Política

El pla de liberalització de Renfe preveu franquiciar els serveis de rodalies

La fi del monopoli ferroviari públic preveu llençar concursos per l'any que ve

Segons diu Foment, a la llarga, les comunitats autònomes gestionaran la fórmula de franquícies del seu territori

Accelerar la liberalització dels principals serveis de passatgers de Renfe és prioritari per al govern espanyol. Segons informa el diari Cinco Días, el pla que el Ministeri de Foment va encarregar al recentment renovat director de Renfe, Julio Gómez Pomar, ja té les línies bàsiques traçades, i es concreten en dos punts. Per una banda, convocar l'any vinent concursos per franquiciar, si no tots, la majoria dels dotze nuclis de rodalies, a més d'algunes línies regionals.

De fet, el sistema de franquícies és una fórmula de liberalització ferroviària i, en bon nombre de casos, de privatització, provat en diversos països, com Anglaterra i Alemanya. L'àmbit de cada franquícia s'articula a partir de definir un corredor o bé un grup de corredors, o un nucli de rodalies. A més, a la licitació de cada concurs Es pot incorporar l'explotació d'alguna de les principals línies associades territorialment a cada un dels nuclis.

Però en el cas espanyol, segons explica Cinco Días, la fórmula de la franquícia ferroviària té una dificultat particular: les comunitats autònomes reivindiquen la gestió dels nuclis de rodalies i línies regionals dels seus territoris. Per a Foment, tanmateix, el model territorial no suposa una dificultat afegida, perquè, a la llarga, diu, les comunitats autònomes seran les qui llançaran els concursos per a rodalies i regionals.

L'altra punt clau del pla de Renfe i Foment per posar fi al monopoli ferroviari públic és l'entrada d'operadores, privades i públiques, espanyoles i internacionals, als principals corredors de l'AVE i de les línies de llarg recorregut.

Fonts sindicals de Renfe temen, segons indica el diari econòmic, que l'acceleració del procés de liberalització del transport de passatgers minimitzi el valor Renfe i l'operadora pública esdevingui “un agent marginal”. Veus del Ministeri de Foment diuen, pel contrari, que “els temors són infundats”, però, segons les fonts sindicals consultades, el nou calendari liberalitzador no és suficient per a què la companyia es prepari per al nou escenari de competència.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.