Economia

Els mags dels jocs

Educa Borras SA és líder a l'Estat en puzles i jocs educatius, i Magia Borras compleix 75 anys amb una salut de ferro

Educa Borras SA va arribar en l'exercici 2008-2009 a una facturació de 25,77 milions d'euros (les empreses de jocs i joguines tanquen l'exercici comptable durant el primer trimestre de l'any següent, per poder incloure els resultats de la campanya de Nadal i Reis). La companyia també ha notat la crisi però el seu sector ha patit força menys que altres, perquè han ajustat preus i perquè en situacions com l'actual productes com ara els jocs de taula o els puzles són una opció per al consumidor que no vol gastar 100 euros o més per un regal. La relació qualitat-preu, expliquen a la companyia, els permet mantenir una certa situació de privilegi. A més a més, concorren certes circumstàncies favorables en el cas d'Educa Borras SA. La marca, que disposa d'un miler de referències de productes a tot el món, és líder espanyol en la venda de puzles infantils i per a adults i en els àmbits dels jocs de taula, manualitats i jocs de màgia. De fet, el seu producte estel·lar, Magia Borras, va complir l'any passat 75 anys en un estat de forma excel·lent, havent superat totes les xifres pròpies de venda.

Actualment, la companyia és present principalment a Espanya, Portugal i França amb 450 productes, però també són a una setantena de països de tot el món.

El lideratge de la marca es deu també a la important inversió que s'ha fet per introduir les noves tecnologies (so, veu, imatge) en els jocs tradicionals i acostar-los així a les preferències de la mainada.

Els puzles, una altra de les bases del negoci de la firma, no són només cosa de nens; el nombre de consumidors adults creix. Recentment ha tret al mercat un trencaclosques de 24.000 peces, el més gran del món.

LES DADES

Any de fundació de l'empresa
2001
Adreça de la seu corporativa
C/ Osona, 1, 08192 Sant Quirze del Vallès Tel. 93 721 68 20
Principals directius
Josep Maxenchs Tenorio, president
Florenci Verbon Cruells, director general
Jorge Moya Reinón, director financer
Àrees de mercat
Espanya, Portugal i França (els principals)
Plantilla
134 persones
Principals productes
Trencaclosques, jocs educatius, de taula, de màgia, de construccions i manualitats
Pàgina web
www.educaborras.com

LA HISTÒRIA

Dues empreses en una.
Educa Borras SA es crea l'any 2001 fruit de la fusió de dues empreses històriques del mercat dels puzles i els jocs. Borras Plana va ser fundada el 1894, mentre que Educa Sallent va néixer el 1967. Borras, d'origen mataroní, es dedicava a la fabricació de jocs de taula. Fa poc més de 75 anys l'empresari Agapito Borras va crear el seu primer set de màgia, que amb el temps esdevindria un dels valors més sòlids de la companyia. Per la seva banda, Educa va encetar la seva trajectòria empresarial a Sabadell com a distribuïdora de productes educatius de fora del mercat espanyol i posteriorment es va dedicar a la fabricació de puzles, jocs educatius i de taula. La fusió no va ser gens traumàtica, ja que els catàlegs de productes de les dues firmes eren força complementaris. Junts van expandir fronteres.
DAVID OLESTI

«Venem més puzles ara que mai»

Quin balanç fan de quasi una dècada junts Educa i Borras?
–«Ha estat una dècada bona. S'ha fet molta feina d'optimització dels recursos i hi ha hagut un creixement molt important de la facturació. La suma d'1 més 1 ha estat molt més que 2.»
–En deu anys el mercat ha canviat radicalment: els videojocs han passat a formar part de l'oci dels infants.
–«El mercat ha canviat, però encara hi ha temps per a tot. És cert que potser els nens deixen de jugar abans al joc tradicional, però també els jocs tradicionals s'han adaptat a la seva nova manera de veure el món; ara són molt més audiovisuals.»
–Els jocs de taula quedaran obsolets?
–«No quedaran mai obsolets; cada cosa té el seu temps. Venem més puzles ara que mai.»
–Com s'ho explica?
–«Aquestes coses encara tenen el seu moment en la vida dels nens. Un joc educatiu no només és divertit per a la mainada, sinó que els pares veuen que els aporta alguna cosa: són una eina de socialització, per desenvolupar la memòria, la psicomotricitat fina, etc.»
–Els puzles no són només cosa de nens.
–«Venem 1.500.000 puzles infantils a l'any, i 1.300.000, aproximadament, per a adults. Són jocs a partir de 500 peces i que inclouen el mercat dels adolescents.»
–No falten jocs en català?
–«Un 60% de les nostres línies de jocs incorporen el català i totes les explicacions dels puzles inclouen el català. Els jocs educatius són en aquesta llengua, perquè per ensenyar un nen petit ho has de fer en el seu idioma.»
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.