Cultura

columna. digital

Àlex Manyé, gestor liberdrac

El futur de les llibreries

Des de fa un temps hi ha hagut moltes notícies als diaris sobre llibreries i, per desgràcia, la majoria parlaven del tancament de llibreries emblemàtiques: Catalònia, Robafaves, Canuda... Semblava que la demanda del mercat imposava els seus criteris i les llibreries eren expulsades del centre de les ciutats. No obstant això, encara que pugui sobtar, durant aquest període de crisi s'han creat més llibreries que no pas se n'han tancat.

S'ha de fer una precisió, però: s'han destruït molts llocs de feina al sector i llibreries que abans donaven feina a molts treballadors han hagut de despatxar-ne, en no poder cobrir els costos salarials. Molts d'aquests treballadors són els que, davant la impossibilitat de ser contractats per una altra llibreria, han optat per fer un pla empresarial per crear-ne una ells mateixos, i això podria explicar aquest efecte positiu de la crisi: inestabilitat del sector i emprenedoria han aconseguit que hi hagi més llibreries.

D'altra banda, mirant al futur, sembla que les llibreries no tenen res a fer en un món digital amb operadors que et poden portar el llibre a casa... ¿Realment és la mateixa experiència passejar per una llibreria, fullejar els llibres i decidir quins comprem, que fer-ho via web i rebre'l a casa?

Potser és per això que als EUA s'està posant de moda el “descobreix off line, compra on line”, és a dir, anar a la llibreria, fer una foto de les portades dels llibres a la taula de novetats i, un cop a casa, descarregar-se el primer capítol, llegir els comentaris que s'hagin publicat a internet sobre aquest llibre (socialització de la lectura) i fer la compra on line. En resum, la llibreria ha pagat el lloguer de l'espai físic, les nòmines dels treballadors, però no ha aconseguit que la compra es faci al seu espai pel fet de no integrar tots aquests serveis digitals al seu lloc físic.

És per tot això que segons Javier Celaya, cofundador del portal Dosdoce (http://www.dosdoce.com), s'ha d'integrar el món digital als espais físics de la llibreria, per donar un servei a un conjunt de lectors cada cop més digitalitzats que no haurien de quedar desatesos.

Segons Manuel Gil, responsable del blog Antinomias Libros (http://antinomiaslibro.wordpress.com), les llibreries són empreses de serveis que han de generar molt màrqueting de confiança en els seus serveis, pensant sempre en els nous hàbits de consum dels usuaris.

Les llibreries, entre altres coses, hauran d'impulsar la marca de qualitat llibreria a través d'una estratègia de màrqueting en què es prioritzi el comerç de proximitat, transmetent al consumidor unes garanties, uns valors i uns atributs tangibles i intangibles i ampliant els serveis que la llibreria pot donar al client.

Liber- drac
Liberdrac patrocina la Columna Digital. L'actualitat creativa, de lectura i de les llibreries vista amb ulleres digitals.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.