Economia

Iberia, Vueling i Ryanair s'afanyen a apoderar-se de les rutes abandonades

Les companyies assumeixen els buits deixats per Spanair i anuncien més vols i freqüències

El grup IAG serà el gran beneficiat, segons el banc Nomura

Durant tot el cap de setmana, els ulls dels inversors han estat espurnejant davant les perspectives de negoci que deixa el buit de Spanair, i en el primer dia borsari, després de la nova crisi aèria, les accions de Vueling es van disparar un 25 per cent. Els brokers no sempre l'encerten, però en aquest cas és evident que aquesta companyia, juntament amb Ryanair i Iberia, seran les grans beneficiades del fracàs de la seva rival. De fet, ja han començat a prendre posicions.

Iberia ha incrementat la seva oferta a les principals rutes gestionades per Spanair: Madrid-Barcelona (amb tres vols més cada dia), les Balears, Bilbao, La Corunya, Canàries i Copenhaguen. De fet, segons un estudi del banc de negocis japonès Nomura, és el grup format per Iberia i British Airlines el que més profit pot aconseguir del nou escenari. Vueling també ha mogut fitxa. La companyia ha incorporat dos vols més a Berlín i Hamburg i va avançar que “estudiarà” els “buits del mercat” deixats per Spanair. El seu conseller delegat, Álex Cruz, va assegurar que “no deixarà que el Prat es converteixi en un aeroport low cost”. Cruz va reiterar que Vueling “no té vocació de llarg radi” ni vol gestionar rutes internacionals, però no descarta arribar a acords amb companyies internacionals perquè puguin tenir presència al Prat.

Ryanair també va avançar que obrirà un període d'anàlisi del mercat espanyol. De moment, ahir va anunciar que a partir de l'abril oferirà vols des de Barcelona i Madrid a Oviedo, una ruta que deixa vacant Spanair. El vicepresident de Ryanair, Michael Cawley, va reclamar a Aena que rebaixi les taxes aeroportuàries, ja que el tancament de Spanair és per, entre altres factors, les elevades taxes que paguen les aerolínies a l'Estat. Aena i l'administració han “d'aprendre la lliçó de Spanair”, va etzibar el directiu del grup irlandès.

LA XIFRA

25
per cent
van guanyar ahir els títols de Vueling davant les bones perspectives de negoci que s'obren ara.

LA FRASE

Aena hauria d'aprendre la lliçó i abaixar les taxes aeroportuàries, que són massa altes
Michael Cawley
vicepresident ryanair

ERO d'extinció amb el Fogasa com a gran fantasma

La direcció de Spanair va anunciar ahir que en els dies vinents presentarà un ERO d'extinció per a tota la plantilla: 2.075 empleats. Els comitès d'empresa intentaran lluitar per la màxima indemnització, però ahir admetien que, tenint en compte la delicada situació econòmica de la companyia, serà difícil evitar que el cas acabi al Fogasa i que les indemnitzacions es limitin al mínim legal: 20 dies per any treballat amb un màxim de 12 mesos. Els treballadors afectats són 932 auxiliars de vol, 395 pilots, 192 de man teniment, 196 de vendes i 35 de magatzem. Els 325 restants estan adscrits a serveis generals. Els sindicats reclamen que l'administració s'impliqui en el procés i ja han anunciat que es mobilitzaran per exigir aquesta ajuda. Treballadors de Spanair s'havien manifestat el cap de setmana davant les oficines del grup a l'Hospitalet, i ahir també van haver-hi concentracions als aeroports on el grup tenia gestió de vols.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.