Societat

L'estrès de triar

Milers de famílies estudien aquests dies els pros i contres dels centres de primària i secundària que han d'escollir per als seus fills

Els experts recomanen valorar amb cura el projecte educatiu i la línia pedagògica de l'escola o institut, però sense angoixar-se

“Tenir més ordinadorso un uniforme bonic no és garantia pedagògica”, avisen els especialistes

Milers de famílies catalanes estan debatent aquests dies a quina escola o institut preinscriuran els seus fills després d'haver passat per una o diverses jornades de portes obertes, i haver comentat la jugada amb altres pares, veïns i coneguts del barri. En molts casos, es tracta d'un procés angoixant en què intervenen factors causants d'estrès com són ara el desconeixement profund dels centres a què s'opta, els rumors i prejudicis i l'atzar del sorteig de places.

Els experts, però, recomanen calma i resten dramatisme a l'elecció de centre. “La immensa majoria de les escoles, tant públiques com privades, tenen un nivell de qualitat bàsic”, recorda el secretari general adjunt de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, Carles Armengol, que aconsella “prendre la decisió amb calma i raonada sense angoixar-se perquè la decisió no marcarà d'una manera irremissible” el futur dels nens. “Si no s'ha encertat, sempre hi ha la possibilitat de canviar”, recorda Armengol.

En el mateix sentit s'expressa el president de la Federació d'Associacions de Mares i Pares de Catalunya (Fapac), Àlex Castillo: “La major part de les escoles i instituts són de qualitat i dignes i la vida és bastant plàcida: no hi ha bandes ni armes com surt en algunes pel·lícules”, remarca, en referència a les pors que expressen molts pares, especialment quan els seus fills han de començar l'ESO. Castillo recomana fugir dels clixés i parlar amb la gent que està a les escoles. “La informació fiable ha de ser de primera mà”, diu Castillo, que destaca el paper clau de les famílies en l'educació dels nens. “No hi ha un determinisme social. Si la família, els mestres, els pares i el noi s'impliquen en el projecte, l'alumne tindrà més expectatives. No s'ha de tenir por de l'escola i sí de la societat desigual.”

Un cop superades les pors, és el moment de valorar amb calma els pros i contres de cada centre. Per facilitar les coses als pares, els professors dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Guillermo Bautista i Beni Gómez-Zúñiga han elaborat un decàleg de consells per triar centre que comença pel més evident: la situació econòmica i geogràfica de la família, uns factors que “ajuden a restringir el ventall de possibilitats en la tria de l'escola”. “En funció de la capacitat econòmica, podràs triar entre totes les escoles o no –recorda Castillo–. Els pobres no poden escollir una escola concertada i elitista.”

El principal criteri que cal tenir en compte, diuen, és el projecte educatiu i la línia pedagògica. “Cal informar-se dels projectes didàctics que es desenvolupen al centre o en què participa l'escola, com agrupa els estudiants, com es treballen diferents àrees, quin és el paper dels deures en la dinàmica didàctica de l'escola”, assenyala el decàleg de la UOC.

“És important que la família es vegi reflectida en la manera de fer i en els valors de l'escola”, opina Armengol, que posa com a exemple els valors cristians de les escoles que ell representa. “Convé ser coherent amb els principis i valors de cada família –avisen Bautista i Gómez-Zúñiga–. De vegades les famílies queden sorpreses per determinades activitats de l'escola, que no saben com interpretar o defensar davant dels fills. Si la família comparteix els principis d'una escolarització, per exemple, pública, o confessional, serà molt més fàcil que el fill percebi el compromís de la família i l'escola en una mateixa direcció, en la qual ell és el protagonista.” Castillo posa un exemple en aquest sentit: “Ara que s'ha aprovat la llei Wert, es pot preguntar si l'escola s'hi resisteix i ha signat compromís contra la Lomqe.”

El decàleg de la UOC dóna molta importància a l'equip de docents i la direcció del centre i aconsella “observar” aspectes com “si l'equip de mestres i la direcció treballen coordinadament”. Pel que fa a aspectes com ara les instal·lacions o els equipaments, molt cuidats en les jornades de portes obertes, els experts recomanen no deixar-se enlluernar: “Tenir més ordinadors, fer anglès des de ben petits o anar amb un uniforme molt bonic, no és garantia de res des del punt de vista pedagògic.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a