Cultura

Ferran Mascarell

El conseller de Cultura opina que el malestar en el sector no és per les retallades, sinó per la disfunció existent entre talent i mercat

“Sabia que la situació era difícil, però no tant”

  • Mascarell, divendres passat, durant l'entrevista JUANMA RAMOS.
  • El conseller adverteix que cal treballar a llarg termini, i dibuixar un horitzó cultural de futur per a Catalunya JUANMA RAMOS.
  • Video: Entrevista a Ferran Mascarell
La Filmoteca no està acabada, no té connexió elèctrica! Amb sort, la tindrem després de l'estiu
El Canòdrom no està ben plantejat. No m'ha agradat l'actitud de l'ICUB, que fa precampanya
Al final d'octubre es van suspendre un 20% de subvencions, i s'hauran de pagar amb diners del 2011

Mascarell té la mirada en el 2021. Està capficat a planificar l'horitzó cultural de Catalunya a mitjà i a llarg termini. I adverteix que el malestar del sector cultural no és per la retallada, que encara no s'ha produït, sinó pel decalatge existent entre creativitat, producció i mercat. Una solució seria reformar el departament.

Algunes associacions han signat un manifest contra les retallades en cultura. Preocupat?

El manifest diu coses compartides per molta gent, tota la vida hem dit que calen més diners per a la cultura. Però hi ha un aspecte que no comparteixo i és que en aquests moments es diferenciï cultura i altres realitats. Estem en un moment de dificultats i afecta a tothom.

S'afegiria a la manifestació
si no fos conseller?

En aquests moments, no. Falten diners, però no es poden reclamar en època de vaques magres. Els diners només sortiran en processos a mitjà termini, amb claredat d'idees i un horitzó ben definit, sense caure en la temptació de la queixa immediata. Haurem de canviar les maneres de treballar i molts principis amb què fins ara ens hem guiat, haurem de ser infi-nitament més rendibles.

El seu nomenament va generar bones expectatives en el sector.

Espero que ningú no pensi que això es resol en sis mesos.

Tem no poder satisfer-les?

No hi ha problema perquè ningú no serà més exigent amb mi que jo mateix. Del que tinc al cap, segur que em quedaran coses per fer, però sé que cal un temps raonable. Sabia que la situació era difícil? Sí, però no tant. En termes culturals, Catalunya necessita fer un salt d'escala, i és evident que la situació actual només té una cosa bona: com que és crítica, podem repensar-ho tot de dalt a baix. Sé que hi ha expectatives, i me'n sento responsable. Però perquè l'expectativa no m'immobilitzi, no puc pensar d'aquí a sis mesos. Excepte algunes experiències, els darrers vint anys en termes generals hem parlat més que no pas hem resolt allò que anomenàvem la centralitat de la cultura catalana en el model i desplegament del país.

Vostè creu que aquesta centralitat passa perquè el conseller de Cultura sigui el número dos del govern. Això és possible?

Algun dia ho serà. El dia que s'entengui bé la funció nuclear i constituent de la cultura canviarà el paper dels departaments de cultura, que seran infinitament més transversals, menys finalistes, i tindran atribucions en quatre àmbits: la creativitat, el progrés (l'economia), la comunitat (els valors) i d'una manera decisiva en la identitat. A Catalunya l'àmbit de la identitat ha estat mal treballat, s'ha considerat un sol plantejament polític durant els últims vint anys i hi ha hagut tot un àmbit progressista que ha deixat de banda la identitat, per això el progressisme (els partits d'esquerra) té tantes dificultats en la cultura catalana.

Ha concretat que els equipaments més importants seran objecte d'una retallada del 15% al 20%. Quins seran?

El Liceu, el MNAC, el Macba, el TNC, l'Arxiu Nacional, l'Auditori, el Palau de la Música... N'hi ha vuit o deu que ja tenen una idea precisa de la manera com els afectarà; per tant, tenen l'obligació d'articular una proposta per afrontar la situació.

Els demana plans d'austeritat perquè han estirat més el
braç que la màniga?

No, tot i que això depèn de cadascun. N'hi ha que poden aprimar una mica la seva estructura sense que pateixi gaire la producció cultural; altres han fet bé els deures. El resultat serà que hi haurà menys produccions i exposicions. Però més que compactar l'activitat els he demanat que mirin la casa des de dins. En alguns centres hi ha molt a fer des del punt de vista intern, estructures administratives que es poden simplificar.

Es veuran afectats d'altres
projectes en marxa, com ara
el Museu del Còmic?

El Museu del Còmic no és un problema, no el deixarem de banda; només cal adequar el calendari, i s'haurà d'endarrerir sis mesos. Un cas similar és el Museu dels Castells de Valls, tot i que encara no ha arrencat. En aquest cas, també n'endarrerirem la posada en marxa. Un altre projecte molt ben definit com el del Museu del Paisatgisme d'Olot s'endarrerirà un any.

I el Canòdrom?

