Economia

Les 10 joves empreses que tothom es mira

Kantox, Akamon, Trip4real, Minoryx, STAT-Diagnostica, Worldsensing, Zyncro, Userzoom, ReviewPro i Wallapop són la punta de llança d'una excel·lent generació de ‘start-ups' catalanes

Cada vegada hi ha més inversors internacionals interessats a venir

El país sencer està pendent de confirmar que els símptomes de recuperació de l'economia es consoliden i donen pas a una nova etapa si més no més amable, però hi ha empresaris, emprenedors, que viuen aquest moment des d'una altra perspectiva. La perspectiva dels negocis que han sorgit en plena crisi i que es mouen en una realitat molt més àmplia que el seu entorn geogràfic més immediat. Són empreses de recent creació, amb un potencial de creixement enorme i amb una visió del mercat global.

Fa tan sols deu anys els qui es plantejaven emprendre des de Catalunya al món eren poc més que quatre il·luminats, alguns formats als Estats Units i amb una visió allunyada dels missatges que predominaven a les universitats d'aquí, altres senzillament visionaris amb ganes de canviar les coses. Avui, però, aquest ecosistema s'ha multiplicat, en part perquè alguns d'aquells emprenedors pioners - Dídac Lee (Inspirit), Marek Fodor (Atrapalo), Miguel Vicente (LetsBonus), o Antonio González-Barros (grup Intercom)- van tenir èxit en els seus projectes i van apostar per invertir en nous negocis en comptes de pensar en retirades daurades per viure de rendes.

La bona imatge d'aquests primers emprenedors globals va servir d'exemple per als que van venir després i la capacitat de Barcelona per atreure talent internacional ha posat la guinda a un pastís que no només es fa més gran sinó que a més guanya en qualitat. Avui fer una selecció, com ha volgut fer L'Econòmic en aquest número, de deu ‘start-up' amb base a Catalunya però amb un negoci global i un alt potencial de creixement és una tasca força més complicada del que ho hauria estat fa deu o cinc anys. I ho és perquè avui la llista de negocis que poden complir amb aquestes característiques és força més extensa.

En tot cas l'aposta de L'Econòmic ha volgut reconèixer aquells negocis que han crescut exponencialment en la seva facturació en molt poc temps, que han aconseguit crear una cartera de clients destacada en molt temps rècord, que han estat capaços de tancar importants rondes de finançament, o que han incorporat a socis de reconegut prestigi en el sector, o que senzillament han demostrat que es pot constituir un negoci global des del primer dia.

La selecció demostra a més que Catalunya té potencial emprenedor en sectors d'activitat molt diversos.

L'efervescència de projectes ha servit també per generar la massa crítica necessària per a convertir Catalunya -i especialment Barcelona- com a territori atractiu per a captar capital estranger amb ganes de recolzar a aquests emprenedors. “Cada vegada hi ha més inversors internacionals interessats en venir, en bona part perquè èxits com el d'eDreams, Privalia o Softònic, per exemple, han generat una confiança i un prestigi, la imatge que l'ecosistema emprenedor d'aquí és de qualitat”, explica Miguel Vicente, president del clúster Ecommerce & Tech Barcelona, un dels sectors amb més potencial en la creació de nous negocis globals. Els fons de capital de risc es multipliquen perquè venen els de fora i perquè els actors locals també veuen l'oportunitat de crear-ne els seus.

El passat 2013 les rondes de finançament es van multiplicar i a pesar de ser un any encara marcat per la crisi les ‘start-up 'catalanes van aixecar més de 50 milions d'euros d'inversors, majoritàriament privats tot i que també amb aportacions del sector públic a través de l'ICF o Enisa (depenent del ministeri d'Indústria). “Ara no hi ha cap bon projecte que es quedi sense finançament, l'entorn ha millorat molt”, destaca Vicente. Res a veure, recorda, “amb la dificultat que vaig tenir fa cinc anys negociant amb els bancs als inicis de LetsBonus”. Ara la confiança en aquests emprenedors és major, i també les seves opcions per fer-se grans.

