Economia

La meitat dels pisos acabats i per vendre són al litoral mediterrani

El 45,7% dels habitatges d'obra nova que estan per vendre es concentren al litoral mediterrani, segons el primer estudi sobre l'estoc d'habitatges elaborat pel Ministeri d'Habitatge. El govern espanyol calcula que són més de 613.500 els pisos que s'han construït i que no s'han venut, el 70% dels quals seran primera residència i la resta tindran un ús de vacances. D'aquests, 98.363 es troben a Catalunya, i més de la meitat a la demarcació de Barcelona (55.315). Vénen després Tarragona (17.830), Girona (13.450) i Lleida (11.768). De fet, la demarcació barcelonina és la que registra un nombre més gran d'habitatges sense vendre el conjunt de l'Estat. Al territori espanyol, la segueixen la comunitat de Madrid (51.034), les demarcacions d'Alacant (amb 46.366) i de València (30.038) i, a més distància, Múrcia (27.279) i Màlaga (21.092). Les xifres de què parla el Ministeri d'Habitatge corresponen al desembre del 2008.

Fet l'estudi per cada mil habitants, la taxa mitjana d'habitatges sense vendre a l'Estat espanyol és de 13,3 per cada mil habitants, però en el rànquing català, Lleida té una taxa del 27,6%, Tarragona del 22,6%, Girona del 18,4% i Barcelona, tot i tenir un parc de pisos nous buits, està per sota de la mitjana, amb un 10,2%. L'informe del ministeri també comptabilitza el nombre d'habitatges en construcció a finals del 2008, que va ser de 626.691 a l'Estat, dels quals el 61,3% estaven en venda i el 38,7 per cent (242.641) ja venuts. De tots ells, el 12,7 per cent eren a Catalunya (79.313 i 55.345 estaven en venda i la resta, 23.968, ja s'havien venut), el 19,4 per cent a Andalusia i l'11,6 per cent al País Valencià. Per demarcacions, Barcelona torna a copar-ne més de la meitat (42.191); Tarragona, 18.080; Girona, 12.084, i Lleida, 6.958.

Saló Low Cost

Justament, amb l'objectiu de vendre part d'aquest estoc d'habitatges buits, ahir va obrir les portes a Fira de Barcelona (i fins diumenge) el Saló Low Cost, on 173 expositors presentaven les promocions encara per vendre amb descomptes en el preu d'entre el 15% i el 25%. De les grans promotores i constructores, hi havia la presència de Procam, grup Qualitat, Premier, Reyal Urbis i Promogar, entre d'altres, però algunes feien servir una marca blanca per «no malmetre ni la seva imatge ni el prestigi», segons va dir un expositor. Amb diferències, els expositors que van tenir més afluència van ser els de les caixes presents: les de Catalunya, Sabadell i Tarragona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.