Societat

Menys memòria i teoria i més aplicació dels coneixements

Ensenyament adapta les competències bàsiques al currículum dels alumnes de primària i secundària sense canviar-ne el contingut

Es vol equiparar el nivell amb el dels països europeus amb una formació més pràctica

Aprendre a aplicar els coneixements a la vida quotidiana i real. Aquest és l'objectiu que persegueix la iniciativa que va presentar ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau. A partir del curs que ve, les escoles catalanes relacionaran el currículum de primària i secundària amb les competències bàsiques per tal d'adaptar l'ensenyament català a l'europeu. “Fins ara, hi havia un currículum, però aquest no estava vinculat als objectius competencials. El que hem fet és relacionar-los”, assegura el catedràtic de Pedagogia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Jaume Sarramona, que ha estat l'encarregat de dirigir i coordinar el treball.

Així doncs, durant dos anys, s'ha recollit la feina de professionals del món educatiu, universitari, de centres públics i privats, d'inspectors i personal tècnic del Departament d'Ensenyament per elaborar uns documents, dirigits al professorat, que contenen els recursos pedagògics, curriculars i d'avaluació a emprar. “Els documents donen als professors les orientacions sobre com treballar a l'aula i la manera d'avaluar”, comenta Sarramona.

Aquest primer material se centra en les llengües catalana i castellana, i matemàtiques, tot i que, segons va assegurar ahir Rigau, ja s'està treballant en altres assignatures com ara “llengua anglesa, matèries digitals i ciències”. L'objectiu que es persegueix és harmonitzar l'ensenyament català amb l'europeu perquè en el moment d'avaluar les proves conjuntes, com ara l'informe PISA que fa cada tres anys l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) per conèixer el nivell dels alumnes quan arriben al final de l'ensenyament obligatori, es tinguin les mateixes condicions. “No pot ser que ensenyem d'una manera i que, quan arribi el moment d'avaluar, ho fem com en altres països. Hem de poder ensenyar i avaluar de la mateixa manera”, diu Rigau.

El president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Jaume Aguilar, creu que no és suficient per millorar el sistema educatiu. “Hi ha problemes com ara l'abandonament escolar que no es resoldran amb aquesta iniciativa. Ajudarà a millorar el currículum, però no es millorarà tot el sistema educatiu.” Tot i això, Aguilar valora positivament la iniciativa i assegura que és “un material bo”, però que “cal temps per aplicar-lo als centres”. De fet, Sarramona explica: “Ara ve la feina de difusió i aplicació a les escoles.” Per això, el departament posa a disposició del professorat el portal Apliense.xtec.cat/arc, que conté més de mil exemples sobre el treball a desenvolupar a l'aula.

Les competències bàsiques es dividiran en tres nivells: bàsic, notable i excel·lent, per assegurar que tots vagin adquirint-les progressivament. “Volem que els alumnes memoritzin menys i apliquin els coneixements adquirits als problemes que se'ls presenten en la vida real”, conclou Sarramona.

Ajudarà a millorar el currículum, però no el sistema educatiu
Jaume Aguilar
PRESIDENT de la federació de mov. de renovació pedagògica
Hem de poder ensenyar i avaluar els alumnes de la mateixa manera
Irene Rigau
Consellera d'ensenyament
Han d'aplicar els coneixements als problemes quotidians
Jaume Sarramona
Catedràtic de pedagogia de la uab

Creix el nombre de graduats en secundària

La consellera Rigau va explicar dimarts, en la roda posterior al Consell Executiu, que el percentatge de graduats en secundària va arribar al 80,3% el 2012, un 1,8% més que l'any anterior. Segons Rigau, “s'està treballant en la bona línia” per assolir l'objectiu europeu que situa el percentatge de graduats en secundària en un 85%. La consellera considera que la restauració dels exàmens del setembre ha estat clau per augmentar el percentatge de persones que obtenen el graduat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.