mercaderies entre Orient i Europa, en un esquema en què Barcelona hi serà una peça clau; i Perpinyà, amb el mercat de Sant Carles de Perpinyà, especialitzat en logística, tràfic de contenidors etc... L'economia de la logística esdevé cada vegada més sofisticada, és un dels segments que defineixen més la competitivitat d'una empresa, un segment que s'ha mundialitzat a causa de la interpenetració dels mercats. Ens cal estar-hi atents. Ara per ara el port de Barcelona es veu limitat perquè no té una connexió ferroviària que li permeti competir amb Rotterdam; perquè Barcelona no competeix amb Marsella ni Tànger, competeix amb Rotterdam, i per això el túnel dels Pirineus és molt interessant. Encara que hi hagi una pendent que pugui plantejar certs problemes; de totes maneres, quan es tracta de productes amb un bon valor afegit, funcionarà. I pels altres productes, els podem portar al mercat Sant Carles en camió i, d'allà, tornen a sortir en tren, podríem tenir el port sec de Barcelona al mercat Sant Carles. Passaran moltes coses, en els propers deu anys, i hem d'estar preparats.

Els alcaldes amb qui us trobeu del sud de l'Albera són receptius, a aquest missatge?

Sí, crec que ara és el moment. Fa quinze anys que ho vaig dient. També haig de dir que els primers que em van fer cas van ser Pasqual Maragall i Jordi Pujol. Perquè per a ells, Perpinyà encara significava la imatge de la bandera catalana sobre el Castellet –el monument emblemàtic de la ciutat– durant el període del franquisme. I per això tenien una mirada sobre Perpinyà que era una mirada plena d'afecte. D'ençà que han marxat, hi ha com un buit, en les relacions entre el nord i el sud. La meva esperança és precisament que amb el TAV puguem reconquerir el nostre lloc en l'espai econòmic i cultural català. En aquests moments de mundialització, també tenim necessitat d'identitat, i aquí tenim aquesta identitat catalana en comú; encara que sigui diferent entre el nord i el sud, amb les seves especificitats a cada banda.

Encara que la situació de la llengua sigui molt compromesa al nord?

Tornarà. Es tornarà a recuperar. Hi ha un fenomen curiós que s'observa: tinc l'exemple del meu fill que va a l'escola Arrels de Perpinyà i serà, doncs, el primer Alduy que haurà après català a l'escola: A la seva classe hi ha un bon terç dels alumnes de la classe que no tenen cap origen català. Això vol dir que hi ha un desig de catalanitat molt fort, i crec que funcionarà. És clar que l'anglès dominarà cada vegada més. Quan fem reunions a Girona ja ens trobem en un grup amb gent que parlen anglès entre ells, altres que parlen francès i altres que parlen català. És genial. I a Barcelona això també passa. Tinc molt clar que som en un espai on es parla català, francès, castellà i anglès. Però el català és aquí, i fa de ciment, crea una identitat, una especificitat, i també és important saber on som.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.