Societat

Col·lapse al metro i a la carretera

L'aturada anunciada del transport accentua les cues als accessos viaris a Barcelona

Aglomeracions i esperes al metro, a rodalies i els taxis de l'aeroport del Prat

L'Ajuntament critica el govern pels insuficients serveis mínims


La vigília de Tots Sants va ser, sens dubte, un dels pitjors dies per a la mobilitat general de l'àrea metropolitana. La vaga anunciada al metro i al servei de rodalies de Catalunya va provocar cues més llargues de l'habitual als accessos viaris de Barcelona. De les vuit a les onze del matí, les principals carreteres estaven col·lapsades amb cues de fins a 18 quilòmetres a la C-58 entre Terrassa i el nus de la Trinitat. També hi havia cues d'11 quilòmetres a la B-23 entre Molins de Rei i la Diagonal, mentre que l'autopista AP-7 i l'autovia A-2 acumulaven 6 quilòmetres de caravana al Papiol. A l'autopista del Maresme, els conductors van tardar el doble de l'habitual.

Al metro i rodalies, el panorama va ser igualment desagradable per als passatgers. Els serveis operats per TMB i Renfe tenien decretats serveis mínims del 33% per la vaga, un percentatge que es va complir però que, com ja avisava la vigília l'operadora de metro, no va ser suficient per fer front amb fluïdesa a la demanda d'1,3 milions de passatgers d'un dia laborable, vigília de festiu i inici d'un pont de cap de setmana. Efectivament, les esperes van arribar a ser molt llargues a diverses estacions de rodalies on, a la reducció de servei s'hi va afegir, a més, alguna avaria de bon matí per una fallada de tensió elèctrica entre Sants i el Clot.

Al metro, a primera hora del matí, les aglomeracions de passatgers a passadissos i andanes van ser extraordinàries, de manera que l'empresa no deixava accedir més gent a les andanes en alguns moments, per exemple a l'estació de Verdaguer de la línia 5. Cal recordar que el pas de combois es podia retardar vint minuts per la supressió de dos de cada tres serveis. A aquest col·lapse que provocava que una part dels usuaris no poguessin pujar als trens per l'amuntegament ja existent als vagons, amb el gran retard que suposava esperar el servei següent, s'hi va afegir, per acabar-ho d'adobar, la pluja continuada des de la matinada. L'aigua acumulada va obligar a tancar temporalment un dels accessos a les estacions de Florida i Espanya de la línia 1. La vaga al metro i a rodalies té l'origen en la supressió de la paga de Nadal que va decretar al juliol el govern espanyol per a tots els treballadors públics.

Davant el col·lapse evident del servei de metro, el primer tinent d'alcalde de Barcelona, Joaquim Forn, va convocar al migdia els periodistes per carregar contra els sindicats del metro, a qui va acusar d'“irresponsables” i d'“abús” per fer “pagar a la ciutadania” els plats trencats de la retallada salarial imposada pel govern espanyol. Però també la Generalitat va rebre aquest cop perquè Forn va afirmar que un servei mínim del 33% al metro és insuficient per absorbir la demanda habitual.

Però, per acabar de complicar la situació, també els taxistes autònoms es van declarar en vaga la vigília de Tots Sants per la intenció de l'Institut Metropolità del Taxi (IMT) d'implantar uns torns de treball amb uns horaris que no són els que els taxistes van votar en referèndum com a solució pactada per afrontar la sobreoferta de taxis que operen a la ciutat. Esperes i cues és el que també van patir els clients del taxi a la parada de l'aeroport de Barcelona, on el nombre de vehicles en servei no cobria la demanda puntual de fins a 300 persones.

300
persones
esperaven a quarts d'una del migdia l'arribada d'un taxi per sortir de l'aeroport de Barcelona.
18
quilòmetres
de cua es van formar ahir al matí a la C-58 entre Terrassa i el nus de la Trinitat.
20
minuts
és el que havien d'esperar els passatgers del metro per la supressió de dos de cada tres combois.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.