Economia

Molt més que expositors per a bars de tapes

Sayl va començar el 2009 centrada en dissenys de vitrines frigorífiques per al client local però avui ja factura el 50% a l'exterior

Els seu principal soci comercial és Alemanya, però ven
a uns 60 països

Fa només quatre anys que és al mercat però la firma Sayl, especialitzada en el disseny i producció de vitrines frigorífiques expositores per al sector de l'hostaleria, ja pot presumir d'haver venut els seus productes a una seixantena de països de tot el món.

De fet les exportacions han anat sumant pes des dels inicis de la seva activitat comercial, el 2010, i ara, explica Marc Santesteban, soci fundador de l'empresa, “ja arriben al 50% de les nostres vendes”, i la tendència apunta que encara hi ha marge per a créixer.

El principal soci comercial de la firma, que disposa d'uns 600 distribuïdors a tot el món, és Alemanya, seguida d'altres països europeus com Itàlia o Portugal, però els seus productes han arribat a mercats tan llunyans com Austràlia o Sud-àfrica i ara la firma, ubicada a Montcada i Reixac, està en part centrada a servir una comanda per a una cadena israeliana de restauració. “Ara el nostre objectiu és seguir guanyant presència a Europa, sobretot a França”, explica Santesteban.

Per tal de poder guanyar terreny internacional Sayl intensifica l'aposta per dissenyar vitrines de major grandària “que ens permetin tenir accés a un perfil de client més global, explica el soci de l'empresa.

Sayl presentarà dos nous models en la pròxima edició de la fira especialitzada en el sector de la restauració Hostelco, que es portarà a terme d'aquí a un mes a Fira de Barcelona.

Amb tot, les vitrines pensades per a tapes i per a un client preeminentment local són encara el producte estrella d'aquesta firma que, això sí, vol allunyar-se de la imatge típica del bar de barri. “La nostra aposta ha estat des del principi el disseny i oferir unes màquines que ajuden a crear imatge al local, i les màquines que predominaven fa uns anys eren realment lletges”, destaca Marc Santesteban.

Un disseny trencador i molta personalització que s'han d'entendre, explica, “com a una inversió i no com a una despesa, ja que en aquestes vitrines és on exposes el teu producte i està demostrat que si tens molt producte exposat i ben exposat el client consumeix més”. Són màquines que “es rendibilitzen ràpidament”, afirma, tot i que el context de crisi no ha ajudat, reconeix Santesteban.

Un altre dels punts forts de la companyia és disposar d'un catàleg extens amb més de 300 productes. “Mantenim unes bases estàndards però intentem ser molt versàtils per poder-nos adaptar a les necessitats i a la imatge de cada client”, explica Santesteban.

I pensar constantment en nous productes per a noves necessitats. “Aquesta ha estat una de les claus per treballar amb clients grans com Danone o Cârte d'Or, “perquè ens vam avançar i vam ser dels primers que vam veure la tendència del iogurt gelat i que vam treure al mercat un producte específicament pensat per a això”, explica el soci de l'empresa.

Aquest 2014 Sayl té una previsió de facturació que rondarà els dos milions d'euros, cosa que consolida un ritme de creixement d'entre el 20% i el 25% des que van començar a facturar ara fa quatre anys. “El nostre objectiu és estabilitzar-nos en un creixement anual del 5% o del 6%”, explica Santesteban.

Sayl té ara una plantilla de dotze persones, “tot i que varia una mica en funció de les puntes de feina que tenim, perquè aquest és un sector força estacionalitzat i la majoria de les vendes es fan abans de Setmana Santa i abans de l'estiu”, explica Marc Santesteban.

A banda dels restaurants Sayl també vol seguir creixent venent a hotels i altres establiments del segment del luxe. I de moment l'experiència està sent bona i les màquines de Sayl es troben ja en hotels com el Rey Juan Carlos I de Barcelona. A més, Santesteban confia en els primers símptomes de recuperació, “no és per tirar coets però alguna cosa es comença a notar”.

Llançar-se a la piscina en plena crisi

Sayl es va constituir el 2009, en plena crisi econòmica, i de fet es pot dir que el seu naixement és una conseqüència directa de la crisi. Va ser aquell any quan Marc Santesteban i altres treballadors de l'equip inicial es van veure al carrer després que l'empresa on treballaven -també dedicada al disseny i a la producció de vitrines frigorífiques per a la restauració- tanqués.

“Tenia una oferta per anar-me'n als Estats Units, però vaig pensar que era el moment d'iniciar un negoci propi”. Juntament amb els seus excompanys de feina i amb el suport financer d'un soci inversor, Santesteban va posar en marxa Sayl en una petita nau a Montcada i Reixac. “Nosaltres fem només l'ensamblatge final i ens centrem sobretot en oferir disseny i servei”, explica.

Tot just fa un any l'equip de Sayl es va traslladar a una nau més àmplia, també a Montcada i Reixac, que ja comença a quedar petita, “tot i que a curt termini volem ser prudents i no fer una nova ampliació”, explica el soci fundador. Tot i la crisi el negoci de Sayl ha anat creixent aquests anys, tant al mercat local com a l'estranger, i en Santesteban fa un balanç positiu de la seva faceta com a emprenedor. “Pateixes molt però resulta alhora molt gratificant.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Molt més que expositors per a bars de tapes