Societat

oci

El micromecenatge torna a fer funcionar la històrica locomotora ‘Mataró'

Èxit de la campanya per obtenir els 31.000 euros que calen per reparar-ne la caldera

El procés s'allargarà quatre mesos i al maig tornarà al museu

Empreses, entitats, administracions i ciutadans: tots han posat el seu granet de sorra en forma d'aportació econòmica en la campanya de micromecenatge perquè la locomotora Mataró, la rèplica que es conserva al Museu del Ferrocarril de Catalunya, torni a funcionar. La iniciativa que va engegar el mes de novembre passat el centre ubicat a Vilanova i la Geltrú ha assolit l'objectiu “després de passar molts nervis”.

La directora del museu, Pilar Garcia, no amaga el seu entusiasme després de conèixer el resultat de la proposta. “Es tracta d'un element patrimonial amb una càrrega simbòlica molt important per tot allò que va revolucionar al seu moment a Catalunya, i aquest sentiment encara és molt viu a la societat actual”, assenyala Garcia quan se li pregunta el perquè de la multitudinària resposta a la crida de recursos. La directora recorda el disgust que va suposar per als membres del museu que, en una revisió de la caldera, es descobrís que la peça estava molt malmesa i que, “dels 5.000 euros que es preveia que costaria reparar-la, es va passar a un pressupost que pujava fins als 72.000”. El centre no podia assolir aquest quantitat, que va exigir una reacció ràpida. “Vam pensar que la plataforma de micromecenatge Verkami podia ser la resposta, i no ens vam equivocar”, sosté. Aquest sistema d'aportacions comporta que els interessats a participar-hi rebran un seguit de compensacions i premis en funció dels diners que hi posin (un mínim de 15 euros). Només si s'assoleix la xifra estipulada prèviament se'ls descomptaran els diners que han entregat i, en cas contrari, la campanya es consideraria fracassada. “Per això era tan important que la crida arribés a molta gent”, constata la directora del museu. De fet, la reparació completa de la Mataró costarà 72.000 euros. Renfe es va comprometre a assumir 41.000 euros del cost total, “després que els informéssim que es faria el micromecenatge”. La Mataró es troba ara a Lleida, a les instal·lacions de l'Associació per a la Recuperació i Posada en Servei de Material Ferroviari Històric (ARMF), l'entitat sense ànim de lucre que s'encarregarà de posar-la a punt. Es preveu que s'hi estarà uns quatre mesos. “Quan ja la tinguem reparada i en funcionament, organitzarem una festa al museu d'agraïment a tots els col·laboradors”, anuncia Garcia.

LA XIFRA

72.000
euros
costarà reparar la caldera de la locomotora ‘Mataró', 41.000 dels quals els subvencionarà Renfe.

LA FRASE

Es tracta d'un element patrimonial amb una càrrega simbòlica molt important
Pilar Garcia
Directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya

Una peça construïda per celebrar el centenari

La Mataró que es conserva en el Museu del Ferrocarril de Catalunya és una rèplica de la locomotora que va inaugurar el recorregut ferroviari entre Barcelona i Mataró l'any 1848, el primer de la península, que va ser possible gràcies a la tossuderia de l'empresari mataroní Miquel Biada. La màquina va ser construïda per la firma La Maquinista Terrestre y Marítima de Barcelona per commemorar el centenari de la línia i es va fer d'acord amb uns plànols, perquè avui ningú sap del cert quin va ser el final de la locomotora original, després d'haver-se conservar molts anys a les cotxeres del Clot. Tal com afirma la directora del museu, Pilar Garcia, la Mataró i una altra màquina de vapor són les úniques que es mantenen en funcionament.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.