Economia

Altres formes de redempció

Una fleca de Califòrnia és l'exemple de com les pèrdues no es corregeixen acomiadant treballadors

En un any, passa de tenir pèrdues a vendre un 400% més

Aporta 70.000 euros a projectes socials

Des que el 2007 B Lab va començar a lliurar la B que certifica el compliment d'una sèrie de valors socials de les companyies que l'obtenen, empreses com les ja esmentades Ben&Jerry's, Patagònia, Etsy, Warby Parker i New Belgium Brewing són, a més de la brasilera Natura, els vaixells almiralls d'aquesta flota de nous emprenedors. Més del 70% de les B Corporation oficials són petites empreses de mitja dotzena de treballadors a tot estirar. Si ara per ara el segell B és símptoma de prestigi i està adquirint fama arreu del món, en part és per l'èxit comercial de les marques esmentades més amunt. Com a estratègia corporativa, desenvolupen diverses accions socials. Tenen prou impacte per les xifres que mouen.

Però el món de les B Corp és molt divers. Hi ha històries de tota mena i iniciatives socials ben diferents. Un exemple –i no menor– de tanta diversitat és la fleca Rubicon, amb seu a Richmond, Califòrnia. En el fons, el nom del negoci ho diu tot. El propietari, Andrew Stollof, un restaurador experimentat, va comprar el negoci el 2009 a Rubicon Programs, una agència de serveis socials que havia fundat l'empresa feia 17 anys. Abans de la compra, però, va haver de ratificar que mantindria una de les condicions fundacionals de l'empresa: emprar com a treballadors persones sense sostre, exconvictes i exdrogoaddictes. La fundació de la fleca es remunta a un període anterior a B Lab, i posar per escrit l'acceptació de les condicions del venedor de l'empresa no va ser una “tasca fàcil”, rememora ara Stollof: “Sobretot, perquè no només havia de definir com el negoci mantindria la seva fi social sinó que també havíem de considerar la manera de mesurar si ho aconseguíem o no.”

Un any després de la compra de la fleca per Stollof, Rubicon Bakery va aconseguir el certificat de B Corp, “empresa amb ànim de lucre dedicada a qüestions socials i ambientals”. Va ser així, amb la intervenció d'una tercera part independent, el B Lab, com va poder respectar el compromís amb el comprador i, també, com va poder actuar amb prou llibertat per rectificar la deriva financera negativa de l'empresa.

Sense acomiadar ni un sol dels treballadors, amb una inversió en maquinària més moderna, les pèrdues es van convertir en beneficis només un any després, el 2010. Des del canvi de propietat, Rubicon ha augmentat els ingressos el 400 per cent i ha ampliat el personal de 14 treballadors que estaven a temps parcial a gairebé cent a temps complet, la immensa majoria, derivats a través de les iniciatives de rehabilitació social de Rubicon Programs. Un salari digne, seguretat social i vacances, a més de la institució d'un programa de préstecs als empleats són algunes de les característiques més destacades de l'empresa. Una altra és que els beneficis que genera la fleca permeten que Stollof aporti, com a part de l'acord de venda, uns 80.000 dòlars (70.000 euros) a l'any a Rubicon Programs per als seus projectes de rehabilitació de persones amb un passat socialment problemàtic.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a