cultura

De Borges al jo

El centre cultural La Mercè de Girona homenatja l'autor argentí i dedica un cicle a l'escriptura autobiogràfica dins la nova programació de primavera

El dissabte dia 21 hi haurà una lectura de textos d'autors que han cultivat el gènere confessional

“Després d'isolar-me durant anys en l'addictiva obra de Borges, m'era molt difícil llegir una novel·la. (...) Els períodes llargs de farciment, de transició, se'm feien pedregosos i enyorava l'estil malignament vertical de Borges, en què cada mot és just perquè anul·la l'escaiença de tots els altres mots”. Així parla David, el narrador de la novel·la L'elegància del número zero (2010), de l'escriptor gironí Lluís Muntada, un lector tan o més obsedit que el seu personatge amb l'obra de l'argentí Jorge Luis Borges (Buenos Aires, 1899-Ginebra, 1986), que fins tot va dedicar-li la tesi doctoral. Muntada, articulista d'El Punt i crític literari d'El País, és precisament la persona en qui s'ha confiat la presentació de l'Univers Borges en la nova edició d'aquesta jornada literària que el Centre Cultural La Mercè de Girona organitza en vigílies de l'estiu per honorar algun autor de la literatura universal. El programa de la jornada d'aquest any es concretarà, el dia 13 de juny, en una conferència de Lluís Muntada sobre l'obra de l'autor d'El Aleph (18 h) seguida d'un tast gastronòmic d'inspiració borgiana al claustre de la mateixa Mercè (19.30 h).

L'Univers Borges és un dels principals al·licients de la programació primaveral de l'Aula d'Humanitats del centre cultural gironí, que a l'abril posa l'accent sobretot en les lletres coincidint amb la celebració de la diada de Sant Jordi. Així, a banda dels espectacles pendents del cicle A Pas de Poetes, dedicats a l'obra de Mario Benedetti (dijous que ve, 12 d'abril) i a Víctor Sunyol (3 de maig), el dimecres 18 d'abril comença el cicle de conferències En primera persona, coordinat per la traductora Anna Casassas al voltant de la literatura del jo, l'escriptura de memòries, cartes, dietaris i altres gèneres introspectius i autobiogràfics.

Les conferències les impartiran el professor Xavier Pla, sobre El dietarisme modern a Catalunya (18 d'abril); Matthew Tree, sobre L'escriptura del jo i els seus efectes secundaris (25 d'abril), i el poeta Jordi Cornudella, sobre El lloc del jo: la poesia com a diàleg (2 de maig). Per complementar les sessions teòriques, el dissabte dia 21 d'abril, al migdia, hi haurà una lectura de textos d'autors que han freqüentat aquest gènere (Blai Bonet, Martí i Pol, Pairolí, Pessoa, Pla, Puigverd, Ribeyro, Vila-Matas), sota el títol Sóc qui sóc que no sóc jo, a partir d'una selecció d'autors i presentació de Xevi Planas i lectura d'Anna Miralpeix. I dins encara de l'Aula d'Humanitats, el dimarts dia 8 de maig l'artista i poeta Perejaume serà el convidat de la Butaca Casademont, oferint a La Mercè (19.30 h) la conferència Això, sobre el seu procés de creació actual.

Pel que fa a les arts escèniques, englobades dins l'Escena Plural, la primavera propicia la dedicació a la dansa, coincidint amb la celebració del dia mundial d'aquesta disciplina, el 29 d'abril. Així, el dia 14 la companyia Mariantònia Oliver presentarà l'espectacle Petita Lula als Jardins de la Infància (18 h), i el dia 26, a La Mercè, hi haurà Al cante, l'última producció, desenvolupada en residència al centre gironí, del ballarí Juan Carlos Lérida (21 h). A més, la companyia emergent El Último Comboio presentarà, el 10 de maig (21 h), Els petits no-res, que combina projeccions, efectes de llum, joguines, poesia i teatre, i el 17 de maig l'empordanesa Societat Doctor Alonso, amb direcció de Tomàs Aragay, s'afronta amb humor a l'univers pessoà amb Club Fernando Pessoa (21 h). Finalment, les exposicions estaran dedicades als gravats d'Àlex Nogué, les ceràmiques de Montserrat Costa i a Rodalies 4.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.