Cultura

El Palau pica l'ullet al 1714

La nova temporada del Palau de la Música s'alinea amb el batec del país amb els cors i la catalanitat de bandera i recupera els preus de l'any passat

Ramon Humet recollirà el testimoni de Guinjoan com a autor resident al Palau el 2013/14

Els cors i la catalanitat (sigui per l'alta presència d'autors o de formacions del país) són dos dels eixos de la temporada 2013/14 del Palau de la Música, que ahir es va presentar a Barcelona. Hi ha fins a 91 concerts coproduïts per la Fundació de l'Orfeó Català cada un dels quals es vol convertir en una oportunitat única per descobrir partitures i compositors o bé directors i intèrprets. Alhora, aspiren a aconseguir que el taquillatge cobreixi fins a un 80% dels costos del caixet (en part, afavorit també per la rebaixa dels preus dels artistes). Tot un repte que revela optimisme, ja que han suportat bé l'increment de l'IVA, des del setembre. La temporada vinent, seran els mateixos productors els que assumiran aquest increment, per la qual cosa tornaran als preus dels abonaments i les entrades d'ara fa un any. La renovació d'abonaments comença el 18 d'abril i la venda per a nous abonats s'inicia el 9 de maig. La venda d'entrades generals serà a partir del 5 de juny.

Aquest any, la temporada comença l'1 de juliol amb una de les actuacions més destacades: Simon Rattle dirigeix la Berliner Philharmoniker amb la presència de l'Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música. L'Orquestra Simfònica del Vallès prepara el programa 1714, amb el qual vol recollir les peces que es componien la data de la fi de la independència de Catalunya. La torna serà, al final de la temporada, el mes de juny del 2014, en què serà la Real Cámara la que interpretarà les músiques barcelonines de l'arxiduc Carles. Fa poc, es van recuperar unes partitures que estaven oblidades a la Biblioteca de Catalunya i que constaven com a anònimes. Ara s'ha constatat que són obres vocals i instrumentals d'E. Barón d'Atorga, J. Picanyol, A. Caldara, F. Valls, T. Albinoni i A. Corelli.

El director general de l'Orfeó Català - Palau de la Música Catalana, Joan Oller (que ja va construir un discurs global de tot allò que produïen per al curs 2012/13 actual), manté l'aposta per nous compositors de casa: aquest any Ramon Humet serà l'autor a descobrir amb vuit peces (aquest curs el músic a donar valor és Joan Guinjoan), tant per a piano com per a cor, que sonaran durant la temporada en diferents programes i intèrprets. També obre una nova col·laboració plurianual. A partir del maig del 2014, Kristian Bezuidenhout presentarà en dos anys la versió integral de les Sonates de Mozart, acompanyat per l'Orquestra Barroca de Freiburg. Continuaran la visita a totes les peces per a clavecí de Benjamin Alard (que va arrencar dimecres) i s'allargarà cinc temporades; així com les quatre òperes més significatives de Mozart, amb René Jacobs. Aquest any, es rescata la col·laboració amb el llibretista Da Ponte: Le nozze di Figaro.

Capital del cant coral

Oller remarca que l'edifici de Domènech i Muntaner és la sala d'Europa en què es fan més concerts corals i simfonicocorals. En part, per la contínua presència dels grups de casa (sigui presentant cicles en solitari o acollint-se a programes més ambiciosos). El pròxim concert de Sant Esteve farà cent anys d'aquesta tradició. Per això, el director Josep Vila prepara un programa que pretén fer història de la celebració, inclou també el cor de cambra i prepara l'estrena d'una peça d'Humet (aquest confessa que la peça se la plantejarà a l'estiu). La capitalitat del cor permetrà la invitació de l'Eric Ericson Kammerchor i Monteverdi Choir, amb motiu del cinquantè aniversari del cor.

Com a cites ineludibles del programa, un reguitzell de propostes: Martha Argeric amb Gidon Kremer en un concert de cambra (28-11-2013); les Variacions Goldberg interpretades per Evgeni Koriolov (9-12-2013); el retorn del carismàtic Lorin Maazel a la batuta amb la Filharmònica de Munic (19-02-2014); la Passió segons Sant Joan de Bach a càrrec de Bach Collegium Japan (24-03-2014); el debut al Palau de Pablo Heras-Casado (una de les batutes espanyoles de més projecció) amb l'Orfeó Català i solistes de luxe (20-04.2024), i els recitals d'Anna Netrebko (21-05-2014) i María Bayo, acompanyada de la Simfònica de Navarra (3-6-2014).

La temporada 2013/14 també buscarà complicitat amb altres arts: es projectaran coreografies de Pina Bausch i s'exposaran peces d'Eulàlia Valldosera i Louise Bourgeois.

LA XIFRA

1,9
milions
es destinen a la programació dels 91 concerts. Es vol augmentar l'ocupació assumint l'increment de l'IVA.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a