cultura

Inundació benèfica

La setena edició de la mostra d'art multidisciplinari Inund'Art creix en propostes, pressupost i ambició mantenint el voluntariat com a motor de funcionament

La filosofia de la mostra és ocupar el carrer amb propostes artístiques innovadores

Fa set anys que la plataforma Inund'Art, promoguda per artistes amb dificultats per mostrar la seva feina, degut a l'escassedat de llocs on fer-ho, es va entestar a convertir el Barri Vell de Girona en un aparador gegant, per uns dies, de la feina d'artistes i col·lectius emergents, autors de projectes interdisciplinaris amb un discurs propi i innovador. La trajectòria d'Inund'Art ha tingut els seus alts i baixos, sobretot per la reducció gradual en el pressupost dels darrers anys. Aquest any, que se celebra del 6 al 8 de juliol –la coincidència amb l'exposició de McCurry en va provocar l'ajornament–, malgrat que hi ha partides que encara no estan assegurades, el pressupost es mou a l'entorn dels 40.000 euros, que aporten l'Ajuntament de Girona (5.000), la Casa de Cultura (10.000), la Diputació (3.000), la Generalitat (9.500 incloent aportació del Conca), l'obra social d'Unnim (6.000) i una aportació encara per determinar del Ministeri de Cultura. A més, cal tenir en compte la cessió d'espais d'institucions (Ajuntament i Diputació), o la intervenció d'àrees com la de Joventut, de la Generalitat, per facilitar l'allotjament als artistes.

Augment sostingut

Aliena a pressupostos –acostuma a passar amb les iniciatives una mica consistents– la dinàmica positiva de la proposta en el si del teixit creatiu li ha anat fent lloc, com ho demostra que cada any el nombre d'artistes que s'inscriuen per participar-hi, augmenta. Enguany l'organització, segons va explicar ahir la directora de la mostra, Raquel Morón, ha hagut de triar 120 dels 500 artistes que s'han presentat. Morón, acompanyada de Natàlia Molero, Marta Madrenas (regidora d'Ocupació i Empresa de l'Ajuntament) i Antoni Baulida (director dels serveis territorials de Cultura a Girona) explicava que el fet que es presentin tants artistes “significa que manquen espais per mostrar obra”, i que la proporció d'artistes gironins respecte el total és del 40%, un 30% són de la resta de Catalunya, un 15% de l'Estat, i l'altre 15% són estrangers. Al programa d'aquesta, literalment, inundació d'art que viurà Girona aquest cap de setmana, destaquen la inauguració, divendres, a la Casa de Cultura; les visites guiades en català i anglès, i la varietat disciplinar de les propostes: accions al carrer, concerts, instal·lacions, exposicions i performances. L'Inund'Art s'escamparà pel Pont de Pedra, el Pont de Ferro, el Pont de Sant Agustí, el Pont de la Princesa, la Rambla de la Llibertat, Argenteria, Peixeteries Velles, les voltes d'en Rosés, Mercaders, la plaça Catalunya i la plaça de l'Hospital. El programa complet es pot trobar a www.inundart.org. Els criteris de selecció són la qualitat i la innovació, i Morón va explicar que han hagut de deixar propostes interessants fora, i que hi ha hagut artistes que “s'han enfadat” per això. També va dir que miren d'aplicar una lleu “discriminació positiva” envers els artistes gironins, sobre els quals projecten “una certa mirada, de manera que la discriminació es produeix gairebé de manera natural, perquè hi ha molt bons artistes de casa”.

Augmenta l'exigència

El fet que unes 15.000 persones participessin en l'edició de l'any passat és el motiu que esgrimeix Morón per “continuar endavant malgrat les dificultats, perquè encara considerem la cultura una eina de transformació social i aquesta és la nostra manera de posar-ho en pràctica”. El treball en xarxa amb altres entitats és un dels aspectes importants que destaca Morón, que explica: “A mesura que creix el festival, creix el nivell d'exigència dels artistes i de les institucions, i això entra en conflicte amb el caràcter de voluntariat dels que muntem la mostra”, un repte al qual miren de donar resposta.

Pel què fa als premis per disciplines artístiques, el jurat està format per Jordi Armengol (artista i professor de l'EMA) i Marta Vilardell (tècnica de Cultura de l'Agència Catalana de Joventut), en l'àmbit d'arts visuals; Rafel Sánchez (clown, tècnic del Teatre Municipal de Girona i membre de l'AGT) serà el jurat d'arts escèniques i Alexandre Nunes (crític d'art i membre d'Orella Activa) serà el jurat de l'àmbit musical.

Beneïdes associacions

Les comarques gironines, i la ciutat de Girona en particular, són molt afortunades, molt. Molts territoris del nostre país i de l'Estat pagarien per tenir un teixit associatiu amb la vitalitat i força del gironí, amb associacions que abasten un ampli espectre de l'àmbit cultural, des de la cultura popular a la contemporània, i que en fan promoció des del més estricte voluntariat, la qual cosa comporta aquell plus d'implicació imprescindible, que a vegades, no sempre, entra en conflicte amb el nivell d'exigència. La dinamització social i cultural, a les comarques gironines, no la fan les institucions –col·laboradors necessaris i no sempre diligents–, com passa en altres territoris, sinó les associacions. Sense aquest teixit no existirien manifestacions com Inund'Art –i tantes altres–, que s'adapta perfectament al que, des que va accedir a l'alcaldia de Girona pregona el govern, i que repeteix com un mantra: “La cultura la faran els creadors des de baix i serà el que els creadors vulguin que sigui”, és a dir, l'excusa perfecta que l'eximeix de bastir un model cultural amb cara i ulls. Les institucions sembla que aposten per Inund'Art, i l'encerten, però el que satisfà més el consistori, més enllà fins i tot del fet cultural de primera magnitud que suposa la mostra, és que Inund'Art “porta gent” a la ciutat-aparador.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.