Economia

La Xina es protegeix

El gegant asiàtic opta per defensar la indústria local i tanca l'aixeta a les empreses estrangeres de sectors clau, com ara el de l'automòbil

Continuarà potenciant la inversió forana en centres mèdics i en el món financer

La Xina ha començat l'any protegint els sectors clau de la seva economia. Després d'admetre a començament de desembre l'alentiment del creixement del país –anunciat per la majoria d'actors econòmics–, ara toca potenciar la indústria local i l'ocupació. Per això, les empreses automobilístiques estrangeres ja no són benvingudes al primer mercat comprador de cotxes del món.

Des del 2008, la Xina s'ha convertit en el salvavides de la indústria automobilística mundial. General Motors, Honda i Volkswagen, entre altres grans marques, s'hi van instal·lar i el país va esdevenir el mercat on més facturen. El 2009, la Xina va superar els EUA en volum de venda de cotxes. Però la comissió xinesa de la Reforma i el Desenvolupament va anunciar fa uns dies que l'automoció estrangera quedarà, a partir del 30 de gener, “fora dels àmbits de suport” del govern. La mesura s'emmarca en l'últim intent de Pequín de combatre els efectes de la crisi econòmica global sobre la seva economia. Una economia seriosament afectada per la reducció de l'exportació i de la producció, amb una perillosa bombolla immobiliària i una inflació del 4,2% al novembre.

“Desenvolupament sa”

Segons l'agència governamental Xinhua, el Ministeri de Comerç ha declarat que “cal potenciar un desenvolupament sa de la indústria local de l'automòbil”. La decisió té lloc just deu dies després que l'empresa Saab es veiés forçada a la fallida perquè General Motors va aconseguir bloquejar la compra de la companyia noruega per part de fabricants xinesos.

Les autoritats asiàtiques no han especificat com es traduirà exactament “la manca de suport”. La mateixa nota de la comissió també anunciava que tampoc s'afavoriran els fabricants estrangers de polisilicones per pantalles ni de panells solars, un sector en què el mercat xinès manté una lluita aferrissada amb les companyies nord-americanes. Sí que es potenciarà, en canvi, la inversió estrangera en centres mèdics o en sectors financers. La Xina vol millorar la cobertura sanitària de la seva macropoblació per, a llarg termini, reduir la tendència a l'estalvi i potenciar el consum intern, que és el futur de la segona economia del món.

Alhora, el PC xinès aspira a aconseguir un sistema més basat en el valor afegit que en la producció en massa i vol potenciar les patents xineses. L'objectiu és que l'economia de la segona potència del món, que ara depèn sobretot de les exportacions, comenci a caminar per si sola consumint més i ja no exporti productes de baix cost, dels quals el país es queda una ínfima part del valor final, sinó tecnologia més costosa.

Les claus

L'irresistible encant de les marques foranes

L.G

La indústria xinesa ha de millorar molt per competir qualitativament amb les empreses estrangeres. Els compradors xinesos prefereixen les marques foranes de cotxes com a símbol d'estatus social, però també perquè els donen més seguretat. Mentre que les estrangeres han fet l'agost els últims anys, les marques locals no aconsegueixen enlairar-se. Per Cheng Zhao, director de la Comissió Econòmica i Industrial d'Anhui, una regió central del país, cor de la fabricació d'automòbils xinesos, “les encarcarades marques nacionals han d'incrementar la inversió en recerca, accelerar la transformació de la indústria i centrar-se en la qualitat i la tecnologia”.

A contracorrent

Al setembre, el govern va anunciar un augment de 350 euros en les ajudes als compradors de cotxes menys contaminants, i això ha repercutit sobretot en les marques estrangeres i no en les locals. També el fet que, des d'aquest gener, a Pequín s'hagi creat una quota de cotxes en circulació per descongestionar l'urbs no ha millorat la situació. Els xinesos pensen que amb un cotxe estranger, més ostentós i menys contaminant, tindran menys problemes amb les autoritats i la nova quota.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.