Cultura

Binoche, a la maduresa

L'actriu està esplèndida a ‘Sils Maria', el film d'Assayas, que tanca la competició

Juliette Binoche va dir ahir a Canes que ha participat en el nou Godzilla per donar plaer al seu fill, però, a banda d'aquesta mena d'aventures, cada film d'autor il·luminat amb la seva presència fa pensar que és una actriu sense límits. Fa quatre anys va rebre el premi d'interpretació femenina del festival amb Copia certificada, d'Abbas Kiarostami, i també podria guanyar-lo en aquesta edició amb Sils Maria, un film d'Olivier Assayas que, entre altres coses molt bones, és un homenatge a l'art de la gran Binoche, la qual hi encarna una actriu a la maduresa que reprèn una obra realment existent (Maloja Snake, del dramaturg alemany Wilhem Melchior) que va fer vint anys enrere, però amb una notable diferència: aleshores hi va interpretar una jove que sedueix una dona gran duent-la a l'autodestrucció, mentre que, en el nou muntatge de la peça, assumeix aquest altre personatge. És així que aquest notable nou film d'Assayas (guionista de Rendez-vous, el film d'André Techiné que va revelar el talent de Binoche fa 29 anys a Canes) ho és sobre el pas del temps, però, curiosament, va rodar-se en bona part al paisatge sublim de Sils Maria (al cantó suís alemany de Grisons), on Nietzsche va tenir la revelació de “l'etern retorn de totes les coses”.

Reflex de la humanitat

El temps passa per a Binoche, com també per a tots nosaltres, però amb cada nova interpretació en un film a la seva altura, hi retorna la seva immensa capacitat per reflectir l'experiència humana. És clar que l'actriu francesa (que, amb la direcció d'Assayas, ajuda a revelar que fins i tot Kristen Stewart pot ser una bona actriu) podria guanyar el premi a la millor interpretació femenina. Però també ho podrien fer les actrius Anne Dorval i Suzanne Clement, de Mommy, el film que, en la recta final del festival, ha irromput amb tal força que circula per Canes la intuïció que el quebequès Xavier Dolan, el seu director, pot convertir-se, amb 25 anys, en el guanyador més jove de la Palma d'Or, superant Steven Soderbergh, que se la va endur amb un any més per Sexe, mentides, i cintes de video.

Mommy, que arrossega amb la força dramàtica amb la qual presenta la complexa relació entre una mare neuròtica i un fill passat de voltes, podria guanyar, doncs, la Palma d''Or, però igualment hi té alguna cosa a dir Leviathan, que també va projectar-se ahir a concurs: el rus Andreï Zviaguintsev, amb una gran potència pel que fa a la forma i el pensament, hi presenta la història tràgica d'un individu confrontat amb l'estat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.