Economia

Se'ls rifen

La digitalització de les empreses empeny amb força però topa amb un buit de professionals digitals. Els experts asseguren que hi ha un ‘boom' de demanda d'aquests perfils i el mercat laboral no dóna l'abast per omplir-lo

En els darrers anys s'han creat escoles de formació per cobrir el buit
Barcelona acollirà tres centres de ‘big data' de tres grans empreses
Hi ha un buit entre el que les empreses necessiten i el mercat de treball
Hi ha una bombolla creixent de demanda de perfils digitals

Un matemàtic o estadista que tingui capacitat d'analitzar dades amb visió de negoci, moltes dosis de creativitat, habilitats comunicatives i amb curiositat per les noves tecnologies. És un dels perfils professionals més buscats, però no només no hi ha cap universitat on anar a captar-los sinó que és tan nou que no se'ls pot anar a fitxar a la competència. Encara estan al forn o s'han de coure a l' empresa.La digitalització de les empreses empeny amb força, les petites ja neixen digitals i les grans estan a marxes forçades fent la seva transformació però es troben amb un problema afegit i és que no saben exactament què necessiten i on trobar els perfils digitals.“Hi ha una bombolla creixent de demanda d'aquests perfils”, assegura Consuelo Castilla, presidenta de la consultoria de headhunting i de recursos Humans de Barcelona, AdQualis.

L'estratègia digital a les empreses aborda diferents àmbits, obre noves línies de negoci i nous canals de comunicació amb els clients i també amb els empleats. I no vol dir només tenir un compte al Facebook o a Instagram, sinó treure anàlisi de l'abundant i canviant informació que els arriba des dels diferents canals. “Tenen necessitats de portar a terme anàlisis superdetallades del mercat, de l'evolució de les compres i a diari perquè potser el que et serveix avui demà ja no servirà”, explica Belén Sánchez, responsable de desenvolupament de negoci i experta en contractació de perfils digitals d'AdQualis. Les investigacions del mercat tradicionals han mort, ara es fan anàlisis a partir del que arriba de les noves tecnologies “i si no es canalitza no serveix”, explica Sánchez.

D'aquí que les empreses que lideren aquesta quarta revolució industrial demanen a crits talent, formació i reciclatge a empleats però també a comandaments directius. “No tenim prou professionals, hi ha un buit entre el que les empreses necessiten i el mercat de treball”, corrobora Joana Sánchez, presidenta d'Inesdi Digital Business School, la primera escola empresarial especialitzada en formació digital.

Avançats.

Catalunya, i Barcelona concretament, es troba en un moment molt dolç en aquest sentit, en els darrers tres mesos multinacionals com Zurich, BBVA o Nestlé han anunciat que instal·laran els seus centres de big data a la capital catalana. Només per a aquests centres es calcula que necessitaran al voltant de 400 professionalns digitals, als quals se'ls han de sumar les necessitats de talent digital de les start-ups catalanes. Recentment el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social va assegurar que en menys de dos anys es generaran 300.000 noves ocupacions, que en un percentatge molt alt es crearan a Catalunya.Per la seva banda, la Unió Europea preveu que d'aquí a 2020 el món digital oferirà prop de mig milió de llocs laborals, molts dels quals quedaran deserts per l'escassesa d'experts qualificats. “És un repte trobar talent digital, formats en matemàtiques i estadística i que a més entenguin el negoci i de gestió”, adverteix Belén Sánchez.

Les empreses estan inmerses, doncs, en una cursa per buscar talent que els ajudi a fer el salt a la digitalització o que els gestioni els milers i milers de dades que tenen per al desenvolupament del seu negoci. I no és per menys, es calcula que en els pròxims cinc anys quatre de cada deu companyies seran desplaçades de la seva posició en el mercat o fins i tot desapareixeran per falta de capacitat de reinvenció per afrontar el repte digital.

El boom de les professions digitals és doncs una realitat. “Són perfils totalment nous que els hem de buscar a centres de recerca i universitats a través d'anàlisis curriculars i tècniques i que han de tenir molta capacitat d'autoformació”, explica Belén Sánchez.

Ens trobem doncs en un moment d'encallament, encara amb uns sistemes formatius fets per a l'època industrial. De fet, fa poc menys de mig any que el Ministeri d' Indústria va editar el Llibre Blanc per al disseny de les titulacions universitàries en el marc de l'Economia Digital per establir què ha d'oferir la universitat i que més necessiten les empreses.

Però mentre les universitats es posen al dia, la iniciativa privada en temes de professions digitals ja ha fet via Des de l'any 2012 fins ara se n'han creat una desena a tot l'estat. La primera es va crear a Catalunya, que està fent de punta de llança en aquest procés. La demanda és tan elevada que aquestes mateixes escoles creen línies de negoci de headhunting per donar resposta a les sol·licituds d'empreses que els arriben . “L'empleabilitat és quasi completa”, expliquen des d'Inesdi.

Paral·lelament s'estan fent servir altres eines per poder identificar els escassos professionals. Albert Solana, consultor expert en una consultora de big data, desvela que s'han multiplicat les comunitats virtuals sobre temes digitals específics. “Aquesta eina s'ha convertit en una manera de fer networking , ja que s'organitzen trobades presencials que ajuden a conèixer qui es mou en cada tema”, explica Solana.

