La innovació també arriba a la nàutica

El Saló Nàutic ofereix projectes d'estalvi energètic i subvencions per a la compra d'embarcacions

En època de crisi, innovació. Aquesta és la màxima de la 48a edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, que es va inaugurar dissabte i estarà obert fins diumenge vinent al recinte firal de la Gran Via de l'Hospitalet de Llobregat i al Port Vell de Barcelona, on s'ha instal·lat l'exposició flotant. Aquest any, destaquen projectes innovadors, com ara el que presenta l'Institut Canari de Ciències Marines, que ha desenvolupat una boia de petites dimensions (SeaMon-HC) que és capaç d'enviar senyals d'alerta per ràdio i tecnologia mòbil quan detecta un abocament d'hidrocarburs al medi marí en temps real. Aquest dispositiu està especialment indicat per a ports, piscifactories i reserves marines.

De moment, també només es tracta d'un projecte –al saló es pot veure la seva maqueta–, però a partir del desembre serà una realitat: El nou catamarà EcoCat 380, que ha desenvolupat l'empresa Motors Ecològics, està equipat amb plaques solars i dos intrabords (motors situats a l'interior de l'embarcació) elèctrics, capaços de carregar automàticament les bateries. En la seva construcció s'han fet servir materials molt lleugers i un aparellament d'alt rendiment, i disposa de cablejat digital.

Ecològic per excel·lència és el programa de millora ambiental realitzat per la Fundació Mar, que ha portat al saló les aplicacions industrials de residus nàutics i embarcacions reciclades.

Per al sector de la pesca, l'empresa Bastán ha presentat com a novetat un estibador hidràulic que permet recollir les xarxes de pesca de tremall de manera més ràpida i eficient, respectant les captures i facilitant les maniobres als pescadors, que necessiten un esforç més petit per fer la feina. La mateixa empresa ha dut al saló un polaritzador magnètic per a l'estalvi de combustible que millora el funcionament dels motors i facilita una barreja eficaç amb l'oxigen per obtenir més rendiment calòric.

En l'edició d'aquest any, el Saló Nàutic té exposades en els dos espais de què disposa prop de 1.500 embarcacions de gammes i preus diversos. En total són 380 les empreses expositores (procedents de 35 països), que hi presenten projectes ecològics, tecnologia punta, electrònica d'última generació, accessoris, embarcacions pneumàtiques i de vela lleugera, i taules de windsurfing, entre altres.

Subvenció del 30% de la matrícula

Per promoure les vendes, en una edició del saló molt marcada per la crisi econòmica i el descens de les vendes, el govern català ha arribat a un acord amb l'Asociación Nacional de Empresas Náuticas (ANEN) i amb l'Associació d'Indústries, Comerç i Serveis Nàutics (ADIN), a instàncies de la pròpia organització del saló, per subvencionar, amb un 30% del seu import, l'impost de matriculació de les embarcacions que es matriculin a Catalunya i es comprin al saló, encara que s'endarrereixi un màxim de tres mesos. La mesura vol promoure l'activitat comercial i ha estat molt ben rebuda per l'organització de la fira, segons ha valorat el seu president, Luis Conde.

L'incentiu s'afegeix, a més, a algunes iniciatives financeres privades, com ara els nous productes dissenyats per Deutsche Bank, especialment per al saló, que volen ajudar a la compra de vaixells i amarratges.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.