Cultura

Carrotes subversives

El Teatre de Bescanó, a la comarca del Gironès, ven pastanagues com a protesta i, amb cadascuna, regala una entrada per a una obra, evitant el 21% d'IVA

A les propietats ja conegudes de la carrota –també anomenada bastanaga, safanòria o pastanaga–, rica en carotens i antioxidants, ara hi haurem d'afegir el seu caràcter subversiu. Això ve a tomb perquè El Teatre, de Bescanó, que ja va ser pioner en la posada a la venda d'entrades per a la propera temporada abans de l'entrada en vigor de l'abusiu augment de l'IVA (del 8% al 21%) per a les entrades a teatres, cinemes i concerts, se n'ha empescat una altra per protestar, de manera simbòlica, contra la mesura ideada pel ministre de Cultura espanyol del PP, José Ignacio Wert, que fereix de mort un sector ja molt tocat. El director del teatre, Quim Marcé, va anunciar dimecres que havien arribat a un acord amb la nova companyia gironina Poca Cosa (Meri Yanes i Elena Martinell) per, en comptes de vendre les entrades de l'estrena del seu primer espectacle, Les suïcides (11 de novembre, 21 h), gravades amb un 21% d'IVA, vendre pastanagues, gravades, en tractar-se d'una verdura o hortalissa, amb un 4% d'IVA, i amb cada una regalar una entrada per a l'espectacle. Així, doncs, al lloc web d'El Teatre de Bescanó, d'aquest espectacle es venen pastanagues anticipades (13 euros) i pastanagues a taquilla (15 euros), a les quals va associada una entrada a la sala. Si l'adquisició de la pastanaga es fa en línia, el comprador rep al seu correu electrònic una entrada que haurà d'imprimir per presentar-la a l'entrada del teatre aquell dia.

Marcé, que té el suport de l'alcalde de Bescanó, Xavier Soy –reconeix que en aquest cas parteix amb avantatge sobre un privat que volgués fer el mateix–, explica que tot està fet amb la màxima escrupolositat, per tal de no tenir problemes de cap mena, especialment pel que fa a Hisenda. Marcé explica que han demanat permís per instal·lar una parada de venda de pastanagues aquell dia a l'exterior del teatre i que han contactat amb un botiguer del poble, amb títol de manipulador d'aliments, a qui han comprat 340 pastanagues –la capacitat de la sala– per tal que entregui les carrotes als seus compradors. El públic podrà recollir la nutritiva arrel després de la funció, amb l'entrada, per no haver-la de traginar tota la vetllada.

La repercussió mediàtica de l'anunci no s'ha fet esperar. Les xarxes socials, sobretot dijous, n'anaven plenes. A Twitter la majoria de comentaris eren elogiosos, entusiastes o de sorpresa, i Marcé es va fer un fart d'atendre mitjans d'arreu del nostre país i d'Espanya. En tot cas, Bescanó, el seu teatre i Poca Cosa s'han assegurat una campanya de promoció en què, si l'haguessin de pagar, es deixarien un dineral. El desplegament mediàtic aquell dia, davant El Teatre, també pot ser digne de veure.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.