Societat

TURISME

Records ‘made in Catalonia'

El projecte Empremtes de Catalunya pretén reactivar el sector de l'artesania

Es pretén que els turistes comprin ‘souvenirs' del país

Í


Ð


Ë


Ê


Ì


Donar feina als artesans i promocionar els records turístics vinculats amb Catalunya és el doble objectiu de la conselleria d'Innovació, Universitats i Empresa, a través de la marca Empremtes de Catalunya, una col·lecció impulsada per Artesania Catalunya que ofereix souvenirs fets a mà que expressen com és Catalunya a través de l'art, les tradicions, el paisatge o l'arquitectura, de manera que es poden trobar sabons inspirats en el drac del Parc Güell i guardioles en forma de bitlles de ceràmica de la Bisbal.

El titular d'Innovació, Josep Huguet, ha reconegut que l'artesania catalana “estava abandonada, i es tenien moltes dificultats per vendre els productes”, i ara amb aquesta iniciativa, orientada al sector turístic, es vol obrir un altre canal de venda per als artesans i modernitzar el sector per mitjà de productes singulars, de qualitat i que ofereixin una imatge real de Catalunya.

I és que massa sovint els estrangers que vénen a passar uns dies al país tenen tendència a emportar-se records que no tenen res a veure amb la cultura catalana. Un exemple d'això és qualsevol objecte en forma de toro, un record que té èxit entre els turistes perquè “els estrangers que arriben aquí es pensen que això és Espanya, i no Catalunya”, reconeix l'Arjan, de la botiga Nath's de la Rambla. Segons el conseller Huguet, “hi ha un problema de concepció turística”, i cal posar-hi remei. En aquest cas, aposta per “acabar creant un souvenir que ens fidelitzi”. Això, però, no significa desmerèixer tota l'altra oferta comercial que ja existeix. En aquest cas, el cap de promoció d'Artesania Catalunya, Xavier Villas, comenta: “No volem entrar en cap guerra amb els altres comerços, sinó que som una alternativa dins del sector comercial dedicat al turisme”. I és que no tots els estrangers que visiten Catalunya tenen les mateixes prioritats. Villas destaca que hi ha un turista massiu que no s'interessa gaire per conèixer el país i es conforma a passar-hi de puntetes visitant els llocs més concorreguts i emportant-se un record poc o gens representatiu del lloc on ha estat. Mentre que també hi ha un turista més inquiet, que fa una immersió en la cultura del país i es vol endur objectes que li ofereixin una imatge íntegra i real de Catalunya, i aquí “és on es va detectar un buit”, segons sosté Villas, i precisament amb Empremtes de Catalunya es vol omplir.

Aquest projecte, que va iniciar el recorregut el 2006, ha culminat aquest any amb l'obertura, a finals de juny, de la primera botiga a Barcelona. Fins ara en el catàleg d'Empremtes hi han participat 60 tallers artesans, majoritàriament de Barcelona, que han elaborat 228 productes i que s'han agrupats en 28 famílies, escollides segons la importància com a factor identitari i explicatiu de Catalunya. Per exemple, en el camp de l'art, s'incideix en el romànic i el barroc, sense passar per alt Gaudí, i també hi ha elements de l'imaginari col·lectiu com ara sant Jordi, i elements gastronòmics. I és que explicar Catalunya a través d'objectes de diferents àmbits és una manera de demostrar que “tenim un país molt ric”, segons matisa Marina Calls, tècnica de promoció d'Artesania Catalunya. A més, tot el territori hi està representat, ja que es van fer concursos arreu del país per escollir els elements més significatius de cada lloc. Precisament, aquests certàmens tindran continuïtat perquè es puguin anar incorporant a la col·lecció dissenys i productes, segons sosté Valls, ja que és un projecte obert.

De moment, però, els principals compradors dels records catalans són els mateixos ciutadans del país, i no pas els turistes, però Xavier Villas admet que, com que és un projecte novell, cal fer un bon treball de comunicació perquè arribi als estrangers. En aquest sentit, sosté que en un futur els agradaria que els 2.680 artesans que hi ha censats a Catalunya tinguessin alguna empremta en el catàleg, estendre la iniciativa a internet i aconseguir que qui vingui al país en marxi amb un record made in Catalonia.


Ï


Î

LA XIFRA

2.680
artesans censats
hi ha al país, i en el projecte d'Empremtes hi han participat seixanta tallers.

LA FRASE

El mercat és lliure i no entrem en guerra amb ningú, volem ser una alternativa
Xavier Villas
Cap de promoció d'artesania Catalunya
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.