Empreses

El Grup Bonanova explora negocis en noves tecnologies i en mineria

La firma d'hoteleria i lloguer d'immobles inverteix en innovació en química aplicada i en sistemes de computació avançats. També aposta per la prospecció a Llatinoamèrica de minerals d'alta demanda

Comença la comercialització del gestor i visualitzador de dades Quadrigam

Grup Bonanova, un holding familiar de quarta generació amb negocis en el lloguer d'immobles, hoteleria, benzineres i aparcaments, ha emprès el cinquè impuls de diversificació de la seva història. L'empresa té els seus orígens fa 125 anys en la representació i comercialització de productes agrícoles. Aquest cop es tracta d'apostes d'un cert risc ja que es desenvolupen en àmbits com la prospecció minera i la innovació tecnològica. “Pensem que el país ja és prou madur per endinsar-nos en aquest terreny”, explica Mariano Ganduxer Floriach, president del grup.

Són tres aventures empresarials en què el Grup Bonanova participa com a soci financer donant suport a partners que hi posen el saber fer, i encara estan en diverses fases de desenvolupament.

L'aposta més avançada s'anomena Quadrigam i aquesta setmana ha començat la comercialització. Consisteix en un programari de gestió dinàmica de grans volums de dades elaborat per l'empresa catalana Bestiario, especialitzada en visualització de la informació, i s'hi han invertit uns 3,5 milions d'euros en 3 anys. El negoci és al 50% entre les dues firmes catalanes.

LOUVRE.

El programari s'ha testat en grans organitzacions entre les quals destaca el Museu del Louvre de París. En aquest cas, la informació sobre els fluxos de visitants del museu obtinguda pels dispositius de geolocalització dels telèfons mòbils és tractada i presentada de manera visual. L'objectiu és detectar zones de pas de molta afluència i punts d'excessiva concentració per prendre decisions sobre l'organització de les peces en exposició. El Quadrigam està en la botiga d'internet Amazon i es basa en un sistema de computació allotjat en el núvol (cloud computing), cosa que facilita que tot tipus d'empreses el puguin utilitzar.

La segona aposta per la innovació ha portat Grup Bonanova a donar suport a un equip d'investigadors de la Universitat d'Alcoi que han ideat un procediment d'incorporació de substàncies als teixits a través de microcàpsules. Aquests dispositius permeten alliberar lentament fragàncies, repel·lents d'insectes i substàncies antisèptiques. Aquesta nova línia de negoci està en la fase d'aplicació industrial, prèvia a la comercialització, i els futurs clients són consumidors domèstics i industrials, principalment hotels, hospitals, etc. El 65% de l'empresa JT Esencia és propietat de Grup Bonanova.

Mariano Ganduxer també té moltes expectatives en les inversions mineres a la firma Suttimining -de què controla més d'un 50%-, que fa prospeccions a Llatinoamèrica. L'objectiu són minerals alcalins i, especialment, liti, potassi i bor, que tenen una gran demanda internacional per les seves aplicacions industrials, com ara per a bateries, i en agricultura, per fer adobs inorgànics.

EMPRENEDORIA.

El Grup Bonanova factura uns 60 milions d'euros i reinverteix el 95% dels beneficis. Ganduxer explica que les oportunitats poden sorgir en qualsevol moment i que cal tenir una actitud oberta i una mentalitat emprenedora. Així és com a principi dels anys vuitanta i després d'una visita a Nova York va conèixer el concepte d'aparthotel i el va portar a Catalunya. Actualment el 25% del grup procedeix del negoci d'hoteleria. Amb les marques City Hotels Hispania (CHH) i Atenea Aparthotels, disposa de 15 establiments de propietat o només en gestió, entre els quals destaca el nou Hotel Atenea Port de Mataró. Ganduxer explica que l'aparthotel no deixa de ser una derivació del negoci principal del grup, el lloguer immobiliari: “Sòl que llogues per dies.”

El negoci del lloguer d'habitatges, locals comercials i oficines, ara per ara representa el 50% del volum de negoci del grup. És una activitat que va posar en marxa la segona generació, l'avi del president actual. El sector immobiliari va sorgir com un valor per reinvertir els beneficis de l'empresa que fins aleshores procedien de la producció i exportació de varietats de patates híbrides, de què tenien l'exclusiva, a partir d'una idea que el fundador Antoni Floriach, de Mataró, va fer realitat el 1887. L'altra branca de la família era de Granollers i es dedicava a importar fusta del nord d'Europa per fer mobles i per a la construcció. Finalment, aquesta línia de negoci es va perdre, no en canvi, la comercialització de patates, que ara suposa el 8% del grup. Altres processos de diversificació del grup al llarg de la seva història van significar la incorporació de les benzineres (un 10% del negoci) i els aparcaments (un 7%).

La nova generació de la família Ganduxer està representada per Diana Ganduxer, que s'ha incorporat al negoci familiar des del departament de màrqueting i gestió de les xarxes socials del grup. Representa la cinquena generació de la nissaga.
Facturació
60 M€
Treballadors
220
Any de fundació
1887
Hotel Atenea Port

Compromís amb el turisme de Mataró

La proximitat amb Barcelona, el litoral del Maresme, el port esportiu i la poca oferta de llits són per a Mariano Ganduxer raons de pes per fer una aposta com l'Hotel Atenea Port, inaugurat el 2 d'abril amb 95 habitacions i 10 apartaments. Però el president del Grup Bonanova, mataroní, no amaga que també té motius sentimentals i recorda que l'hotel, en què s'han invertit 14 milions d'euros, s'aixeca a pocs metres del lloc on era l'antic magatzem de patates. Pensa que el port serà un referent a Europa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a