Cultura

Lúcida comèdia trista

S'estrena ‘Un mes al camp' al TNC, el clàssic de Turguénev escrit fa 150 anys que evidencia la hipocresia de la classe alta russa per tapar un “amor impossible”

Un mes al camp es va escriure el 1849 però no es va poder estrenar fins al 1879. El que deia Turguénev en la seva comèdia, farcida d'un drama amb instants de tragèdia, era massa insultant per a la classe alta russa. El personatge protagonista, Natàlia Petrovna (Sílvia Bel), descobria l'amor en conèixer l'estudiant que havia arribat a la casa de camp per instruir la seva pupil·la. Fins llavors, el seu marit, Arkadi Serguéitx (Xavier Boada), havia consentit un amor intel·lectual amb el seu amic íntim i també enamorat confés de Natàlia Rakitin (Josep Manel Casany). L'entrada del jove estudiant Beliàiev (Robert González) revoluciona la calmosa estada d'estiu. La peça, que es presenta a la Sala Gran del TNC, s'estrena dijous i es podrà veure fins al 10 d'abril.

El director artístic del TNC, Sergi Belbel, celebrava ahir que es pogués presentar una producció que tots els grans teatres compten al seu historial. És una obra que exigeix una primera actriu madura, com a intèrpret i com a persona. Bel, l'escollida per al muntatge (és la preferida per Mestres, des d'Un marit ideal al Goya, i La casa dels cors trencats i El ventall de Lady Windermere al TNC) admet que és un text molt fràgil en ser un personatge que es veu dominada per una força, el primer amor, que la porta a un lloc desconegut que l'espanta i reacciona amb crueltat i violència, en alguns casos. De fet, l'estudiant enamorarà involuntàriament també la pupil·la (Diana Torné) i, encara, una de les serventes (Tilda Espluga). Tot i el remolí d'emocions, Mestres aclareix que Turguénev sap destensar les escenes més dramàtiques amb escenes còmiques, que fan un cert retrat benèvol a la tradició de la gent adinerada a sortir de ciutat a l'estiu durant les dues hores que dura l'espectacle.

Una de les lliçons que planteja l'autor és què fer davant d'una situació emocional: arriscar-se a perdre-ho tot o bé deixar-la passar sense que afecti en res la posició social però sabent que pot ser l'últim amor de la vida. Bel admet que l'amor de Natàlia amb l'estudiant “és impossible”. Com també ho era el de pare i fillastra de Misteri de dolor, d'aquesta temporada.

Tres temes de Lluís Llach

Per a aquest muntatge, Lluís Llach (que ja havia musicat temes per a Llits i va fer una de els seves darreres incursions a escena amb Tranuites circus) ha compost tres peces, una d'elles dedicada a l'actriu protagonista: Sílvia. Els tres temes, escrits després de revisar l'obra i de parlar amb l'equip artístic, s'han arranjat i sonaran gravats a les funcions.

Per primer cop en un espectacle per a adults, la Sala Gran només vendrà entrades fins a la filera 14. Això garanteix que el públic pugui veure les llàgrimes que propicia l'acció i els actors treballen des de la intimitat que requereix aquesta comèdia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.