Cultura

Albert Serra a Venècia

Un projecte de Chus Martínez amb la participació del cineasta serà la proposta catalana a la Biennal d'Arts

El projecte parteix d'una singular trobada amb el guionista de ‘Million Dollar Baby' a Canes

Des de 2009 Catalunya, mitjançant l'Institut Ramón Llull, participa amb pavelló propi a la Biennal de Venècia d'Arts Visuals dins de l'apartat Eventi Collaterali. El 2015 hi haurà nova edició i ahir es va donar a conèixer quin ha estat el projecte guanyador. El seu nom és La singularitat i ha estat presentat per la comissaria artística Chus Martínez (La Corunya, 1972) que ha proposat el nom del cineasta Albert Serra (Banyoles, 1975).

Les bases dels concurs, al qual s'han presentat 25 projectes, plantegen un marc de creació ampli, però sempre dins dels paràmetres de la creació contemporània. I tant Martínez, com Serra, en els seus respectius àmbits, tenen una trajectòria de propostes trencadores. I així volen presentar el seu projecte: innovador, però de comprensió abastable pel públic. “Ni vull caure en el fetixisme de la imatge de videoclip, ni en la narració convencional”. És a dir que el que tractaran és d'experimentar un tipus de narració que sigui la resposta del segle XXI a una nova manera d'explicar les coses utilitzant la imatge.

El format serà cinematogràfic però amb una modalitat que no ha utilitzat gaire Serra: la multipantalla. Amb els monitors explicarà diferents elements d'un mateix relat que tindrà com a fil únic el so, que serà el vertebrador de l'obra.

En l'univers de Serra tot neix de circumstàncies que, tot i que semblen oníriques, tenen una base biogràfica. La idea del projecte va néixer a Canes quan va voler desplaçar-se al centre des del seu hotel. Pel camí va trobar un home ben empolainat que li va proposar compartir les despeses del taxi. Xerra que xerra, van passar al costat d'un iot on s'hi celebrava una festa. El propietari era el cofundador de Microsoft, Paul Allen. Cap dels dos, tot i tenir coneixença amb molts dels directors, actors i tècnics que habitualment viatgen al festival de Canes, no tenien notícia de ningú que hagués assistit a aquestes festes. “Va ser aleshores que em vaig plantejar com mons que estant tan a prop poden estar tan distants. Aquesta idea d'universos paral·lels és la del projecte”, va dir Serra, a qui també va impactar que el seu company de viatge fos el guionista de Million Dolars Baby i que li digués que estava escrivint una història sobre un home que vol matar el millor amic del seu pare.

Al seu torn, Martínez, que ha participat en comissariats internacionals i actualment és directora de l'Institut d'Art de i Disseny FHNW de Basilea, va dir: “Una de les coses que m'interessen de Serra és que es troba arrelat a una tradició de cinema, com el de Pere Portabella, que té gosadia en les formes de narrar i per tant contribueix a noves maneres de fer. I la comunitat artística necessita el suport de noves maneres de pensar el futur per fer un projecte en comú i alhora promoure la cultura de la llibertat individual”, va dir amb gran condensació conceptual Martínez.

El jurat estava presidit per la directora del Jeu de Paume, Marta Gili i com a vocals, Bartomeu Marí, Joan Minguet, Xavier Antich, Martina Millà, Llucià Homs i Damià Martínez. El pressupost del projecte és de 400.000 euros, dels que140.000 són per a la producció de la mostra i 260.000 para al lloguer de l'espai, manteniment, l'acte inaugural i permisos.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.