Worldsensing

El projecte va néixer el 2010 de la mà de tres joves universitaris, els bessons Ignasi i Xavier Vilajosana i Jordi Llosa, a qui després es va unir Misha Dohler. La idea, aplicar els sistemes de comunicació de baix consum a la millora de sectors com el transport. Després de dos anys desenvolupant la tecnologia la firma va fer el salt al mercat amb Fastprk, un sistema de sensors per a regular les places d'aparcament al carrer similar al sistema de llums verds que senyalen els llocs lliures als pàrquings dels centres comercials. El 2013 van guanyar una licitació a Moscú, on ja hi tenen instal·lats 12.000 sensors, “el que la converteix en la ciutat líder al món en l'ús d'aquest tipus de tecnologia”, explica Ignasi Vilajosana. Worldsensing té pràcticament tot el negoci a l'exterior, preveu facturar 2,5 milions d'euros i compta amb una plantilla de 40 persones. Acaba de comprar l'start-up catalana Bitcarrier i no descarta noves compres. .B.R.

Akamon

Diu Carlos Blanco, soci fundador d'Akamon, que la companyia “creix més lent del que teníem previst”. Costa de creure quan es miren els números d'Akamon, tres anyets al mercat i una previsió de facturació per a enguany de 15 milions d'euros. La meitat d'aquest volum prové de la presència de la firma a l'exterior i és d'aquí d'on ha de venir el creixement futur. En aquest camí la companyia ha reforçat la seva àrea de producte amb el fitxatge d'un nou responsable (Alex Cohen) i la compra del 25% de l'estudi israelí Xpinator. “Vam tantejar primer una operació amb un estudi espanyol però l'operació no va acabar de quallar”, explica Blanco.

Amb aquests moviments la firma confia en millorar la quota de creixement mensual del 5% que manté ara. “El nostre principal potencial de creixement vindrà de mercats com Brasil i França”, destaca Blanco. A aquests mercats ja hi són presents però a més Akamon planeja l'entrada en breu a Itàlia, Mèxic i Colòmbia.

La companyia suma ja més de 20 milions d'usuaris registrats i un portfoli de 40 jocs socials multiplataforma, entre ells alguns amb tanta història com el dominó o el mus. “La clau de l'èxit és la suma de diversos factors, un bon equip de socis fundadors, un bon mercat, i l'encert en el tipus de producte”, diu Blanco.

Kantox

Acaba de tancar un acord amb el portal suís Novertur que posa en contacte empreses amb interessos comuns, i que compta amb un miler d'empreses associades. Una bona plataforma per a créixer a l'exterior per a aquesta plataforma d'intercanvi de divises que es va crear el 2011 per a oferir una alternativa al servei de les entitats financeres “que són poc transparents i cobren altes comissions”, explica un dels socis fundadors, Philippe Gelis. En poc més de tres anys la plataforma ja preveu tancar aquest 2014 amb un volum intermediat de divises de 1.000 milions de dòlars, “una meta simbòlica”, admet Gelis.

Kantox compta ja amb una cartera de 600 clients, bàsicament empreses importadores i exportadores, moltes d'elles de l'àrea de Barcelona i Girona tot i que la firma -que compta ja amb 45 treballadors- manté la seva aposta per internacionalitzar el negoci. “El nostre objectiu ara és créixer a Europa, aquí tenim encara molt recorregut per a créixer abans de pensar en anar més lluny”, diu Gelis. En tot cas les seves operacions mouen monedes de tot el món i si bé Kantox acaba de tancar una ronda de finançament que ha aportat 6,4 milions d'euros (Partech Ventures e Idinvest). El seu potencial de creixement és encara molt alt i així ho està interpretant en mercat.

