Economia

Girona, més turística que mai

Un treball de la UdG revela que s'està consolidant com a destinació i depèn menys del turisme de la Costa Brava que fa deu anys

El turista que ve per un dia fa un recorregut previsible i visita cinc espais

“Girona ja no és un complement de la Costa Brava
i té pes turístic”

La ciutat de Girona s'està consolidant com una destinació turística i cada vegada depèn menys del turisme que s'allotja a la Costa Brava i que només ve a la ciutat quan fa mal temps. La prova d'això és un estudi que van elaborar l'any passat quatre professors de la Universitat de Girona i un catedràtic de la Universitat de València que demostra que un 26% dels turistes que vénen a Girona dormen almenys un dia en un hotel de la ciutat –fa deu anys només hi pernoctaven un 9% dels visitants–. “És una bona notícia, perquè Girona ja no és un complement de la Costa Brava, sinó que és una ciutat que comença a tenir pes dins del mercat turístic”, diu la professora de la UdG i membre del grup de recerca Núria Galí.

El treball es va elaborar a partir de la convocatòria del Ministeri d'Economia i Competitivitat, “un projecte que fan cada any i al qual es poden presentar totes les universitats”. La de Girona s'hi va presentar el 2011 per estudiar la influència del turista en les ciutats monumentals. Inicialment, el projecte s'havia de fer en tres ciutats, “però al final el pressupost es va reduir i van decidir triar Girona, per proximitat, i centrar-ho en el Barri Vell”. De fet, fa deu anys ja s'havia dut a terme un estudi similar, però aleshores es va fer amb voluntaris “que seguien els turistes per saber el recorregut que feien i els espais que visitaven, i calculaven amb cronòmetres el temps que hi dedicaven, entre altres coses; ara, en canvi, s'ha utilitzat un GPS que 1.368 turistes van acceptar voluntàriament portar penjat al coll”. La informació del GPS es va complementar amb una enquesta sociodemogràfica i experiencial de la ciutat.

Conclusions

De les primeres dades que ja s'han pogut extreure, en destaquen tres grans conclusions, que ja es van presentar en la segona edició de les jornades Gir 180 graus que es fan a Girona. La primera conclusió és que el recorregut que fan els visitants és molt previsible; la segona, que la majoria dels turistes visiten una mitjana de cinc espais, i la tercera gran conclusió és que es dedica poc temps a veure els espais –una mitjana d'entre 11 i 21 minuts–. “Aquí s'ha de tenir en compte les desviacions de temps, perquè hi ha visitants que, per exemple, volen veure la catedral i quan saben que s'ha de pagar no hi entren i d'altres que hi dediquen més temps”, explica Galí.

Els cinc espais més visitats són la catedral (68,9%), el passeig arqueològic (67,4%), la muralla –els dos trams, central (52,4%) i nord (50,6%)– i l'església de Sant Feliu (50,2%). “Això no vol dir que no es visitin altres punts, però aquestes visites les fan el 50% dels turistes”, assegura Galí, que comenta que “un tant per cent dels visitants del Barri Vell segueixen un recorregut que es caracteritza per l'ús de pocs carrers i que deixa una part de la ciutat infrautilitzada”. I el temps que es dedica a cada punt “no varia gaire respecte a altres ciutats de l'Estat o d'Europa com ara Venècia”. A la catedral, la mitjana és de 10 minuts i 21 segons; al passeig arqueològic, 7 minuts i 26 segons; a la muralla centre, 9 minuts i 53 segons; a la muralla nord, 6 minuts i 36 segons, i a Sant Feliu, 17 minuts. A Bonastruc ça Porta, que el visiten el 39,1% dels turistes, hi dediquen 21 minuts i 19 segons de mitjana; a Sant Pere de Galligants, amb el 21,5% de les visites, hi destinen 14 minuts i 54 segons, i al Museu d'Història, visitat per un 4,05% dels turistes, s'hi destinen 11 minuts i 11 segons de mitjana.

Totes aquestes dades, però, representen una millora respecte al treball que es va fer el 2003, ja que aleshores els punts visitats eren de 3,1 i tots “han augmentat el percentatge de visitants”. El temps és l'únic dels tres elements que es manté igual en els dos treballs.

L'altre tipus de turista és “el repetidor”, un visitant que, a parer dels autors del treball, la ciutat de Girona hauria de potenciar. “Té un recorregut més qualitatiu, itineraris més llargs, utilitza més la trama urbana i visita més atractius de la ciutat.”

I, pel que fa a nacionalitats, el 50% dels visitants són internacionals i bona part són de l'Amèrica Llatina i els Estats Units, però també de qualsevol altra part del món.

50
per cent
dels visitants són turistes estrangers i provinents d'arreu del món. La resta són catalans i de l'Estat.
26
per cent
dels turistes que visiten Girona hi dormen almenys un dia, quan fa deu anys sols un 9% hi feien nit.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.