Societat

El TAV anirà directe a París 25 anys després d'haver-se planificat

Foment confirma l'acord amb França per començar el 15 de desembre

El pacte obre la porta a SNCF i Renfe a operar als dos costats de la frontera

El tren d'alta velocitat (TAV) anirà directe a París per primer cop el dia 15 de desembre, 25 anys després de planificar-se la línia que connecta amb França –era el 1988 quan el govern de Felipe González planificava dos corredors des de Madrid, un cap a França i l'altre cap a Sevilla, aquest darrer, operatiu coincidint amb l'Expo el 1992 i el català, que ha hagut d'esperar vint anys més. La ministra de Foment confirmava ahir la data que ja va avançar l'empresa ferroviària francesa SNCF a l'octubre. El difícil acord polític per fer-ho possible, doncs, s'ha tancat després d'un any de desacords.

Al gener es posava en marxa la línia d'alta velocitat (LAV) entre Barcelona, Girona i Figueres, però en aquesta darrera estació els passatgers han de canviar de comboi per agafar el TGV francès per continuar fins a França. Des d'aleshores s'ha atribuït oficialment el retard en la posada en marxa dels trens directes a París a les incompatibilitats tècniques i burocràtiques dels dos sistemes de gestió de trànsit, que s'haurien hagut de salvar durant tots aquests mesos abans no es pugui fer tot el trajecte amb un únic tren, sigui l'AVE espanyol o el TGV francès.

Competència ferroviària

Però aleshores també es va saber que la francesa SNCF va sol·licitar llicència per gestionar el corredor de Barcelona a Madrid quan es liberalitzi el transport de passatgers a l'Estat espanyol, una fita que estava prevista per a l'1 de gener del 2014 però que, com sempre, va per llarg. L'SNCF entraria en competència directa amb Renfe en el corredor d'alta velocitat més rendible de l'Estat espanyol i l'executiu de Madrid ha exigit, a canvi, contrapartides, possiblement via lliure per poder fer el mateix a França. En qualsevol cas, es tracta d'un acord polític que converteix Espanya i França en incipients socis ferroviaris.

A partir del 15 de desembre hi haurà dos trens diaris per sentit entre l'estació de Sants de Barcelona i la parisenca Gare de Lyon, amb un temps de recorregut que s'escurçarà un quart respecte al transbordament actual a Figueres-Vilafant. El recorregut durarà al voltant de sis hores i vint minuts. Amb parades possibles a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes, Valença i Lió. Però també es preveu que hi hagi trens cap a Tolosa i Marsella.

Foment portarà la LAV a Reus

L'ample ferroviari internacional (UIC) de la LAV també arribarà a l'estació de Reus per una prolongació del tercer rail des de Vila-seca, segons va anunciar ahir Ana Pastor.

Per donar la solució més ràpida i econòmica a un corredor mediterrani no previst per a mercaderies des d'Aznar, s'ha decidit adaptar les vies d'ample ibèric amb un tercer rail d'ample UIC, una opció més barata que la construcció d'un corredor nou. Per donar sortida al port de Tarragona, la solució ha estat el tercer rail entre Vila-seca, Tarragona, Sant Vicenç, Vilafranca i Castellbisbal. Els TAV de passatgers, que, amb el tercer rail, ja podran entrar a Tarragona i Reus, connectaran, però, amb la LAV Madrid-Barcelona en un intercanviador d'amples a l'Arboç per tal de separar passatgers i mercaderies.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.