Política

anàlisi

Lynce: un recompte gens clar

Va trigar tres dies
i mig a reconèixer mancances i errors del seu recompte

Aquest article pretén qüestionar alguns aspectes del recompte que Lynce va fer de la manifestació del 10 de juliol.

És evident que estem d'acord amb Lynce en el fet que no hi va haver ni un milió ni mig milió de persones. Això ho sabem des de fa 11 anys. També és evident que la xifra d'un acte massiu és important. I considerem que la tecnologia i el mètode que usa Lynce poden ser molt útils per a moltes manifestacions o concentracions Ara bé, per a grans manifestacions, el mètode i la tecnologia emprats revelen moltes mancances, ja que el moviment de gent fora de l'itinerari és constant i gens menyspreable.

Dit això, observem les mancances i deficiències següents:

(a) Lynce va trigar tres dies i mig a reconèixer les mancances i errors del seu recompte. Tot i així, la seva explicació conté encara moltes incògnites, com anirem veient. Per exemple, l'empresa ha canviat la xifra sense argumentar-ne les raons.

(b) A més, el marge d'error a l'alça habitual (15%) és molt alt per a una metodologia que, amb uns estris sofisticats, pretén “contabilizar a los asistentes uno por uno”.

(c) Un dels errors més greus del seu recompte és l'hora en què es va fer, a dos quarts de nou, fet que assumeixen parcialment. Aquella hora feia tres quarts que, per descongestionar la manifestació i aconseguir que una part de la gent marxés, l'organització havia donat pas a la lectura d'un text i al cant d'Els segadors. A tres quarts de vuit, hi havia gent fora del recorregut oficial. Per tant, és impossible que el recompte es faci en “el momento ideal de mayor aglomeración”, tal com prescriu el seu mètode.

(d) Com que el mesurament es va fer massa tard, augmenta la probabilitat de deixar molta gent fora del recompte, un problema habitual en manifestacions en què hi ha un col·lapse a la capçalera oficial. És evident que aquella hora havien marxat força manifestants, ja que havien arribat al final (o a prop) o havien marxat per diverses raons. Així doncs, tenint en compte aquestes deficiències, trobem fora de lloc que Lynce asseguri categòricament: “Pensamos sinceramente que en el mejor de los casos no se hubieran acercado a otra de las cifras míticas: 100.000 personas”. Si bé considerem mítica la xifra d'un milió i fins i tot de mig milió, per nosaltres no ho és pas la xifra de 100.000. És, simplement, una xifra rodona. A més, què té de científic l'adverbi sinceramente?

(e) Tampoc no sabem quina és l'àrea aproximada de les zones amb escassa visibilitat, a causa de l'“arbolado y alguna zona no claramente visible de las aceras” del passeig de Gràcia i especialment la Gran Via. Tot plegat obliga l'empresa a fer extrapolacions a partir d'altres zones visibles, però Lynce no explica en cap moment quines són les zones afectades per aquestes extrapolacions.

(f) Tampoc no s'explica quina àrea ocupen les “diferentes mediciones y catas en algunas de las zonas del paseo de Gracia, a las 19.45 horas” que serveixen per fer extrapolacions. I tampoc no sabem si són les úniques que s'han fet i, si no és així, quines són les altres i per què s'han escollit les que es veuen a les fotos 15 i 16.

(g) Lynce ha anat reconeixent, al llarg d'aquests dies, que hi havia més espai ocupat abans del seu recompte. Divendres a les quatre de la tarda reconeixia que hi havia gent a Diagonal - Via Augusta i, sobretot, a la rambla de Catalunya. Tanmateix, aquest reconeixement només implica afegir 6.000 manifestants al nombre inicial i un 5% més de marge d'error al total de manifestants.

(h) No disposem de cap fotografia que mostri els carrers adjacents al recorregut oficial a dos quarts de vuit, tot i que Lynce afirma que fa servir un fotògraf.

(i) En general, i és una mancança habitual de Lynce, aquesta empresa no ofereix la possibilitat de veure en zoom totes les fotos que s'han fet servir per al recompte.

La venda del producte que ofereix Lynce provoca que, tot i la insistència que són “científicos sociales”, l'empresa no pugui reconèixer els errors comesos ni les limitacions de la seva tècnica i metodologia en manifestacions com la del 10 de juliol. De fet, la insistència de què parlem només és un mitjà persuasiu per vendre millor el seu producte.

Per acabar, Lynce afirma que es limita a comptar, sense cap ideologia al darrere i que no és responsable de la interpretació que es fa de la seva xifra. Ara bé, El Mundo del 12 de juliol publica tres imatges de la manifestació (amb la corresponent interpretació numèrica) que només poden haver estat aportades per Lynce i que serveixen al diari espanyol per menystenir la manifestació. L'esmentada empresa no pot mantenir que no sabia l'ús que en faria El Mundo perquè tothom coneix la línia editorial d'aquest diari contra tot allò que té a veure amb Catalunya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.