El Canòdrom és un cas diferent, que al meu entendre no està gaire ben plantejat. Em sembla bé que s'hagi decidit fer això a Barcelona. Té un origen particular amb el debat sobre Santa Mònica, en què s'inventa un nou equipament. Es fa amb uns diners que surten del fons de Zapatero, amb poca previsió de futur. Es crea una estructura de govern, una mena de comitè entre l'Ajuntament de Barcelona i el Conca; finalment, com que aquest comitè no té base legal, li acaben adjudicant la gestió al Macba, però no al museu sinó a la gerència, una cosa una mica peculiar perquè no penja d'enlloc que sigui raonable. I a més la Generalitat ha d'adjudicar els diners per gestionar-ho. Jo m'he trobat aquest merder! La Generalitat ha d'oferir la solució econòmica? Doncs ja la buscarem, si els compromisos hi són, es compliran. Però fa dos mesos que estem al govern i l'Ajuntament de Barcelona està actuant com si fes precampanya, i no m'agrada. Que es moderin, que es tranquil·litzin, i quan tingui la solució definitiva ho abordaré. No m'ha agradat l'actitud de l'ICUB. Sóc poc partidari d'anar creant nous bolets que no estiguin ben articulats. I, si és un equipament municipal, aleshores que ho pagui l'Ajuntament.

Falta de previsió?

Clar; per això treballem per un gran acord nacional, per dibuixar el país que volem. Per exemple, quina crítica li faig al tema dels centres d'art? Tenim models de desenvolupament, com el de les biblioteques, que han funcionat molt bé. Però no es poden posar centres d'art damunt la taula com s'està fent. Si no ho mirem d'una altra manera, ens els carregarem abans de néixer. Què significa una nova generació d'equipaments? Quina funció tenen? Amb quines inversions? Fins i tot els ajuntaments que ja tenen els centres d'art els critiquen. Això no pot ser. Hem de treballar bé.

A la Filmoteca s'acaben les obres, però està garantit el pressupost per funcionar?

El pressupost es veurà afectat, com tot. Però amb aquest tema desfem un tòpic també. La Filmoteca no està acabada, no té llum, no té connexió elèctrica! I crec que no en tindrà fins al maig o juny. Amb sort, l'edifici estarà en condicions de ser
utilitzat al setembre.

CiU estava en contra que el govern espanyol entrés als consorcis dels grans equipaments.

Sabem que els impostos ens
els retornen de manera escas-
sa pels dèficits de finançament. Crec que hem de ser pragmàtics: no s'ha de perdre el po-
der polític als grans equipaments, però en la mesura que
es pugui la quota que ens pertoca de l'Estat ha de ser-hi.

Vostè ha tingut bones paraules per al seu antecessor, però el govern carrega sovint al tripartit la responsabilitat del context actual. Això l'incomoda?

Però no oblidem que jo he estat cinc anys fora del govern... Podria fer una crítica dura de com he trobat les coses, però això no porta enlloc, més aviat molesta; la gent no vol sentir a parlar gaire de com ho han fet els d'abans. Estic content del que em trobo? No, gens. Em trobo el departament menys estructurat del que em semblaria normal, amb dèficits econòmics més grans del que em pensava
i amb algunes decisions pre-
ses al final del mandat que
no em semblen normals.

Quines decisions?

Al final d'octubre es va decidir suspendre un 20% de les subvencions, que no s'han pagat encara, i que m'imputen directament en el meu pressupost. A la gent se'ls va dir que es pagarien el 2011, però no que seria amb diners del 2011.

S'aprimarà el departament?

D'aquí a un mes hauran desaparegut unes quantes direccions i subdireccions, i en una segona fase es reorganitzarà en dos grans blocs. Un per a la cultura en viu, la cultura creativa, i un altre per al patrimoni. Tenim un patrimoni ric, però hem fet unes polítiques molt conservacionistes. I ara ens està passant una cosa tremenda, que tot allò que vam restaurar fa vint anys torna a demanar restauració i, en canvi, no li hem donat ús social. No ho hem integrat bé en les lògiques de turisme ni en les del patrocini. Amb el patrimoni hem treballat de manera molt rutinària durant molts anys.

La clau és un organigrama més eficaç i coordinat?

El principi desplegat en l'organigrama del departament és erroni, perquè la cultura no funciona amb pedaços, que són la creativitat, la producció i el mercat, però hi ha organismes que es dediquen a això per separat. Creativitat sense producció no funciona, producció sense mercat no existeix. Per tant, si aquestes tres coses no les lligues bé, fas polítiques profundament ineficients. La sensació de malestar que té Catalunya
en l'àmbit cultural no és conseqüència de la retallada, que
encara no s'ha materialitzat.
El malestar és el decalatge que hi ha entre talent i mercat.
La manifestació? Està molt
bé, però no han detectat quin
és el problema.

El Conca encara genera dubtes per la seva indefinició...

Aquesta indefinició és anterior a la meva arribada. Jo tinc clar què ha de ser el Conca, però ens hem de posar d'acord perquè hi ha una llei, i cal pactar amb el Conca i amb el Parlament. Si hi ha indefinició deu ser un pecat fundacional, perquè el Conca té dos anys... Ara, no ho convertim en un problema de persones.

Assumeix la llei del cinema com un llegat de mal pair?

Com passa amb altres coses, es fa una llei, i no s'aplica fins que es redacti un reglament, que l'ha de fer el govern posterior. La llei està molt bé, però tot allò que és conflictiu es deixa per a després... Però hi estem treballant. Hi haurà una proposta, i posarà damunt la taula un terreny de joc raonable perquè hi hagi acord amb les majors.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.