cultura

MNAC multiplicat per 10

El nou director, Pepe Serra, i el president del patronat, Miquel Roca, ratifiquen la voluntat que el museu s'ampliï físicament i trenqui els límits cronològics

Serra no descarta que
el MNAC pugui ser aglutinador de la fotografia
a Catalunya

“Un Museu Nacional d'Art de Catalunya, multiplicat per deu.” Així de contundent i clar es mostra el nou director del museu, Pepe Serra, respecte al seu projecte per al museu de Montjuïc, al qual acaba d'arribar fa poc més d'una setmana. En la seva primera compareixença pública com a director del museu, Serra es va mostrar convençut que “per definició, el MNAC ha de ser el museu que vertebri el sistema d'art català”. Com a museu nacional, Serra no concep límits cronològics per al centre. L'art català serà l'eix vertebrador: “Per mi Fontcuberta, Ràfols-Casamada o Perejaume són el mateix que Bernat Martorell.”

El MNAC obre, doncs, una nova etapa amb la incorporació de Pepe Serra, que comparteix l'entusiasme per la feina (del qual fa va fer gala en la seva etapa com a director del Museu Picasso) amb el nou president del patronat, Miquel Roca. Tots dos es mostren d'acord que les retallades pressupostàries el museu disposa de dos milions d'euros menys pel 2012, del seu pressupost de gairebé 17 milions d'euros) no han de ser excusa per no rellançar el centre. “Ens val que ens diguin que no hi ha diners per a una idea, però no que no hi ha diners perquè no hi ha idees”, diu Roca.

Per permetre l'obertura cronològica, el museu té la intenció d'ampliar les seves instal·lacions. El lloc cobejat serien els pavellons de Fira de Barcelona Alfons XIII i Victòria Eugènia, situats al costat de les fonts de Montjuïc. Miquel Roca, que ja va expressar aquesta voluntat fa un mes en una entrevista en aquestes mateixes planes, assegura que aquest emplaçament facilitaria que el museu s'apropés molt més a la ciutat. La petició dels espais és una prioritat immediata.

Pepe Serra va avançar també ahir els punts principals de la seva estratègia per al museu, encara que sense assenyalar projectes concrets, ja que tot just ha començat a parlar amb la plantilla de 150 treballadors del centre. Té clar que la identitat de MNAC l'ha de donar l'especificitat de la seva col·lecció i creu que es pot treure molt més profit de les seves col·leccions, fins i tot de les seves amplíssimes reserves.

El museu com a espai de recerca i coneixement és una altra prioritat de Serra, que té clar que experts de fora del centre (i posa d'exemple especialistes com Francesc Fontbona o Manuel Castiñeiras) han de ser còmplices del MNAC. De la mateixa manera, el museu “ha de generar complicitats tant en els museus catalans com amb el Prado o el Reina Sofia, per posar algun exemple, o el Louvre, el Victoria & Albert Museum, o l'Albertina de Viena”.

Més visitants

L'altre cavall de batalla del museu seran els visitants, i ni Serra ni Roca amaguen la seva intenció d'impulsar accions per augmentar-ne el nombre: “Ens hem d'orientar als visitants, però sense que això signifiqui banalitzar continguts. L'esforç en el nombre de visitants és crucial per generar més recursos propis.” En aquest sentit, les exposicions temporals, incloses les d'artistes vius, seran un dels pals de paller del museu, tant les de gran abast com les de petit format i de recerca. Serra, però, no vol córrer per omplir la programació del 2012, que a hores d'ara és molt minsa (a excepció de la mostra de gòtic internacional que es veurà a la primavera). “Si hem de passar un any de transició, el passarem, però el nostre objectiu és treballar de cara al 2013 i el 2014”, diu.

En referència al paper que ha de tenir el MNAC sobre la reordenació del patrimoni i dels arxius fotogràfics, Pepe Serra creu que el museu pot fer perfectament d'aglutinador d'aquest àmbit. El MNAC té una important col·lecció de fotografia, formada per adquisicions de la Generalitat, donacions i cessions de llegats.

De la mateixa manera, Serra també es planteja “fer lluir més” la col·lecció Cambó, ja que, “en proporció a la seva importància passa desapercebuda”.

D'altra banda, el fins ara gerent del museu, Josep M. Amorós, deixa el MNAC per incorporar-se a l'Auditori de Barcelona. Amorós serà substituït per l'exdirector general de Patrimoni Cultural de la Generalitat, Josep M. Carreté.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.