Economia

Ferreteria Puig inaugura aquest abril una nau de 2.400 m² a Barberà del Vallès

L'empresa gironina fa una inversió de 5 milions per reforçar la seva presència física al Vallès i el Baix Llobregat

El conseller delegat del grup, Joaquim Maria Masramon, assenyala que l'obertura de la nova nau comercial a Barberà «permet garantir una presència física i garantir un estoc als clients consolidats» que tenen en aquesta zona. La presència de naus de Ferros Puig de Mollet i Gavà ha permès que comercialment faci més de dues dècades que l'empresa tingui presència al Vallès i al Baix Llobregat, però el material s'hi enviava fins ara des de la nau de Fornells. La nova botiga s'adreça a la comunitat industrial, i ha comportat una inversió de 5 milions d'euros. La nova nau ofereix, a més, una zona de 2.500 metres quadrats d'aparcament per facilitar el servei als clients.

Masramon destaca que la inversió s'ha fet de manera «autofinançada», mantenint un política de l'empresa des de fa molts anys per evitar problemes amb entitats bancàries, i més en aquest context de crisi actual. L'empresa se centrarà ara a rendibilitzar aquesta inversió feta a Barberà.

Arrels molt gironines

La directora general del grup d'empreses, Mercè Infante, admet la voluntat de la tercera generació de la família Puig de mantenir les arrels gironines que han caracteritzat la firma, i el seu assentament a Catalunya i a la Catalunya del Nord, on també tenen clients importants. «És necessari conèixer bé el mercat, i nosaltres coneixem el mercat català», afirma Infante. La part de ferros parteix d'una bona posició de la marca, amb una estratègia «per garantir estoc» que permeti resistir «el reordenament del mercat siderúrgic que s'està produint amb la crisi». Malgrat tot, la facturació del grup s'espera que sigui d'uns 50 milions d'euros.

LA FITXA

Grup Puig Infante
Està format per les empreses Ferros Puig, Ferreteria Puig, Raset Ciutadans i Torre Raset.
Centres
Ferros Puig té magatzems a Mollet, Gavà, Figueres i Fornells, i una empresa filial a Solsona.
Ferreteria Puig té botigues a Figueres, Girona i Fornells, i la nova de Barberà.
Treballadors
Uns 150 treballadors en totes quatre empreses.
Facturació
Es preveu facturar per valor de 50 milions.
Creació
Fundada per Josep Puig Corominola, a mitjan del segle XIX.
20.000
productes en estoc.
Una de les apostes de Ferreteria Puig és tenir una important gamma de productes en estoc, per garantir un servei immediat als clients. Per això, el conseller delegat de l'empresa, Joaquim Maria Masramon, destaca que sempre poden garantir 20.000 referències i garantir una resposta adequada a qualsevol demanda. Aquest esforç, i malgrat la crisis i la fluctuació de preus, també s'ha mantingut en l'apartat de ferros, en què l'empresa ha volgut potenciar l'esperit de servei que caracteritza l'empresa. L'aposta, a més, es fa per productes de primera qualitat.

Esutil, marca pròpia

L'any 2000 Ferreteria Puig va crear una marca pròpia amb el nom Esutil, enfocada clarament al subministre industrial. Un extens catàleg d'oferta amb prop de 20.000 productes permet oferir material des d'equipament de taller i indústria fins a productes de protecció laboral, maquinària i productes de neteja, així com tot el món de l'eina. Ja siguin màquines elèctriques, abrasives i per soldar, o les eines manuals més bàsiques de tot tipus, la serralleria i tots els elements necessaris per garantir la fixació d'elements industrials són els principals camps de la marca Esutil. Destaquen que tots els productes provenen de primeres marques, i una guia permet conèixer l'ampli ventall de productes.

Aportació al sincrotró

La posició de Ferros Puig en el mercat català fa que l'empresa participi en projectes d'una gran notorietat, i això ho demostra el fet que l'empresa gironina fos una de les proveïdores de ferro per a la construcció del sincrotró Alba de Cerdanyola. Una altra actuació important amb participació de la marca gironina és l'obra de la Sagrada Família, ja que fa dos anys que hi proveeix ferro.

