Cultura

assaig

Salvador Rodés

Els huracans tancats en un sol llibre

‘Landings' tanca el projecte que durant deu anys han desenvolupat tot d'artistes

Els nous mitjans han possibilitat que la informació, accessible i múltiple, hagi anat substituint el coneixement, que requereix aprofundir en els continguts. La banalitat predomina sobre l'essencial i transcendent. Les noves formes de comunicació i de percepció de la realitat també estan implementades d'aquesta mateixa superficialitat i generalització en els continguts. S'estableixen pautes basades en una lògica convencional que també es fa palesa en l'edició de llibres, especialment en aquells dedicats a l'art. No intenten que el lector indagui amb sorpresa entre les pàgines de l'obra editada, sinó de contextualitzar les imatges, cronològicament ordenades en les diferents etapes, mitjançant informació exhaustiva de la vida i miracles de l'autor tractat.

Qui obri les pàgines de Landings no trobarà les pautes que estableix un catàleg convencional. No té índex, ni capítols segons un ordre intencionat; tampoc té numerades les pàgines, excepte la primera de cada plec. Però això no obeeix a una arbitrarietat; vol explicitar la voluntat de fer un llibre que no sigui un mer artefacte informatiu, sinó una proposició visual que no dóna pautes al lector, sinó que reclama la seva implicació.

Landings és un llibre extraordinari, no només pel seu volum i presentació, que tanca el projecte que durant deu anys han desenvolupat des de la Zona dels Huracans (amb el seu vòrtex a Belize ) artistes de l'Amèrica Central i el Carib, que han participat en altres edicions, celebrades a diferents museus de tres continents. Però, malgrat la seva voluntat per difondre els efectes del projecte, el llibre no pretén ser un compendi d'imatges generades pels diversos artistes i exposicions celebrades, perfectament ressenyades i datades. No vol ser un catàleg per contenir tot el material creat i generat en el transcurs del projecte.

Landings, com assenyala el coordinador del projecte Joan Duran, és el resultat d'una mena d'escaneig dels llocs, persones, objectes i testimonis que van formar part de l'experiència i van determinar el rumb del seu vol o les conseqüències com la que ara els porta a iniciar un nou projecte: Container.

Com que queda clar que la intenció del llibre no ha estat mostrar les obres dels artistes participants –en general difícils de reproduir fora del seu context expositiu–, també s'han estalviat la informació pertinent sobre ells, tot plegat, referències pròpies d'un catàleg.

Alliberat de l'ordre capitular i cronològic i de la informació exhaustiva, el lector haurà de submergir-se en les imatges del llibre, en els signes i testimonis que evidencien tant el procés creatiu del projecte com la seva naturalesa líquida i inestable. Necessàriament crítica i contradictòria, tenint en compte les vicissituds d'un projecte d'aquest volum. Només mitjançant l'experiència directa, el lector podrà establir les seves pautes i trobar els significats immersos en el desordre aparent del llibre.

Per això, qui vulgui saber detalls sobre Landings haurà de desplegar les pàgines i deixar-se portar pel poder evocador i el contingut simbòlic que proporcionen les imatges, esplèndidament exposades.

LANDINGS
Edita: Five-art-o-one Project Belize, 2013 Pàgines: 448 Textos en anglès, català, castellà, xinès, maia i ‘afrikaans'
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.