ReviewPro

Sis milions de contractes en noranta països i un rati de renovació del 92% avalen l'èxit de ReviewPro, una empresa que va començar a funcionar el 2009, en un moment que els continguts a Internet generats per particulars (fotos, videos, blocs, etc.) començava a tenir una certa massa crítica. Els fundadors (RJ Friedlander, Tim Towle i Dimitry Lvovsky) van intuir que aquests comentaris guiarien els clients en les seves reserves i acabarien determinant els ingressos dels hotels. “Hi ha una relació directa entre reputació i rendibilitat”, diu Friedlander que és el màxim executiu. ReviewPro ha desenvolupat eines per escoltar tot el que es diu d'un establiment a la xarxa i generar anàlisis diaris amb els que prendre decisions. En base a això elaboren el Global Review Índex. Recentment un estudi de Cornell University (EUA) ha vist que per cada increment d'un punt percentual en aquest índex, augmenta un 0,96% els ingressos per habitació disponible.

Són eines que costen entre 19€ i 99€ per la qual cosa estan a l'abast de petits hotelets i grans cadenes i d'albergs a establiments de luxe. L'empresa, que dóna feina a 65 persones, té seu a Barcelona i delegacions a Nova York i a Singapur. En plena fase de creixement -enguany estan doblant el negoci de l'any passat-, han participat en una ronda de finançament en la que van aconseguir tres milions d'euros del fons Active VP.

Minoryx

La gangliosidosi GM1 i l'adrenoleucodistrofia formen part de les anomenades malalties rares o minoritàries, és a dir, aquelles que afecten a unes cinc persones de cada 10.000, tot i que en la majoria dels casos la proporció és d'una persona cada 100.000. Són dues malalties provocades per errades genètiques que afecten al metabolisme, per tant, es detecten a la població pediàtrica, per a les quals no hi ha cap tractament i l'esperança de vida no supera els vint anys. Aquest és l'objecte d'investigació de l'empresa Minoryx, un laboratori de recerca de medicaments fundat a finals del 2011 per Marc Martinell (director general), Joan Aymamí i Xavier Barril, que hi van veure un oportunitat de negoci però sobretot un interès personal.

Actualment tenen un medicament en fase pre-clínica per a l'adrenoleucodistrofia i un altre en fase d'optimització (menys avança) per a la gangliosidosi GM1. Això significa que en el millor dels casos el medicament podria arribar al mercat no abans de set anys. “Però el nostre model seria llicenciar el medicament a un laboratori en 4 o 5 anys”, diu Martinell, director general. De moment han aconseguit 1,5 milions d'euros en una primer ronda de finançament i en uns sis mesos obriran una segona ronda per un nou perfil d'inversor, que els permetrar completar l'equip de recerca amb especialistes en el camp clínic.

UserZoom

Javier Darriba, Xavier Mestres i Alfonso de la Nuez van muntar Xperience Consulting, la primera consultoria d'usabilitat d'Espanya que assessorava les empreses sobre com fer eines informàtiques o dispositius fàcils d'entendre per l'usuari. Amb aquest objectiu van dissenyar un programari la comercialització del qual s'ha convertit des del 2008 en el centre del negoci. Userzoom s'instal·la i permet a l'empresa fer proves amb mostres d'usuaris i arribar a conclusions sobre si l'experiència de navegació és positiva o negativa. “Al final tot es tradueix en més ingressos per l'empresa”, diu Javier Darriba. És per aquesta raó que les grans companyies del planeta fan els seus tests amb un producte dissenyat a Barcelona. Userzoom té una plantilla de 70 persones repartida per Madrid, Barcelona, Silicon Valley (EUA), Londres i Munich. 28 d'elles estan concentrades en el desenvolupament del producte. Aquesta és una de les prioritats conjuntament amb el creixement internacional concentrat a Europa i Amèrica del nord. El 90% dels 7,5 milions d'euros que preveuen facturar aquest any (un 56% que el 2013) procedeixen de l'exterior: “Tenim la seu a Barcelona perquè som d'aquí però podríem ser en una altra part del món”, diu Darriba. Els ingressos s'obtenen de la subscripció anual del programa que deixa marges del 90%. És per això que poden finançar els seus plans d'inversió.

