Canals

Devoció per les motos

Mario Soler va transmetre als seus fills l'afició a restaurar motos i acaparar un patrimoni que ara es pot admirar al Museu de la Moto de Bassella

Els aficionats al món de la moto tenen sort que hi hagi entusiastes com la família Soler que, per iniciativa privada i sense subvencions, gestionen el Museu de la Moto de Bassella i des de l'any 2002 mostren als visitants –uns 10.000 cada any– una part de la seva impressionant col·lecció de motos de totes les èpoques. La idea ja la tenia al cap Mario Soler, que al final de la Guerra Civil en va començar a restaurar en el seu taller de Bassella, ara reproduït amb exactitud en un espai del museu. Els seus fills, Estanis i Toni, van prosseguir la labor de recuperar aquella ferralla malmesa i transformar-la en autèntiques joies, i ara és la tercera generació de la família, representada per la Cristina, qui assumeix una bona part de la gestió del llegat.

«El pare no va arribar a veure el museu, que era el seu somni», assenyala Estanis Soler, que explica que s'ha limitat a 90 el nombre de motos exposades en cadascuna de les dues plantes, la inferior renovada periòdicament en funció d'exposicions temàtiques: «Aquesta quantitat encaixa bé en els 500 metres quadrats de cada planta. Si n'hi hagués més, una taparia l'altra.» És a dir, que l'ordre i la qualitat visual passen per damunt de l'amuntegament i la quantitat. I això fa que el visitant s'endugui encara una millor impressió del que veu, ja que cada peça està documentada i disposa d'un decorat propi. «Se'n cuida la Cristina. Trobar la documentació costa molt; es troba a través de la família, d'amics, i es van fer les composicions», assenyala Soler.

El Museu de la Moto de Bassella està situat al quilòmetre 134 de la carretera C-14, entre Ponts i Oliana.

Tecnologia avançada

Una de les peces més genuïnes que es poden veure al Museu de la Moto és aquesta Ossa de 250 cc amb què competia Santiago Herrero fins que va morir, l'any 1970 al Tourist Trophy de l'illa de Man. Eduard Giró, el seu creador, va realitzar un gran treball ja que, entre altres avenços, aquesta va ser la primera moto amb xassís monobuc d'alumini.

Època d'esplendor

Fins al febrer del 2011 es podrà visitar l'exposició dedicada a tres emblemàtiques marques catalanes dels anys seixanta i setanta: Bultaco, Montesa i Ossa. La rivalitat per ser la millor va causar fervor entre els seus seguidors i va generar una època d'esplendor en la industria motociclista del nostre país.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.