Educació

ALBERT BAYOT

DIRECTOR TERRITORIAL DEL DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT A GIRONA

“El nostre primer examen serà guanyar credibilitat”

El nou director territorial d'Ensenyament aposta per entrar en una etapa de tranquil·litat i diàleg per intentar recuperar la confiança de la comunitat educativa

Afirma que qualsevol canvi ha de ser molt consensuat entre els docents i les famílies per obtenir bons resultats

Un dels primers objectius és reduir el fracàs escolar

PERFIL
Albert Bayot, nascut a Barcelona el 1967, és llicenciat en filosofia i lletres i professor de secundària en les especialitats de llengua catalana i literatura i orientació educativa. Ha estat director, professor i coordinador pedagògic a l'institut Josep Brugulat de Banyoles i professor associat de la Facultat d'Educació i Psicologia de la UdG, en els estudis de psicopedagogia.
Cal buscar la complicitat dels docents i de les famílies per aconseguir millores

El professor Albert Bayot va escriure el juliol passat una carta a l'exconseller Ernest Maragall, on li expressava la seva “desil·lusió, frustració i desànim” per la situació als centres escolars. Bayot va renunciar a continuar en el càrrec de director de l'Institut Josep Brugulat de Banyoles, que havia ocupat durant deu anys. Ara, a l'altra banda de la barrera, i com a nou director dels serveis territorials d'Ensenyament a Girona, es proposa destinar tot el seu esforç a aconseguir la complicitat de la comunitat educativa, tot i que reconeix que en un moment de crisi econòmica com l'actual res és fàcil.

Ha manifestat el seu desig que l'ensenyament entri en una etapa de tranquil·litat. Quina serà la recepta bàsica per aconseguir-ho?

Hi ha dues receptes bàsiques. La primera, estudiar molt bé qualsevol canvi que es vulgui fer, mirar si és essencial i si ha de revertir en una millora dels resultats acadèmics. Cal fer els mínims canvis possibles perquè la gent està molt cansada de canvis. La segona recepta és dialogar abans de prendre decisions.

Quines seran les seves prioritats?

Aconseguir posar al servei dels centres totes les estratègies que es pugui per millorar el rendiment acadèmic i disminuir el fracàs escolar. També optimitzar la feina que es fa i mantenir tot el contacte que calgui amb la comunitat educativa per tirar endavant els projectes.

Com es pot solucionar el desencís que s'ha produït entre els docents?

El desencís d'un col·lectiu costa de fer-lo desaparèixer. El primer examen que caldrà superar serà el de guanyar credibilitat. Tenim un altre problema afegit, que és el moment de crisi econòmica. Cal valorar al màxim les coses positives que s'impulsen als centres, i optimitzar tot el que es faci.

La setmana blanca s'acosta, cada cop més, envoltada de polèmica. Com valora la situació?

El més sensat ara és no tocar res, ja que el curs està engegat. El que cal fer és planificar molt bé com s'organitzarà el curs vinent.

Un dels grans problemes és el fracàs escolar. Com es pot resoldre?

Els que tenen la clau per aconseguir millores són els docents i el que cal és comptar amb la seva complicitat. Cal tenir en compte que hi ha centres que fan projectes molt interessants i que han aconseguit millores magnífiques. Una altra eina és el treball en xarxa. El potencial d'experiències que tenim és molt alt i cal optimitzar-ho. A tot això, caldrà afegir-hi també la complicitat de les famílies.

Fa anys que es diu que falten places al centre de la ciutat de Girona per acabar els “bonys” a P3. Té previst intentar resoldre aquest tema?

Tinc previst intentar resoldre tots els problemes que em trobi. Però no vull enganyar ningú. Falten pocs dies per la preinscripció i la planificació ja estava feta. Ara qualsevol variació és difícil de fer. Però una primera anàlisi de dades ens fa pensar que potser cal una altra escola al centre de Girona.

Com es pot solucionar en general la falta de places en alguns municipis i el tema dels mòduls prefabricats, tenint en compte que a les comarques gironines encara queden una vintena de centres íntegrament en mòduls?

És un tema difícil pels fluxos de població. Una de les coses que farem és revisar les planificacions. Pensem que d'aquí a uns anys hi haurà més possibilitats pressupostàries i el que hem de fer ara és el dibuix del que necessitem.

En els darrers quatre anys, a les comarques gironines s'ha passat de 109.225 alumnes a 121.299. Tenint en compte la contenció pressupostària actual, què passarà amb els centres escolars que hi havia la previsió de construir?

M'he trobat amb una planificació feta. Hi ha uns centres amb un tràmit obert de construcció que aniran endavant i el que caldrà, com he dit, és fer un nou dibuix sobre les necessitats que hi ha a les comarques gironines per decidir quines seran les primeres actuacions que es portaran a terme.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.