Política

Tremosa: El corredor mediterrani és “una esmena als dissenys radials de Madrid”

L'eurodiputat de CiU critica que José Blanco vagi a Barcelona a “penjar-se la medalla” quan el govern espanyol “va intentar boicotejar” els esforços catalans per defensar la infraestructura

La decisió de la Comissió Europea d'incloure el corredor mediterrani entre les infraestructures prioritàries de la UE és “una esmena als dissenys radials que s'han fet en els últims 150 anys a Madrid”, segons l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa. “En l'Espanya radial, Catalunya és una regió perifèrica i marginal. En l'Europa dels corredors ferroviaris nord-sud, Catalunya és un territori central per Europa, la millor porta de la mediterrània europea per a la importació i exportació de productes de valor afegit”, defensa Tremosa, que creu que la UE ha pres consciència que “necessita intervenir no només la política fiscal, sinó també la política d'infraestructures de l'Estat espanyol”.

“Els alts funcionaris de la Comissió i les ments més lúcides del parlament i del món empresarial europeu han vist amb estupor aquests milers de kilòmetres d'alta velocitat a Espanya on no hi ha res i on no hi ha ningú”, ha assegurat Tremosa en declaracions a l'ACN. L'eurodiputat català considera que “la Comissió Europea, els grans operadors logístics i les grans multinacionals europees” veuen que el port de Barcelona “té un valor afegit” i que el corredor mediterrani ha de ser l'aposta prioritària.

En canvi, diu Tremosa, els governs espanyols del PP i el PSOE “han perseguit el disseny d'una Espanya radial i només han invertit a Catalunya per fer infraestructures que ens portin més ràpidament a Madrid”. “No s'ha pensat mai en el potencial portuari i exportador de l'economia catalana com a motor i locomotora no només de Catalunya, sinó també d'altres territoris de l'Estat”, lamenta Tremosa, que afegeix que ha hagut de ser la Unió Europea qui “redreci” la política d'infraestructures “ineficient” de Madrid.

Blanco vol “penjar-se la medalla”

La decisió de la CE, reitera Tremosa, “és una esmena a la totalitat a uns alts funcionaris de l'Estat espanyol que no volien el corredor mediterrani”. Segons l'eurodiputat, “el govern espanyol del PSOE i del ministre Pepe Blanco va intentar boicotejar” el mes de març una visita d'eurodiputats i alts funcionaris de la Comissió Europea a Catalunya per analitzar el potencial del corredor. “Resulta que la Comissió i el parlament van trobar d'altíssim interès la visita”, diu Tremosa. L'eurodiputat remarca que l'actitud ambivalent del ministre Blanco sobre el corredor, i la seva petició escrita des de París perquè la CE incorporés el corredor central a través dels Pirineus entre les prioritats d'aquest dimecres es veu com una “aberració” a Brussel·les que li va valdre la plantada del comissari de Transports Siim Kallas fa una setmana. “Només el va rebre vuit minuts i no va voler fer roda de premsa amb ell”, recorda Tremosa, que creu que Blanco vivia “en ple segle XIX” quan pretenia proposar “cinc corredors” en un moment en què Europa busca la màxima eficiència.

En aquest sentit, Tremosa critica que José Blanco hagi anat a Barcelona per celebrar la inclusió del corredor mediterrani en la llista de prioritats de la Unió. Segons ell, només vol “penjar-se la medalla”. “Va a celebrar l'esmena que la Unió Europea imposa en el mapa d'infraestructures en favor dels catalans i en contra del centralisme madrileny? És molt curiós, no sé què pot voler celebrar si el seu govern fa sis mesos estava intentant impedir una visita d'eurodiputats i d'alts càrrecs de la Comissió a Catalunya”, critica Tremosa, que afegeix que ha estat “una gran decepció” veure com “en plena fallida de l'estat” el govern espanyol encara pensava “en l'electoralisme del cafè per a tothom”.

Les conseqüències del corredor

Tremosa es mostra satisfet de l'aposta europea pels ports catalans. “El corredor mediterrani pot marcar la definitiva internacionalització de l'economia catalana i, per tant, una menor dependència de l'economia espanyola”, argumenta l'eurodiputat. “I potser aquí trobem la causa per la qual a Madrid no es vol el corredor mediterrani: perquè saben que pot ser el tren de la definitiva internacionalització de l'economia catalana, i si tots els teus productes els vens a fora i ja no tens dependència comercial amb l'estat espanyol, prendre segons quines decisions pot no tenir costos”, conclou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.