Infraestructures

infraestructures

El tercer rail fins Portbou, una acció prioritària

El govern el considera, juntament amb la terminal de Vilamalla i l'estació de l'aeroport, necessaris per al 2015

El govern va presentar ahir la seva agenda de prioritats respecte al corredor mediterrani. Just un dia després que la Comissió Europea l'inclogués en la Xarxa Bàsica Transeuropea de Transports, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va definir la proposta sobre quines han de ser les obres prioritàries i el calendari amb què creu que s'han de desenvolupar. Pel que fa a les comarques gironines, no es fixa cap objectiu immediat més enllà de la finalització de les obres que estan en execució, i que en aquest cas es tracta d'acabar la línia d'alta velocitat entre Girona i Figueres de manera que es completi el TAV de Barcelona fins a la frontera francesa.

En canvi, sí que considera diverses accions prioritàries a curt termini, per tenir enllestides com a molt tard el 2015. Es tracta de la construcció del tercer rail per adaptar a l'ample europeu el tram del tren convencional entre Figueres i Portbou, que passaria així a ser d'ample mixt. També preveu l'estació a la línia del TAV a l'aeroport de Girona, i la terminal intermodal de Vilamalla, que ha d'estar adaptada per a ample ibèric i internacional. Segons el document elaborat per la conselleria, aquestes han de ser les infraestructures més urgents, i han de ser viables en temps i cost en un temps reduït. Per això proposen que durant el 2012 s'engegui la redacció dels projectes i es posin a licitació les obres. A més, i fora de les comarques gironines, incorporen altres accions com un nou accés al port de Barcelona o convertir a ample mixt el tram entre Tarragona i Castellbisbal.

Mitjà i llarg termini

A mitjà termini, s'hi han inclòs obres que també es consideren prioritàries, però que es creu que requeriran de més temps per definir-les i tramitar-les, si bé aquests processos es creu que també s'haurien d'engegar al llarg de l'any que ve. A la demarcació, s'hi inclou la conversió a ample mixt amb el tercer rail de tota la línia convencional fins a Barcelona i després fins a Ulldecona. Això hauria d'estar acabat el 2020. Finalment, i a llarg termini per executar entre el 2020 i el 2030, hi han afegit entre altres els bypassos –o variants ferroviàries– de Girona i Figueres. En aquests casos, es creu que en el futur seran obres imprescindibles i que per tant cal començar a redactar els estudis i planificació pertinents per tenir-los a punt un cop es puguin desenvolupar.

Tot plegat coincideix en bona mesura amb els objectius que el lobby Ferrmed ha anat defensant els últims anys, sense entrar, però, en consideracions de caràcter més tècnic. Comptabilitzant totes les obres de Catalunya incloses en l'agenda, s'estima una inversió de 5.803 milions d'euros, un 65% dels quals destinats a mercaderies i la resta, a passatgers. Gairebé la meitat serien per al que es preveu construir a mitjà termini. El conseller va destacar en la presentació: “El corredor posa fi a una anomalia històrica, ens obre al món i ens fa més competitius com a país.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.