Les comunitats virtuals es diferencien d'altres xarxes socials en que no són serveix per fer networking, sinó que en aquest camp es converteixen en una eina clau d'aprenentatge. Així ho explica Pere Rosales, que gestiona una comunitat virtual sobre innovació i estratègia a les empreses. “El més important de tot és que tingui bons continguts” , diu Rosales.

Per la seva banda, les empreses de recursos humans s'estan posant en el tema a més córrer. El fet és que reben als seus despatxos posicions que no saben exactament què és el que estan buscant les empreses. “Hem de seure i que ens defineixin què busquen per poder identificar el perfil”, explica Consuelo Castilla.

Segons el darrer estudi que ha realitzatInesdi Digital Business School, en col·laboració amb Incipy i Indigital Advantage,Top 25 Professions Digitals 2016 situa queles cinc professions digitals més demandades per les empreses durant 2015 han estat: digital marqueting manager, communitymanager, digital communication specialist, social media manager i web developer & designer manager.

Ara com ara, els professionals dels àmbits de màrqueting digital i social mèdia són els més buscats per les companyies actuals i copen un 68% de les ofertes.

Així que d'aquesta revolució digital surten, quasi cada dia, noms de perfils professionals generalment en anglès amb competències diferents que atabalen les consultores de recursos humans. “Com que tot és tan nou i tan canviant cada empresa posa un nom diferent a cada perfil”, explica Castilla. I la llista va des de business intelligent, data analyst, biggest analyst, etcètera. Ara bé, més que per nomenclatura el que els diferencia és el contingut del seu lloc. No és el mateix un digital manager, que defineix l'estratègia digital de l'empresa, que un analista digital, que és el que transforma les dades en coneixement.

Justament per aquest embolic de noms i posicions Inesdi Digital Business School, van decidir fa tres anys fer un estudi anual per posar negre sobre blanc les professions digitals i les competències que tenen, el Top 25 Professions Digitals. L'estudi s'elabora a partir d'unes 200 ofertes d'ocupació de més de 100 empreses registrades a la borsa d'ocupació d'Inesdi durant un any. ”Amb el Top 25 de les Professions Digitals es pretén ajudar les organitzacions a destriar les diferents professions digitals del moment i identificar el perfil digital idoni per a la seva companyia”, diu la seva presidenta.

I com que aquí també mana la llei de l'oferta i la demanda, aquests professionals tan desitjats també són ben remunerats. Segons calcula la firma Adqualis la forquilla estaria entre els 40.000 anuals per a un júnior fins a 150.000 euros. “Pot haver-hi professionals d'aquesta branca que cobrin més que un director general d'una empresa mitjana”, explica Sánchez.

Si mirem per sectors del gran consum, el sector farmacèutic i el sector serveis són les activitats que més estan fent recerca per aquests perfils.

Inici.

Ara bé, el procés no ha fet més que començar, segons l'índex NRI (Networked Readiness Index) del World Economic Forum, que mesura el grau de digitalització d'un país, l'Estat espanyol es troba en el lloc 34, equiparable a nacions amb un desenvolupament molt menor. “No hem avançat al ritme adequat, sobretot a l'empresa”, diu.

De fet per trencar aquest retard a es va crear el Big Data CoE Barcelona, una iniciativa liderada pel centre tecnològic Eurecat que neix amb el suport d'Oracle, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona per contribuir a la digitalització de l'economia.

El iupi tauró ha mort

Les consultores de recursos humans ho veuen cada dia, el perfil del iupi tauró dels anys noranta ja no està de moda. Els professionals digitals que es busquen ara i els que seran els directius a mitjà termini tenen un altre perfil, “tenen molts valors”, etziba Consuelo Castilla, acostumada a veure com renuncien a empreses i bons sous perquè no comparteixen els principis de la companyia.

Busquen participar en la presa de decisions, i per tant exigeixen transparència en la gestió empresarial, no són partidaris de les jerarquies i creuen en un sistema basat en la conciliació i la recerca de la felicitat. Són en termes generals part d'una generació els coneguts com els millennials, que suposaran el 75% de la població activa en 2025 i en què prevaldrà un entorn laboral on es desitgi treballar.

Es tracta de perfils altament preparats que posseeixen una mentalitat disruptiva enfront del model tradicional

1-digital manager

competències . Coneixements de gestió d'empreses (orientat a negoci), màrqueting i tecnologies digitals. Experiència en la creació, implantació i monitoratge de plans d'estratègia digital (identificar KPIs). Lideratge directiu i perfil d'innovació i emprenedoria.

3-DIGITAL PROJECT MANAGER

competències Experiència en desenvolupament de projectes web multiplataforma. Coneixements tècnics i coneixements de màrqueting elevats.

Gran capacitat de planificació i gestió de projectes. Elevat compromís amb la qualitat i els terminis.

Ràpida gestió d'incidències.

Assegurar que els productes digitals s'acoten als termes de qualitat del servei.

2-DIGITAL COMMUNICATION SPECIALIST

competències Coneixements de Màrqueting de Continguts, Social Media i monitorització de resultats. Es valoren coneixements sobre disseny gràfic i usabilitat web. Ha de gestionar els continguts per a que siguin professionals i atractius per als canals en línia, premsa i comunicats externs. Definir i mantenir la imatge de marca i transmetre als diferents canals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a