L'amenaça dels radars fa reduir la velocitat a Terrassa abans de posar-los
L'Ajuntament ha gastat 300.000 euros en dos aparells que s'instal·laran en cinc punts de la ciutat
Està previst que a finals d'aquesta setmana o principis de la propera es posin en marxa els dos radars en un període de proves d'entre quinze i vint dies. Es comprovarà el funcionament dels aparells però no se sancionaran els conductors que corrin massa. Els aparells començaran a serviran per multar després que els tècnics del centre de metrologia de l'Estat facin una inspecció dels aparells, per certificar que el funcionament és correcte. El director de serveis de Via Pública i Policia Municipal de Terrassa, Josep Miquel Colomer, va assenyalar que la sol·licitud a aquest organisme ja s'ha fet i ara s'espera la visita dels inspectors.
La instal·lació de radars s'inclou en el pla de seguretat viària de Terrassa, que té l'objectiu de reduir la velocitat i l'accidentalitat. Per això, les caixes s'han posat en quatre entrades a la ciutat. «Està comprovat que quan un conductor redueix la marxa a 50 km/h difícilment torna a accelerar», explica Colomer. A més, la col·locació de les caixes a l'avinguda del Vallès obeeix al fet que és la via més perillosa de la ciutat, on es van produir l'any passat tres accidents mortals. En el cas del radar de l'avinguda Josep Tarradellas, és diferent. Situant-hi l'aparell s'intentarà evitar que l'excés de velocitat a la nit en sentit nord provoqui situacions perilloses als vianants i en el revolt d'enllaç amb l'avinguda Abat Marcet. Malgrat això, Colomer ha constatat que els conductors ja han trepitjat el fre en els punts on s'han posat les caixes.
L'Ajuntament destinarà 298.886 euros a aquesta mesura. La partida inclou el contracte de subministrament, mitjançant arrendament d'un equip cinemòmetre radar complet, cinc cabines equipades, la substitució de l'equip fotogràfic de l'antic radar –de carret a digital– i el contracte de manteniment durant el període de contracte de quatre anys amb l'empresa Tradesegur per un import de 238.704 euros. També s'inclou el contracte d'obres per la instal·lació de cinc cabines de radar amb l'empresa Aeronaval de Construcciones e Instalaciones (ACISA) per un import de 60.182 euros.
PREVENIR ELS SABOTATGES
La situació dels radars, a terra, pot ser objecte de bretolades o sabotatges com ha passat amb els radars del Servei Català de Trànsit (SCT) o de Barcelona. De fet, ja han aparegut pintades en algunes caixes. La solució per evitar els atacs és que «amb el temps» la gent s'hi acostumi, com ha succeït en altres indrets. Si no és així, l'Ajuntament es planteja instal·lar-hi càmeres de videovigilància per dissuadir els brètols.
Els radars poden captar l'excés de velocitat que es cometi a quatre carrils de la circulació, dos en cada sentit. Malgrat això, la caixa de la carretera de Rubí s'ha posat de manera que la fotografia dels vehicles que entren a la ciutat es faria de cara, ja que està situat al voral del carril d'entrada al nucli de Terrassa. Colomer va admetre que les caixes de l'avinguda del Vallès, ja es van haver de girar per aquest motiu.
Els dos radars s'aniran canviant de caixa. El director de serveis de Via Pública va afirmar que es farà «amb sentit comú», en funció del comportament dels conductors.