MERCÈ INFANTE

«La filosofia de l'esforç la tenim a l'ADN gironí i català»

Com recorda els seus començaments a l'empresa?
–«Bé, era al voltant dels anys 60 i recordo perfectament com la construcció a la Costa Brava i la necessitat de ferro ens va permetre fer una passa endavant. Molts hotels es van construir amb préstecs de majoristes de viatges anglesos i quan arribava el juny deixàvem de cobrar fins després de l'estiu. No va ser fàcil, però la iniciativa privada va permetre el boom a la Costa Brava.»
–Quin és el secret perquè una empresa familiar arribi a gairebé 150 anys d'història?
–«El mèrit és sobretot dels nostres clients, perquè quan els ferrers no tenien ni cinc, les hores, la il·lusió i l'estalvi servien per tirar endavant. També crec que la filosofia de l'esforç la portem a l'ADN gironí i català. També la fidelitat del personal; alguns provenien d'abans de la guerra.»
–Es nota molt la crisi al seu sector?
–«L'àmbit de ferreteria és més segur i no nota tant les crisis, però en ferro sí, perquè els sectors que més pateixen són la construcció, l'automoció, els serrallers... El preu del ferro ha arribat a caure un 70% en sis mesos, però cal mantenir els clients petits, aquells que ja et comprava el seu besavi, perquè les gran obres s'han acabat. Un dels principals problemes és que molts clients tenen feina, però no tenen diners. Els bancs no en donen i les grans empreses paguen a més de 200 dies.»
–I veuen el final de la crisi?
–«Nosaltres tenim confiança. De fet, fa un any també en teníem malgrat que els números anaven avall. Crec que és una obligació tenir confiança, mantenir la voluntat de servei.»

Perviure tres segles

Un cadastre de Girona de l'any 1880 recollia que Josep Puig i Corominola era comerciant de ferros a la ciutat amb una antiguitat d'11 anys. Per aquest motiu, la família agafa l'any 1869 com la data de creació de l'empresa que va iniciar el seu camí en el llunyà segle XIX, va resistir a les vicissituds del segle XX i es manté en línia ascendent al segle XXI. Aquesta pervivència en tres segles diferents explica en bona part el reconeixement i l'arrelament de la ferreteria i de ferros Puig a la societat gironina. Un negoci que es va iniciar amb la històrica botiga de la Rambla, cantonada amb carrer Abeuradors, i el magatzem de ferros al carrer Ciutadans, en aquell temps encara conegut com a carretera de França. Un dels moments més complicats va ser la Guerra Civil, que què va ser necessari començar de zero. Elvira Pujol, amb el suport de Joan Costa i Lluís Soler, va tornar a aixecar l'empresa, que amb constància i esforç ha anat creixent fins a situar-se en l'actualitat, i en la tercera generació de la família, en un lloc de referència en l'àmbit de la ferreteria i el comerç del ferro a Catalunya, amb una implantació clara a les demarcacions de Girona i Barcelona.

Enfortir l'oferta de ferreteria junt amb Cofac

Un dels objectius que s'ha proposat la Ferreteria Puig és reforçar la seva presència com a ferreteria de consum junt amb la cooperativa Cofac. L'empresa va entrar a formar part de la cooperativa ara fa un parell d'anys i, com explica el director comercial, Àlex Passolas, en aquest temps han vist «que hi ha un gran camp per recórrer». Consideren que la botiga del carrer Barcelona número 43 servirà perquè amb les noves línies de productes que ofereixen des de Cofac tinguin la seva quota de mercat.

Per fer aquest canvi de concepte de la tradicional botiga per a industrials a una per a consum per a qualsevol ciutadà caldrà adaptar els horaris de la botiga. Per això, s'està treballant perquè al llarg d'aquest any la botiga pugui obrir el dissabte a la tarda i estigui oberta al migdia. De moment, ja s'ha fet que el client realitzi un recorregut per la botiga, canviant el concepte comercial. Passolas sosté que la voluntat «és mantenir l'atenció professional, amb una oferta atractiva i amb nova gamma de productes, des del bricolatge fins a la jardineria, passant per tota una línia d'equipament per a la llar». La voluntat no és fer la competència a les grans superfícies de fora de la ciutat, però Ferreteria Puig entén que l'oferta d'una botiga de 1.500 metres quadrats al centre de Girona i amb zona de càrrega i descàrrega pot ser prou atractiva perquè els ciutadans vagin a aquest espai.

Tota la reestructuració d'aquesta botiga ha comportat que l'empresa hagi tancat la botiga històrica de la Rambla, que va ser un dels locals que van marcar l'origen de l'empresa i que ja s'havia convertit en un autèntic referent comercial per a la Rambla i els gironins de tot aquest sector.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.