Cultura

Els monstres del rock

El fotògraf i cronista musical Xavier Mercadé publica un llibre d'imatges que exhibeix la cara més esperpèntica i ‘freaky' de l'escena del ‘rock and roll'

La llegenda diu que els músics del grup Lordi són encara més lletjos sense màscara

Ho diu ben clar la contraportada del llibre Freaks. La cara oculta del rock (Quarentena Ediciones), del fotògraf i cronista musical Xavier Mercadé: “Quan Little Richard, amb el seu cabell ple de gomina i un peu damunt el piano, va xisclar «Awopbopalooboop Alopbamboom» la història de l'espectacle va trontollar i va avisar que el rock and roll era perillós, malaltís i salvatge”.

I així ha estat. Fins i tot els bons xicots del grup Beach Boys, que la indústria va voler presentar com la part amable del rock, van trencar les normes. El rock no seria el rock sense posar en qüestió el bon gust establert. Quan els Beatles encara sortien a l'escenari amb corbata i ben planxats provocaven urticària als benpensants que consideraven que els nois de Liverpool portaven els cabells massa llargs.

De fet, aleshores, la cosa acabava de començar i encara arribaria l'estètica pollosa del hippisme; la contundència del cuir del heavy metal, l'ambivalència estrafolària del glam rock i el salvatgisme estripat del punk. Cal afegir-hi els pentinats crespats dels nous romàntics i totes les noves actualitzacions dels corrents anteriors. El rock, com a màxima representació de l'espectacle popular del nostre temps, ha fet poesia de l'esperpent provocatiu.

Xavier Mercadé, que com a professional ha resseguit el món dels concerts des de finals dels anys vuitanta fins a l'actualitat, s'ha trobat amb un bon grapat de músics que a més de la seva música lliuren al seu públic el deliri visual d'una estètica i una actitud provocadora, que fa bona l'expressió de “circ del rock” quan es tracta de definir l'entorn de la música moderna.

Així, entre els fotografiats per Mercadé hi trobem clàssics com ara Kiss, amb la seva estètica de comic book, i Alice Cooper, pare de la incorporació del sang i fetge al muntatge estètic del rock. La conversió de l'escenari en un cadafal va engrescar per aquest camí moltes generacions de freakies musicals com ara els eurovisius Lordi, de look extret de les vinyetes de La cosa del Pantano i dels qui la llegenda diu que encara són més lletjos quan es treuen les màscares.

Les fotografies van acompanyades d'un petit text, també de Mercadé, escrit en clau irònica i que posa una mica de distància entre els retratats i el fotògraf, tot i la passió que sent l'autor per tots els aspectes que envolten l'univers del rock.

Mercadé ha catalogat els freakies del rock segons unes divisions que també destil·len freakisme: a “El meu promès es deia Ramon” hi trobem la sexualitat transfronterera de Boy George, Rufus Wainwright, Falete i Josmar –És superfort–. Per “Companys del metall” hi desfilen Marilyn Mason, Judas Priest i Wasp. A l'apartat “Els reis del glam” ha convidat, entre d'altres, Devo, Nina Hagen i Grace Jones.

De les 8.000 referències fotogràfiques que té Mercadé, al llibre Freaks. La cara oculta del rock n'ofereix 192 de 130 artistes. Només una foto no és seva, tot i que n'és un dels protagonistes: Mercadé al costat del líder de Monotonics.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.