Zyncro

El 2009 Dídac Lee va començar a treballar la idea d'un sistema que permetés compartir fitxers i informació entre els treballadors d'una empresa. Ben al principi Lee es va associar amb LLuís Font i tots dos junts van acabar de donar forma a Zyncro, una xarxa social corporativa que permet molt més que compartir informació.

Pensada sobretot per a companyies a partir de cent treballadors o per aquelles amb menys plantilla però dispersa geogràficament Zyncro compta amb clients tan importants com Telefónica, que a més actua com a soci a Llatinoamèrica. “Ens ajuda moltíssim anar a aquells mercats de la seva mà”, destaca Font. Llatinoamèrica és una de les àrees més interessants per a la companyia en la seva projecció internacional -el 60% del seu negoci ja ve de fora- perquè com explica Font “ el nostre producte triomfa més o menys en funció de la cultura corporativa, i així com a Llatinoamèrica a l'igual que a l'Estat espanyol i els països anglosaxons hi ha cultures molt obertes a altres països com Alemanya o Rússia són molts més tancades”. Zyncro també ha tingut una molt bona entrada a la Xina. Zyncro -amb una plantilla de prop de 70 persones- ha aixecat una inversió de 2,8 milions d'euros donant entrada a La Caixa, Active Venture Partners o el fons de Martín Cabiedes. I ara ja prepara una versió del producte més enfocada per a empreses de menor dimensió.

STAT-Diagnostica

STAT-Diagnostica, impulsada pels enginyers Jordi Carrera i Rafel Bru, ha desenvolupat una plataforma tecnològica portàtil que permet fer diagnòstics clínics molecular i immunoassaigs a malalts i obtenir els resultats en un temps rècord: uns 15 minuts. La portabilitat i la rapidesa són vitals en determinades circumstàncies d'urgència i per això aquest instrumental va despertar ràpidament l'interès d'inversors. L'empresa es va constituir el 2010 i a mitjans del 2011 van aconseguir una injecció de 1,5 milions d'euros. Però va ser el 2013 quan STAT-Diagnostica, amb una ronda de 17 milions d'euros, va liderar les operacions d'inversió d'empreses catalanes del món de la biotecnologia. Amb aquests recursos l'empresa catalana preveu finançar la fase d'industrialització del seu invent. L'objectiu és arribar al mercat l'any vinent.

Trip4real

Glòria Molins es declara una apassionada del turisme i pensa que el seu projecte, Trip4real, pot aportar frescor i autenticitat a l'experiència de viatjar. En l'aventura, que va començar fa un any, ha aconseguit enamorar professionals de prestigi però també a organitzacions com Turisme de Barcelona o Airbnb, que hi han vist complementarietat. Trip4real acaba de tancar una ronda de finançament per un milió d'euros, amb Kibo Ventures i la Caixa Capital Risc per afrontar el creixement. La idea és incorporar les principals ciutats europees: París, Roma, Londres i Lisboa.

En el fons, diu Molins, Trip4real és també una plataforma de creació de micro-negocis, ja que es nodreix de la gent que viu en el lloc i que té una habilitat que vol compartir amb els visitants i guaLa plantilla de l'empresa és de vuit persones.

Wallapop

Agustín Gómez acaba d'aterrar a Londres per a negociar una campanya publicitària similar a la que va tancar a l'Estat amb Atresmedia i que ha situat aquesta App per a l'intercanvi de productes de segona mà en una posició privilegiada en molts pocs mesos. L'aplicació intermèdia béns per valor de 2 milions d'euros al mes, “hem superat totes les previsions que havíem fet”, reconeix Gómez. Juntament amb el Regne Unit, Wallapop vol créixer ara també a França i guanyar terreny a Europa abans de monetitzar un negoci que ha calat fort entre uns usuaris que cada cop valoren més el consum col·laboratiu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.