Societat

Autoritat pública amb perfil gestor

La paraula del director gaudirà de presumpció de veracitat, com la d'un policia

El decret anima els equips directius a buscar fonts de finançament alternatives a l'administració pública

El decret de la direcció dels centres educatius públics incideix en el projecte de direcció que ha d'ordenar el desplegament del projecte educatiu i ha de concretar l'estructura organitzativa del centre per portar a bon port el full de ruta que permetrà millorar els resultats acadèmics dels alumnes. No obstant això, la normativa, que ocupa una trentena de pàgines, també recull altres aspectes importants com ara el reconeixement d'autoritat pública al director o la funció de buscar recursos econòmics més enllà dels pressupostos públics.

Presumpció de veracitat

En l'exercici de les seves funcions, el director d'un centre escolar tindrà consideració d'autoritat pública, igual que un agent de policia. Així, els informes que presenti gaudiran de presumpció de veracitat, mentre que les actuacions que realitzi també es consideraran ajustades a la norma, sempre que no es demostri el contrari. A més, també es considerarà que té l'autoritat competent per defensar l'interès superior d'un menor.

Recursos addicionals

Una de les funcions específiques en matèria de gestió de les direccions serà l'obtenció de recursos econòmics addicionals. La via que el decret posa per escrit és cobrar per l'ús de les instal·lacions. En el cas dels centres de primària, aquesta explotació s'haurà de fer amb acord amb els ajuntaments. La normativa també especifica que aquests usos privats mai hauran d'interferir ni en l'activitat escolar ni en els usos socials.

Avaluar el personal

A més de sancionar les faltes lleus i d'aplicar les deduccions de sou per faltes d'assistència i de puntualitat injustificades, els directors hauran d'avaluar el personal del centre, els docents i la resta. En l'àmbit de les funcions de direcció pedagògica i lideratge, que recull l'article sisè del decret, el director podrà observar com s'imparteixen les classes i requerir als docents els materials que utilitzen amb els alumnes. Entre altres coses, hauran de detectar “la possible transmissió d'estereotips sexistes”. Com a cap de personal del centre, el director també podrà proposar expedients (no disciplinaris) contra els professors, tant interins com de carrera, si considera que no fan bé la seva feina. En el cas dels substituts, fins i tot podrà sol·licitar que se'ls elimini de la borsa d'interins. Durant el temps que duri la tramitació de l'expedient, el director tindrà l'autoritat per adoptar mesures organitzatives provisionals i, per tant, podrà treure del lloc de treball el docent expedientat, tot i que l'haurà de recol·locar en una plaça de característiques semblants.

Més professionalització

Abans d'exercir el càrrec, el candidat a director haurà de superar un curs en què es potenciarà la capacitat de lideratge. A més, en el procés de selecció puntuarà com a mèrit prioritari haver realitzat un mestratge de direcció de centres.

El Departament d'Educació també establirà un nombre de centres considerats especialment complexos en què la direcció assumirà l'anomenat directiu professional docent. La seva tasca s'avaluarà anualment i la primera convocatòria per obtenir aquesta acreditació es fixarà abans del 31 de desembre del 2011.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.